Ma már az adataink is a vagyontárgyaink: így kereshetünk pénzt velük
A GDPR szabályozás ugyan előtérbe helyezte az adatvédelmet egész Európában, hazánkban a többség még mindig nem látja át teljesen, mekkora vagyont képviselnek az adatai.
Zádor Balázs, a RECASH egyik alapítója elmondta, a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló módosított EU-irányelv (PSD2) kivételes üzleti lehetőséget jelent, hiszen lehetővé teszi, hogy szigorú szabályozások mellett pénzzé tegyük az adatainkat. A szakember arról beszélt, ez a jelenlegi inflációs környezetben és kiszámíthatatlan gazdasági helyzetben újabb esélyt teremt mindenki számára, hogy spóroljon a hétköznapokban.
Az adatkezelés az európai általános adatvédelmi rendelet (GDPR) hatályba lépését megelőzően szürke zóna volt az egész kontinensen, majd a szabályozással ugyan szigorú kereteket szabtak meg a döntéshozót, ezzel azt is eredményezték, hogy Európa innovációban lemaradt az Amerikai Egyesült Államoktól és a Távol-Kelettől.
Zádor Balázs, a RECASH egyik alapítója arról beszélt, a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló módosított EU-irányelv (PSD2) ezt a lépéshátrányt hivatott ledolgozni, hiszen annak mentén számos startup és egyéb pénzügyi termék jóval hatékonyabban tudja kezelni a felhasználók és ügyfelek adatait úgy, hogy az mindkét fél számára előnyös legyen.
„A szabályozás áttekinthető és lehetővé teszi, hogy ha a tulajdonos egyértelműen és tevőlegesen hozzájárulását adja, akkor meghatározott célokra felhasználhatóak az adatok. Ennek hatására jelentek meg Magyarországon is olyan kezdeményezések, melyek azt a célt szolgálják, hogy a felhasználók az adataikért cserébe pénzt is kaphatnak már” – mutatott rá a szakember.
Hozzátette, a gyakorlatban ez persze továbbra sem azt jelenti, hogy a társaságok szabadon garázdálkodhatnak az ügyfeleik adataival, csupán a szerződésben leírt feltételek mellett tárolhatják és kezelhetik azokat.
Kivételes esély a pénzszerzésre
Zádor Balázs úgy fogalmazott, itthon még elenyésző azoknak az aránya, akik felismerik, ugyanannyira kellene vigyázni az adatainkra, mint a pénzünkre, hiszen bizonyos formában mindkettő vagyonnak számít, az adat befektetésként is funkcionál a XXI. században.
„Ugyan a GDPR miatt óriási visszhangot kapott az adatvédelem, az emberek még mindig nem elég tudatosak ezen a téren, és sokan nem is tudják, hogy a magukról kiadott információkat pénzzé is tehetnék rendkívül biztonságos feltételek mellett. A rekord magas infláció és a bizonytalan gazdasági helyzetben pedig ez egy olyan kivételes lehetőség, amivel több pénz maradhat az emberek pénztárcájában” – mutatott rá.
Példaként említette, hogy számos büdzsé applikáció létezik már, melyek a felhasználó bankszámlájának bekapcsolásával vezetik a kiadásokat. Felhívta ugyanakkor rá a figyelmet, hogy csak azokat az alkalmazásokat ajánlott használni, melyeknek van licensze és a jegybank ellenőrzi a tevékenységüket.
Ilyen a 100 százalékban magyar fejlesztésű fintech startup, a RECASH mobilapp is, mely teendőmentesen ígér pénzvisszatérítést a felhasználóinak bankkártyás vásárlásaik után. Az alkalmazás használatával nincsen szükség többé pontgyűjtő kártyákra vagy QR-kódok beolvasására, a tranzakciók után szerzett cashback, azaz a pénzvisszatérítés annak banki könyvelését követően órákon belül megjelenik a felhasználó RECASH számláján. Az összegyűlő – esetenként igen jelentős – összeggel a felhasználók szabadon rendelkeznek, ellenben a megszokott hűségprogramokkal.
A RECASH két célcsoportot szolgál ki: a felhasználóit, akiknek az app letöltését követően semmi teendője nincs, hogy bankkártyás vásárlásaik után pénzvisszatérítést kapjanak, és a kereskedelmi partnereit, akik e kedvezményeket biztosítják, cserébe a nyers és feldolgozott adatokért, amivel nagyságrendekkel tudják javítani marketingtevékenységük hatékonyságát. Ugyanakkor az adatokat tejesen biztonságosan kezelik és nem látnak bele a felhasználók személyes adataiba, csupán a költési statisztikákba.
Kapcsolódó cikkek
- A cégeknek biztosítaniuk kell a hozzáférést az általuk kezelt adatokhoz
- Automatikus pénzvisszatérítést nyújt egy magyar applikáció a bankkártyás vásárlások után
- Százmilliós befektetést kaphat a RECASH
- Közösségi finanszírozási kampányt indított az első európai PSD2 pénzvisszatérítő applikáció
- Az ÖN cége „Biztonságos GDPR alvállalkozó”?
- Mesterséges intelligencia jogszerűtlen alkalmazását büntette a NAIH
- A Xiaomi adatvédelmi gyakorlata megfelel a GDPR előírásainak
- WhatsApp-rekordbírság: nem várt negatív hatást gyakorolhat az adatvédelemre
- Így lehet versenyelőny az adatkezelési gyakorlat
- Magyarország még mindig nincs az élen a GDPR felkészültségben
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ilyen volt a magyar rádiók zenei repertoárja 2023-ban
Összesen 103 év és kilenc hónapnyi adást sugároztak a magyarországi rádiók 2023. január 1-jétől december 31-ig – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatásából, amely a magyar rádiók 2023-as zenei repertoárját vizsgálta. A teljes kínálatban a legtöbbet játszott előadó Rúzsa Magdolna volt. Az énekesnőt több mint két és félszer annyiszor hallhattuk, mint a huszadik helyezett Azahriah-t. A tavalyi év legsikeresebb hazai slágere a ValMartól az Úristen, a külföldiek közül Miley Cyrus Flowers című dala volt.
Az akadálymentesség elengedhetetlen szempont az épületek tervezése során
Az akadálymentesség szempontjának egyre fontosabb szerepe van az építészetben, világszerte egyre több vállalat törekszik arra, hogy inkluzív környezetet alakítson ki. A Skanska a befogadás és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségével összhangban szintén jelentős hangsúlyt fektet erre. A vállalat az átgondolt tervezés és megvalósítás érdekében együttműködik az Access4you-val azzal a céllal, hogy épületeiben a legmagasabb szintű access4you tanúsító védjegyet szerezze meg.
Szűkülő piacon bővül a Pepita.hu
A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. Kinőtte magát: levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős piaci verseny ellenére is e termékkategóriákban Magyarországon 57 százalékos bruttó forgalomnövekedést ért el.
A Xiaomi publikálta a legújabb ESG jelentését
A Xiaomi a napokban közzétette a hatodik ESG (környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás) jelentését. A több mint 80 oldalas dokumentum, amelyet kínai és angol nyelven adtak ki azt az előrehaladást mutatja be, amelyet a Xiaomi és leányvállalatai megtettek az ESG stratégia megvalósítása terén 2023-ban.
Továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián
Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését. A testület legutóbbi ülésén azt is megállapította, hogy a Balázsék című műsorszám ismét törvényt sértett, amikor a rasszizmusból táplálkozó humorizálásra építette a január 15-i műsor.