Black Friday és karácsony – mire figyeljünk az online vásárlásnál?
„Már csak 5 darab elérhető a termékből.” Ismerős ez a mondat? A karácsonyt megelőző időszakban egyre jellemzőbb, hogy az ünnepi vásárlást online intézzük. Attól kezdve azonban, hogy elkezdünk árucikkek után böngészni a webshopokon vagy a közösségi piactereken, egészen a csomag megérkezéséig számos apróságra kell odafigyelnünk, hogy valóban a számunkra legmegfelelőbb terméket válasszuk, és közben ne legyünk csalás vagy adathalászat áldozata. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összegyűjtötte az online vásárlással és a csomagkézbesítéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
Ne hagyjuk magunkat befolyásolni a döntésünkben!
Számos webshop alkalmaz úgynevezett sötét megoldásokat (dark patterns), amelyekkel tisztességtelen módon, az emberi psziché jellemzőit kihasználva befolyásolják a döntéseinket. „Már csak 5 darab elérhető.” „Még 22 ember nézi ezt a terméket.” Teljesen érhető, ha az ilyen és ehhez hasonló sürgetés láttán gyorsabban kattintunk a kiválasztott termékre. Ilyenkor hajlamosabbak vagyunk nem megalapozott vagy akár kifejezetten hátrányos döntést hozni, például nem nézünk meg más termékeket vagy más weboldalakat az árak összehasonlítása érdekében.
Amit fogyasztóként tehetünk, hogy az online vásárlás esetén is időt szánunk a döntési helyzetek felismerésére, lehetőségeink átgondolására akkor is, ha nagyon gyorsan szeretnék hozzájutni a kívánt termékhez.
Ellenőrizzük, hogy megbízható-e a weboldal
Legyünk körültekintőek a weboldal kiválasztásánál is, az eddig ismeretlen, de a kiemelkedően kedvező ajánlatokat kínáló webáruház vagy online piactéren talált eladó esetén is javasolt megbizonyosodni annak megbízhatóságáról. Ellenőrizzük a kereskedőket, olvassuk el a véleményeket, tájékozódjunk. Csökkentjük a kockázatot, ha előre utalás helyett az utánvételes fizetést választjuk. A frissen regisztrált, „előéletmentes” eladó is gyanús lehet. Mindig ellenőrizzük, hogy az eladóhoz vagy a termékhez vannak-e felhasználói értékelések és vélemények.
Webáruházaknál mindig nézzük meg a webhely URL-jét. Ha https:// helyett csak http://-vel írják, máris gyanakodjunk, az „s” ugyanis a biztonságot jelenti. Ha a böngésző címsorában egy biztonságos webhelyen (https) egy lakatot is látunk, az jó jel. Ahol viszont nincs lakat, ott se nevet, se jelszót, se bankkártyaadatot ne adjunk meg.
Csomagra várva
Számoljunk azzal, hogy karácsonyhoz közeledve egyre fokozottabb lesz a csomagforgalom, ezért érdemes az online vásárlásokat is minél korábbra időzíteni, hogy a kiválasztott termék időben megérkezhessen. A megrendelés során érdemes megadnunk telefonszámot, e-mail-címet, hogy a kézbesítésről a szolgáltató értesítést tudjon küldeni, illetve szükség esetén fel tudja venni velünk a kapcsolatot.
Ma már sok esetben lehetőség van arra, hogy a postai szolgáltatótól kapott előzetes értesítésben egy előre megadott linkre rákattintva módosítani tudjuk a kézbesítés időpontját, helyszínét, a fizetés módját, az értesítési telefonszámot, és akár vissza is utasíthatjuk a küldemény kézbesítését. Az értesítés általában tartalmazza a nyomkövetési linket is, ahol utánanézhetünk küldeményünknek.
Amikor már megrendeltük a csomagot, gyanakodjunk, ha a futárszolgálat üzenetének tűnő SMS vagy e-mail szövege magyartalannak tűnik, az e-mail feladójának címe eltér a futárszolgálat hivatalos e-mail-címétől, vagy az üzenetben található link nem a futárszolgálat hivatalos oldalára navigál. Ezekre a linkekre kattintva ugyanis könnyen adathalász weboldalakon találhatjuk magunkat.
Kézbesítés helyett csomagunk kiszállítását csomagautomatába, csomag- vagy postapontra is kérhetjük. A csomagautomaták gombamódra szaporodnak, jelenleg az NMHH nyilvántartása szerint összesen 3300 db automata működik Magyarországon.
Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, aki a kézbesítési okiraton jelzi a sérülést. Ha csak felbontás után derül ki, hogy sérült vagy hiányos az áru, akkor a címzett a kézbesítést követő három munkanapon belül tudja a postai szolgáltató felé a sérülés tényét írásban jelezni és jegyzőkönyvbe vetetni. Ilyenkor a kártérítési igényt is jelezni lehet.
Ajándékok online beszerzése harmadik országból
Ha a Távol-Keletről, az Egyesült Királyságból vagy más EU-n kívüli országból szeretnénk beszerezni a kiszemelt ajándékot, tartsuk szem előtt, hogy 2021. július 1-től minden ún. harmadik országból érkező e-kereskedelmi postai küldemény automatikusan ÁFA-kötelessé vált és vámeljárás alá esik. Ez azt jelenti, hogy az Európai Unió valamennyi országában megszűnt az unión kívülről érkező, 22 euró alatti áruk áfamentessége, a 150 euró feletti értékűekre pedig – a korábbiakhoz hasonlóan – vámot is kell fizetni. Az EU-ba érkező, árutartalmú küldeményekre minden esetben vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani, és a postai szolgáltató a 150 euró érték alatti küldemények vámkezelését, vám elé állítását a NAV-val közösen kialakított, speciális vámkezelési eljárásban, automatikusan végzi. Tehát a vámkezelés külön címzetti megbízás nélkül történik. Nemzetközi küldemények esetén éppen ezért fontos, hogy tisztában legyünk a megváltozott vámkezelési és ÁFA-szabályokkal, hogy a karácsony tényleg gondtalan és örömteli legyen.
Kapcsolódó cikkek
- Mást bántani nem menő címmel jelent meg az NMHH új kiadványa
- Az NMHH kiadta az idei Médiapiaci Jelentését
- Újabb eljárást indít a Médiatanács a Rádió 1 szolgáltatójával szemben
- Hazánkban is egyre elterjedtebb csalási módszer a phone number spoofing
- Digitalizáció a nyelvtanulásban: a tanári jelenlét még mindig elengedhetetlen a sikerhez
- Tízből négy magyar az online filmekkel és sorozatokkal kapcsolódik ki
- Lejárt a felkészülési idő, ideje megfelelni a DSA-nak
- Az NMHH Internet Hotline-ja megjelenik az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága kiadványaiban
- A Médiatanács jelzésére intézkedett a holland társhatóság
- A média jövőjéről és a mesterséges intelligencia hatásairól szólt a legutóbbi Médiamítoszok-beszélgetés
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.