Nem terveznek kevesebbet költeni a magyar online vásárlók

forrás: Prím Online, 2023. január 25. 19:58

Átlagosan 21 alkalommal vásárolnak online a magyarok, a legaktívabb a 30 éves korosztály. Műszaki cikkeket egyre inkább csak az interneten rendelünk, az élelmiszereket viszont még mindig személyesen szerezzük be – derül ki abból a reprezentatív felmérésből*, amelyet az eMAG megbízásából a GKID piackutató cég végzett a hazai internetes vásárlók körében.

A hazai online vásárlók anyagi helyzete a GKID hasonló 2022 novemberi felméréshez képest nem változott jelentősen, továbbra is kedvezőbb a tipikus magyar vásárlónál: tízből hét válaszadó úgy nyilatkozott, hogy kijön a jövedelméből, rendelkezik szabadon elkölthető jövedelemmel, és legalább havi egy-két extra kiadást is megengedhet magának. 

 

A legtöbben nem fognak kevesebbszer rendelni

 

2023-ban a válaszadók legnagyobb hányada nem tervez változtatni korábbi online vásárlási szokásain: 69 százalék ugyanannyi alkalommal rendelne online, és csak minden ötödik megkérdezett csökkentené a rendelések számát. Ezt tízből nyolc válaszadó spórolási céllal tervezi, és csupán 4 százalék abból az okból, hogy offline vásárlással váltsa ki az internetes rendelést.

 

Érdekesség, hogy a válaszadók 10 százaléka idén kifejezetten növelni tervezi az online rendelései számát: az ilyen vásárlók 17 százalékát a drága üzemanyagárak, 39 százalékát az árak könnyű összehasonlítása, 49 százalékát kényelmi okok vezetik ebbe az irányba, 29 százalék egyszerűen kevesebbszer szeretne offline üzleteket felkeresni, 25 százalék pedig a közelében lévő csomagautomatában való átvételi lehetőség miatt rendelne többet online.

 

pexels.com
 

 

Évente 21-szer rendel a tipikus magyar online vásárló

 

A kutatás eredményei szerint 2022-ben a hazai internetes vásárlók csaknem fele (47 százalék) 6-20 alkalommal rendelt online, 16 százalék évi 1-5, 13 százalék 21-30, 9 százalék pedig 31-40 alkalommal vásárolt online, míg a heti legalább egyszer vásárlók aránya 7 százalék volt. Összességében egy vásárlóra átlagosan 21,0 vásárlás jutott 2022 során - a legaktívabb internetes vásárló itthon a harmincas korosztály, amelynek tagjai átlagosan 27,2 alkalommal rendeltek az internetről.

 

Amit leginkább online, és amit leginkább offline vásárolunk

 

A felmérés eredményei alapján a válaszadók 23 százaléka tavaly csak online rendelt számítástechnikai eszközt, szórakoztatóelektronikai terméket (20%), könyvet (19%), háztartási gépet, konyhai eszközt (17%), illetve mobiltelefont, tabletet és ezek kiegészítőit (17%). A 2023-ban legnagyobb arányban online vásárolni tervezett kategóriák a könyv (38%), a játék (32%), a számítástechnikai eszköz (32%), valamint a szórakoztató elektronikai termék (31%).

 

Ezzel szemben tavaly a legmagasabb arányban kizárólag offline beszerzett termékek a friss élelmiszerek (79%), a tartós élelmiszerek (75%), illetve a tisztítószerek és mosószerek (60%) voltak. 2023-ban továbbra is inkább hagyományos üzletben tervezik vásárolni a friss élelmiszert (90%), a tartós élelmiszert (86%), a tisztítószert és mosószert (70%), de cipőt (54%), szépségápolási terméket (50%), valamint ruhaneműt (48%) is inkább offline szereznének be a hazai vásárlók.

 

A webáruházakban és hagyományos üzletekben egyaránt szívesen vásárolt termékkörök között elsők a ruházati cikkek (62%), kozmetikumok, szépségápolási termékek (47%) és a cipők (46%), de a szórakoztató elektronikai termékek (44%), valamint a bútorok és lakásfelszerelési cikkek (44%) is népszerűek mindkét beszerzési mód esetén. Az ilyen “vegyes” termékkategóriák vásárlásakor jellemző gyakorlat, hogy az adott beszerzés előtt dönti el a fogyasztó, hogy online rendeljen vagy elmenjen egy üzletbe, és onnan vigye haza a vágyott terméket.

 

A drága üzemanyag ár mellett a távoli boltok elérhetősége is vonzó a webáruházakban

 

Az online vásárlás legnagyobb előnye – az egyre tudatosabb – válaszadók szemében az árak egyszerűbb összehasonlítása, és így a legjobb ajánlat kiválasztása (48%),  az ország másik felén elérhető termékek beszerzésének lehetősége (47%), illetve a vásárlással töltött idő/energia megspórolása (40%). 

 

A válaszadók több mint harmada az olcsóbb termékvariáns könnyű felkutatásának lehetőségét (33%), illetve azt jelölte meg online előnyként, hogy internetes vásárlás során nem kell autóba ülnie és drága üzemanyaggal utána járnia a lehetőségeknek (30%), valamint annak tényét, hogy nem csupán a magyar kereskedők kínálatából válogathat (24%).

 

___________________

* Online kérdőíves adatfelvétel a 18 évnél idősebb, magyarországi online vásárlók (2627 fős GKID panel) körében, adatfelvétel: 2023. január

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01