A magyar vállalkozónők kevésbé ambiciózusak, mint férfi társaik
A férfi vállalkozók nagyobb hajlandóságot mutatnak a nagyobb és merészebb célok kitűzésére, míg a női vállalkozók többsége kevésbé nagyratörő célokkal is megelégszik – derült ki a Szemléletváltó vállalkozóiszemlélet- és készségfejlesztő mentorprogram kutatásából.
Mindez azért is jelentős, mert a kutatás rámutatott, egy vállalkozás sikere és a vállalkozó által kitűzött célok között szignifikáns kapcsolat áll fenn: akik nagyobb célokat tűznek ki, azok között többen érnek el nagyobb üzleti eredményeket, nagyobb árbevételt, több munkavállalót foglalkoztatnak, szervezettebbek és gyorsabban növekednek.
A férfi vállalkozók kétszer nagyobb hajlandóságot mutatnak a nemzetközi piacok meghódítására és nagyvállalat alapítására, míg a nők hajlamosabbak szerényebb vállalkozási célok kitűzésekre. A női vállalkozók mindössze 2 százaléka szeretne nemzetközi nagyvállalatot építeni, szemben a férfiak 4 százalékával. A sikeres nagyvállalatot alapítani vágyó nők aránya 3 százalék, a férfiaké 6 százalék. A tendencia a közepes vállalkozások terén is hasonló: a férfiak 25 százaléka, míg a nők csupán 16 százaléka szeretne közepes méretű vállalatot.
Az eredmények alapján a nők hajlamosabbak szerényebb vállalkozási célkitűzésekre, inkább kisvállalkozásban gondolkodnak: a nők 72 százaléka szeretne legfeljebb néhány alkalmazottal rendelkező kisvállalkozást, szemben a férfiak 54 százalékával.
Molnár G. Dávid közgazdász, a Szemléletváltó programvezetője hangsúlyozta, hogy a női és férfi vállalkozók eltérő amibíciói mögött, a kutatásban résztvevő szakemberek egybehangzó véleménye szerint szocializációs folyamatok állnak. A hagyományos nemi szerepek és elvárások a férfiakban erősebb ambíciókat keltenek, míg a nők vállalkozási ambícióinak nem kedveznek.
A nőkben a szocializációs folyamatok során tanult tehetetlenség alakul ki azzal kapcsolatban, hogy meddig juthatnak az életben. Egyfajta üvegplafon alakul ki, ami ugyan nem látható, de pontosan „érzik”, hogy azt áttörni nem lehet.
„A vállalkozónők ambíciója, perspektívái gyakran együtt nő az eredményeikkel. Kezdetben el sem tudják hinni, hogy képesek egy sikeres vállalatot építeni, aztán amikor megérkeznek az első sikerek, élénkül a vállalkozási kedv, nő az ambíció, egyre nagyobb célokat tűznek ki maguk elé. Sokan otthon, a gyerekek mellett fognak vállalkozásba, majd sokszázmilliós jól működő vállalkozást építenek szinte a semmiből” – számolt be tapasztalatairól Molnár G. Dávid a Szemléletváltó programvezetője.
Az ambíció a vállalkozó személyes fejlődésére is kihat
A női vállalkozók nagy része, 89 százaléka, a vállalkozásuk minden apró-cseprő feladatát saját kezében tartja, míg a férfi vállalkozók körében ez az arány valamivel alacsonyabb, 77 százalék.
„Ez a vállalkozó evolúciójának* a Mindenes korszaka, ahonnan a legtöbb vállalkozás soha nem tud továbblépni. Az ilyen vállalkozások lehetőségei korlátozottak, és a vállalkozó a cégének a rabja: nem tud nyugodtan szabadságra, táppénzre menni, pihenni, mert akkor leáll a vállalkozás. Szinte minden vállalkozás átmegy ezen a helyzeten, de sajnos a többség itt megreked” – mutat rá Molnár G. Dávid.
A Szervezői korszakban, ahol a vállalkozások strukturáltabb munkafolyamatokat és erősebb belső szervezetet építenek ki, a nők és férfiak közötti különbség viszonylag kisebb: 3 százalék a nők és 4 százalék a férfiak esetében.
A Vezetői korszakban ismét jelentős a különbség, a nők 5 százalékával szemben a férfiak 13 százaléka érte el ezt a szintet, ami lehetőséget ad számukra, hogy napi szinten kevésbé legyenek bevonva a vállalat működésébe, és inkább a vállalatvezetésre koncentrálhassanak.
Csak a női vállalkozók 3 százaléka éri el a Befektetői korszakot, ahol már nem a napi operatív teendőkkel vannak elfoglalva, hanem a vállalati stratégia és a befektetések irányításával foglalkoznak. Ezzel szemben a férfiak körében ennek az aránya kétszerese, 6 százalék.
„A kutatás eredményei alátámasztják, hogy a vállalkozás sikere és a vállalkozó ambíciója között jelentős kapcsolat van. Ennek fényében, merni kell nagyot álmodni, merni kell nagy célokat kitűzni. Különösen fontos gondolat ez a nők számára” – fogalmazott Molnár G. Dávid, a Szemléletváltó programvezetője.
Azonban az női és férfi vállalkozókra egyaránt igaz, hogy a vállalkozói szemlélet- és készségek fejlesztése révén gyorsabban fejlődhetnek, és magasabbra juthatnak. Az ambiciózus célok meghatározásában és elérésében pedig óriási szerepe van a környezetnek: a sikeres vállalkozói példák fejlődésre inspirálnak. Éppen ezért nagyon hasznos, ha egy vállalkozó aktív tagja olyan közösségeknek, ahol tapasztalatcserével bővítheti a tudását.
Módszertan
Online, önkitöltős, kérdőíves, kvantitatív kutatás, független vállalkozói adatbázisban szereplő vállalkozók körében. Elemek száma: 537 fő. Az adatok elemzése statisztikai módszerekkel történt. A felmérés nem reprezentatív. A mintavétel 2023 szeptemberében történt.
_________________________
* A vállalkozó evolúciója a vállalkozó fejlődését bemutató modell, amit a Szemléletváltó dolgozott ki. (Forrás: 1, 2)
Kapcsolódó cikkek
- A nagy mesterséges intelligencia kutatás: erre használják a cégek az MI-t
- Nem álmodnak elég nagyot a magyar vállalkozók
- A digitalizált vállalatok jobban bíznak a mesterséges intelligenciában
- Az alkalmazottak részéről alapelvárás lett a rugalmasság, de árnyoldalai is vannak a hibrid munkának
- Az NMHH-kutatásából kiderült, hogy hol és hogyan hallgatunk rádiót
- A hazai műszaki elektronikai piac válozása 2022-ben
- Akár 100 millió forintos bevételkiesést is okozhat egy vállalatnál az IT munkaerő hiánya
- A magyar dolgozók fele nem kap béren kívüli juttatást
- A pandémia felturbózta a home office és az automatizáció forradalmát hazánkban
- A vásárlók ötöde egyáltalán nem foglalkozik a biztonsági kérdésekkel
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.