Tanulmány a hazai műszaki-elektronikai piacról
2021. egy kivételes év volt, amely számos kihívás elé állította az iparágat. Ennek ellenére a műszaki elektronikai cikkek hazai piaca közel 840 milliárd forintot produkált, amely 7,8 százalékos értékbeni növekedést jelentett. Az év nyertes termékei a viselhető eszközök, a forrólevegős sütők, a beépíthető konyhagépek és az állóporszívók voltak.
Összességében a hazai műszaki fogyasztási cikkek piaca bevétel szempontjából pozitívan zárt 2021-ben. Sztupár Andrea, a GfK ügyvezető igazgatója kifejti: "A bevételek növekedése az év egészét tekintve közel 8 százalékos volt, viszont ennek eloszlása nem volt egyenletes az év folyamán. Az év első negyedévében 8 százalékos növekedést mértünk, amelynek nagy része az online értékesítés erősödéséből jött. Az ezt követő második negyedévben 15 százalékos volt a növekedés, amelyben már a tradicionális értékesítés is nagy szerepet játszott. A harmadik negyedévben 7 százalékos, az utolsóban pedig csupán 3 százalékos növekedést tapasztaltunk. Az online és offline kereskedelem súlya pedig változott 2020-hoz képest. 2021-ben a teljes forgalom 36 százaléka az online térben realizálódott, míg ez 2020-ban 31,5 százalék volt.”
Nemzetközi összehasonlítás
Mint azt korábban hírül adtuk, a műszaki elektronikai cikkek globális piaca közel 900 milliárd dolláros forgalommal, 12 százalékos pluszban zárta a 2021-es évet, amelynek legnagyobb szegmense a telekommunikációs szektorhoz tartozó készülékek. Az összforgalom 43,5 százalékát teszik ki. Ez a szektor az IT-val és a háztartási nagygépekkel együtt még az eladott darabszámok tekintetében is tudott nőni, igaz, csekély mértékben. A volumen alapú növekedés csupán 1 százalék volt, ami inkább stagnálásnak felel meg. A 2021-es év legnagyobb veszteségét az eladott darabszám tekintetében a szórakoztató elektronika szenvedte el. Ez a tendencia teljesen összecseng a hazai változásokkal is, mivel Magyarországon is a legnagyobb mértékben, közel 17 százalékkal a szórakoztató elektronikai termékek volumene esett vissza. A teljes hazai műszaki elektronikai piac volumene pedig 3 százalékkal marad el a 2020-as szinttől.
A megemelkedett szállítmányozási költségek és nyersanyag árak, valamint a készletek szűkössége bizonyos szektorokban nagy mértékben befolyásolták a hazai árak változását is, amely minden egyes termékcsoportban nyomon követhető.
Szórakoztató elektronika és fotó
Mindkét szektor erőteljes csökkenéssel zárta a 2021-es évet az eladott volumenek tekintetében. Ennek ellenére a jelentős ár-növekedésnek köszönhetően (amelyet termékmix változás is hajtott), 4-5 százalékos forgalomnövekedéssel zárták a szektorok az évet. A legnagyobb meglepetést a TV-piac szerezte, amely az utolsó negyedévben stagnált; ezt leginkább a decemberi erőteljes visszaesés okozta. A TV-piac ennek ellenére értékben 3 százalékkal nőtt, ami annak köszönhető, hogy a nagyobb kijelzők 55 col felettiek (már több mint a piac felét adják), míg 2020-ban csak 48 százalékot tettek ki. A TV-ken kívül még a bluetooth hangszórók, a hangprojektorok és a játékkonzolok járultak hozzá jelentősebben a forgalom növekedéséhez, annak ellenére, hogy volumenben egyik termékcsoport sem tudott nőni.
IT és Telekommunikáció
Az IT szektor 5 százalékkal maradt el volumen alapon, míg a telekommunikációs szektor stagnált. Értékben mindkét szektorban növekedést mértünk. Az IT termékek között a piac legjelentősebb termékcsoportja a notebook, amely 50 százalékát adja a hazai IT forgalomnak. Emellett a tabletek (amelyek reneszánszukat élik/élték az időszakos online oktatásnak köszönhetően), a monitorok és a háttértárak forgalma nőtt. Ezek is mind az otthoni munkavégzés és otthoni tanulás következményei. Itt is azt lehet elmondani, hogy az értékbeni növekedés nem járt együtt darabszámos növekedéssel, mivel a 2020-as évben a sorozatos lezárásoknak köszönhetően nagyon sok új készüléket vettek, amelyeket azóta még nem cseréltek le.
A telekommunikációs szektorban az okostelefonok piacán hasonló tendenciát láttunk, mint a TV-piacon: az értékbeni változást a magasabb árú, prémium termékek okozták. A volumen alapú stagnálást pedig az aktivitásmérők népszerűsége okozta, amelyek az utolsó negyedévben is tudtak nőni.
Háztartási nagygépek
A szektor a 2020-as értékesítési volumenekhez képest stagnált, amely a jelen piaci helyzetben, pozitívnak mondható, hiszen szinte minden szektor csak értékben tudott növekedni. Forgalomban 7,4 százalékkal tudott nőni. Ezen termékkörök esetében egy szembetűnő tendenciáról érdemes említést tenni, az pedig a beépíthető termékek piacának növekedése. Ez volt a motorja a fejlődésnek 2021-ben. A legnagyobb forgalmat még mindig a hűtő- és mosógép szegmens teszi ki, amely az összes értékesítés 43,7 százaléka. A mosógépek piacán 2021-re az elöltöltős szegmens elérte a 60 százalékos piaci részesedést, és a nagyobb kapacitású gépek jobban tudtak nőni, mint keskeny társaik. A hűtőgépeknél a felül-fagyasztós és az egyajtós típusok piaca stagnál, míg az alul-fagyasztós, jegesedésmentes (no-frost) és a 2-3 ajtós amerikai típusú hűtőszekrények tudtak növekedni.
Háztartási kisgépek
Az egyik legtöbb terméket magában foglaló szektor csekély volumenbeli növekedés mellett közel 13 százalékos értékbeni növekedést könyvelhetett el. Köszönhető ez annak, hogy egyes termékcsoportokban olyan innováció jelent meg az elmúlt években, amely termékek penetrációja még nem érte el a maximumát, így keresettek a fogyasztók körében. Ilyenek a forró levegős sütők, amelyek a fritőzöket helyettesítik, vagy az álló porszívók, amelyek az elmúlt 2 évben átrajzolták a porszívó-piacot. A hagyományos étel-előkészítéshez tartozó konyhai robotgépek piaca viszont 6 százalékot csökkent, mivel 2020-ban az első lezárások alkalmával ez a termékcsoport kiemelkedő növekedést ért el.
Online vagy Offline?
A vásárlás helyszínére vonatkozó globális tendenciák hazánkban is érvényesek. Az online értékesítés növekedési üteme az előző évhez képest, illetve a kezdeti időszakokhoz képest lassult. Az online értékesítés súlya 2021-re Magyarországon a műszaki elektronikai piacon közel 36 százalékot tett ki. Az első negyedéves időszakos boltzár után pedig növekedési üteme csökkent, így a 2021-es ünnepi időszakban sem tudta azokat a növekedéseket hozni, mint korábban. Nagyon sok 2020-ban regisztrált új online vásárló megmaradt ebben a térben, ezért sem tud nőni már olyan ütemben a kizárólag online piac, ellenben a fizikai bolttal is rendelkező kereskedők online értékesítése valamivel jobban tudott teljesíteni.
A tanulmányról
A GfK kiskereskedelmi paneljein keresztül rendszeresen gyűjt POS-adatokat a világ több mint 70 országában a szórakoztató elektronika, a fotózás, a távközlés, az információtechnológia, az irodai berendezések, valamint a háztartási kis- és nagygépek ágazatában. Minden adat a GfK panelpiacnak megfelelően, globálisan - Észak-Amerika nélkül-, és US dollárban van megadva.
Kapcsolódó cikkek
- A műszaki fogyasztási cikkek piaca 2021-ben
- Fordulatokkal teli Black Friday hetek
- Így vásárolnak elektronikai cikkeket a magyarok
- 2021 első hat hónapjában a műszaki fogyasztási cikkek piaca új csúcsokat döntött
- Új lehetőségek az e-kereskedelem számára
- A statisztikák szerint a magyarok valódi e-utazókká válnak
- Két év alatt tízszeresére nőtt az online bevásárlók száma Magyarországon
- GfK: a lakosság több mint fele internetezik mobilon
- Bővült a hazai IT-piac
- Nőtt a hazai online kereskedelem
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.