Kevésbé aggódnak a magyarok a klímaválságon, mint a globális átlag
A magyarok egyre jobban érzik saját bőrükön a klímaváltozás negatív hatásait, a jelenkor legfontosabb problémájának azonban a megélhetési válságot tartják, és csak ezt követi egy esetleges ökológiai katasztrófa bekövetkezte – derült ki az Epson globális fenntarthatósági kutatásából. Bár a hazai megkérdezettek a nemzetközi átlaghoz képest pesszimistábban látják a bolygónk jövőjét, a cselekvés szintjén inkább a vállalatoktól várják a megoldást.
A klímaváltozás hatásai világszerte egyre élénkebben mutatkoznak meg, beleértve Magyarországot is, ahol az éves átlaghőmérséklet 1907 és 2017 között 1,15°C-kal emelkedett. Ez az érték meghaladta a globális átlaghőmérséklet-változást is, ami ugyanebben a periódusban +0,9°C volt. A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy a hőmérséklet emelkedő tendenciája valószínűleg folytatódni fog, főleg az ország keleti és déli részein. És bár az éves csapadékmennyiség nem mutat jelentős változást, a Kárpát-medencét magas árvíz-, és közepes aszálykockázat is fenyegeti.
Klímaválság a magyarok szemén keresztül
De vajon mennyire vagyunk tisztában klímaváltozás tényével, és hogyan viszonyulunk a minket körülvevő környezeti jelenségekhez? Többek között erre kereste a választ az Epson globális fenntarthatósági kutatása, amelyben 39 országból összesen 30 ezer embert kérdeztek meg a fenti témáról, köztük magyarokat is.* A Klímavalóság Barométer 2023 névre keresztelt felmérés szerint a hazai megkérdezettek nagyon is érzékelik a klímaváltozás negatív hatásait, hiszen a megkérdezettek közel fele (49%) ezt jelölte meg a világot érintő legnagyobb problémák egyikeként. A többség (61%) azonban jobban aggódik az árak emelkedése miatt, és a globális átlaghoz képest is kisebb problémának tartja a klímaváltozást (a G20-as országok válaszadói 54%-ban jelölték meg ezt a választ.)
A nemzetközi kitöltők közel fele gondolja úgy, hogy még életében elkerülhető egy esetleges klímakatasztrófa bekövetkezte, beleértve a Z-generációsokat is, akik gyakorlatilag belenőttek az erről szóló párbeszédbe az első, 1995-ös Párizsi Klímacsúcs óta. A magyarok ennél kevésbé optimisták; a megkérdezettek 41%-a tartja elkerülhetőnek egy végzetes klímaesemény bekövetkeztét a következő emberöltőn belül, 28%-uk pedig pesszimistán viszonyul a témához, legyen szó akár a felnőtt, akár a fiatalabb korosztályról. Ami az következő évet illeti, a hazai kitöltők közel harmada tekint előre reménykedve, 16%-uk viszont aggodalomról, félelemről és pesszimizmusról számolt be a klímaváltozás kapcsán.
Ki fogja megmenteni a Földet?
Ezek alapján úgy tűnik, hogy „gondolati szinten” erős Magyarországon a környezettudatosság, a tettek szintjén azonban jóval árnyaltabb a kép, ahogy arra az Epson tavalyi reprezentatív felmérése is rámutatott. Eszerint a válaszadók saját állítása szerint mindössze 16%-uk küzd a környezetért, azaz kilencnél többféle módon is tesznek érte. A megkérdezettek további 49%-a négy-nyolc féle dologra figyel oda, míg 35%-uk gyakorlatilag csupán 1-2, vagy még annyi környezettudatos tevekénységet sem végez. Úgy tűnik, hogy bár sokan felismerik saját felelősségüket a környezetvédelemért vívott küzdelemben, a legtöbben a nagyvállalatoktól várják a problémák érdemi megoldását.
A zöldtechnológia megoldást hozhat
A hazai válaszadók a technológiát tartják a legfontosabb fegyvernek az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. Arra a kérdésre, hogy szerintük mi a legfontosabb dolog, amit egy vállalat tehet a probléma kezelése érdekében, 44%-uk a környezetvédelmi technológiákba való befektetést említette. Ezt követte a termékek újrahasznosításának és újrafelhasználásának javítása (35%), valamint a szén- és műanyagterhelés kompenzálása (31%).
A kutatáshoz kapcsolódva Drienyovszki Anna, az Epson marketing vezetője elmondta: „Mivel a klímaváltozás káros hatásai felgyorsultak, minden eddiginél fontosabb, hogy megértsük az emberek attitűdjét a téma iránt. Az Epson teljes mértékben elkötelezett az ENSZ fenntartható fejlődési céljainak megvalósítása mellett, és számos környezetkímélő megoldást nyújt a fogyasztóknak és cégeknek egyaránt, amelyekkel csökkenthetik az ökológiai lábnyomukat.”
Az újgenerációs tintasugaras nyomtatókkal például akár 83 százalékkal is mérsékelni lehet a nyomtatásra fordított energiát, az EcoTank termékcsalád pedig már festékpatron, így extra hulladék nélküli nyomtatást biztosít.
_____________________________
*A kutatás Magyarországon 2023. 07. 13-21. között zajlott, 550 16 év feletti résztvevővel.
Kapcsolódó cikkek
- Az LG a 2023-as IFA-n mutatja be legújabb energiahatékonysági innovációit
- Planet Budapest: a Széchenyi István Egyetem bemutatta a fenntarthatóságért végzett tevékenységét
- A Continental gumiabroncsa nyerte el a Swiss Automotive Show 2023-as innovációs díját
- Akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását
- Elismerték az Epson fenntarthatósági törekvéseit
- 140 millió euró tiszta energia innovációkra
- Mire figyeljünk az okoseszközök vásárlásakor?
- Újdonságokkal tér vissza a Schneider Electric „zöld” versenye
- Különleges lakásmegoldást mutat be az LG
- Egészséges és megfizethető otthonok – háromszor alacsonyabb karbonlábnyommal
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.