Adatvezérelt, AI-alapú ügyfélélmény és döntéshozatal: a GBS jövője

forrás: Prím Online, 2024. szeptember 9. 16:41

Hazánkban több, mint 200 üzleti szolgáltató központ működik, amelyekkel szemben folyamatos elvárás az innováció az anyacégek részéről. A magas követelményeknek való megfelelés érdekében e cégek számára elsődleges fontosságú az olyan új technológiák gyors és hatékony adaptációja, mint a mesterséges intelligencia (AI – artificial intelligence) – a Deloitte szakértői szerint.

A hazai üzleti szolgáltató szektorban végbement jelentős változások révén a lokális vagy regionális szolgáltató vállalatok (SSC – Shared Services Center) ma már inkább tekinthetők globális, magas hozzáadott értékű üzleti szolgáltatásokat (GBS – Global Business Services) nyújtó központoknak, hiszen legtöbbjük már modern technológiák és intelligens megoldások alkalmazásával lát el széleskörű adatelemzési és döntéselőkészítő feladatokat az anyacég működésének támogatására. Ez a szektor az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazat, amelyben több, mint 200 multinacionális vállalat működik itthon, 100 ezer fő feletti munkavállalói létszámmal. 

 

A Deloitte 2023 májusa és októbere között végzett, a mesterséges intelligencia használatára vonatkozó kutatásában 129 szervezet több, mint 200 vezetője és szakértője vett részt, online és személyes interjúkon keresztül. A kutatás célja az volt, hogy feltérképezze és megértse a hazai AI ökoszisztémát, a kapcsolódó projekteket, megvalósításokat, kihívásokat, stratégiákat és sikertényezőket. Az angol és magyar nyelven elérhető tanulmányban részt vevő szervezetek 85%-a aktívan alkalmaz AI-megoldásokat. A Top 3 felhasználási terület a marketing és értékesítés, a vezetői döntések támogatása és az alapvető termékek és szolgáltatások területe. 

 

 

A megkérdezett szervezetek ezeken a területeken belül tartalomgenerálásra, termékleírásokhoz és publikációkhoz, automatizált marketing kampányokhoz és ezek méréséhez, közösségi médiafigyelésre és szövegfeldolgozásra használják az intelligens technológiákat. A vezetői döntéseket előrejelzések és automatizált jelentések készítésével, erőforrás-tervezéssel és a munkaerő-gazdálkodás optimalizálásával, valamint üzleti tervezéssel támogatják.

 

Az AI technológia átalakította a szolgáltatások piacát is, elsősorban a HR digitalizáció, ügyféltámogatás és személyre szabott ügyfélélmény területein. Segítségével előre jelezhető a lemorzsolódás, hatékonyabb és gyorsabb az önéletrajz-feldolgozás, és számtalan virtuális asszisztens fogható munkarendbe a vállalatokban. Az ügyfélszolgálaton működő chatbotok értékes munkaórákat takarítanak meg, miközben a technológia az ügyfélelégedettség elemzését is lehetővé teszi. A személyre szabott megoldások elsősorban a pénzügyek és az online szolgáltatások területén hoznak jelentős változásokat. 

 

Dr. Barta Gergő

“A szervezetek folyamatosan többet költenek intelligens megoldásokra, és a projektek száma folyamatosan növekszik. A legtöbben úgy vélik, hogy az AI elengedhetetlen a versenyképességhez, és sokan gondolják úgy, hogy a generatív AI és a nyelvi modellek átalakítják az üzleti modelleket. Ugyan a legtöbb vállalat stratégia nélkül vágott bele az AI-fejlesztésbe, mára felismerték, hogy az átfogó stratégia hiánya középtávon kritikus a sikerhez. A szervezetek fő célkitűzései az AI-rendszerek technikai fejlesztésére és telepítésére összpontosítanak, míg az AI-jal kapcsolatos kockázatok azonosítása és kezelése jelenleg a háttérbe szorul” – mondta Dr. Barta Gergő, a Deloitte Mesterséges Intelligencia vezető szakértője.

 

A mesterséges intelligencia jelentősen felgyorsíthatja a globális üzleti szolgáltatások hatékonyságát is, és növelheti a szolgáltató központok szerepét a következő hatások révén: elősegíti a személyre szabott belső és külső ügyfélélmény létrehozását; lehetővé teszi a szakértelem demokratizálását, ami mérsékli az üzleti folyamatok végrehajtásához és irányításához szükséges mély tapasztalat szükségességét; illetve lehetővé teszi a nagyobb léptékű megvalósítást és automatizálást ott, ahol korábban a szervezeteket a folyamatok szabványosításának hiánya korlátozta.

 

Milyen előnyökkel jár az AI a globális üzleti szolgáltatások vezetői számára?

 

A Deloitte Center Office működési modelljében az üzleti szolgáltató központok fontos feladata a kiváló belső és esetenként külső ügyfélélmény elérése és fenntartása. Ebben a szerepben a GBS központi csomópontként működik, amely összegyűjti és elemzi a tranzakciós adatokat és a munkavállalói interakciókat.

 

A két adatkészlet párosításával a globális üzleti szolgáltatások vezetői a Generatív AI segítségével hiper-személyre szabott élményeket hozhatnak létre mind a belső és külső ügyfelek számára.

 

Ezen vállalatok szolgáltatás- és ügyfélmenedzsment funkciója például azáltal forradalmasíthatja a szolgáltatási modellt, hogy a munkavállalói interakciók teljes életciklusából származó adatokat – például a beszerzési adatokat, a service desk megkereséseit és a humán információs rendszer (HRIS) adatait – felhasználja, és azokat egy LLM-ben (Large Language Model) rögzíti és feldolgozza. Ez az LLM aztán párosítható egy chatbottal – mind hang-, mind szöveges, társalgási AI segítségével – annak érdekében, hogy személyre szabott munkavállalói élményt nyújtson egy központosított vállalati helpdesk-en keresztül. A meglévő adatok ereje lehetővé teszi a modellek számára, hogy megértsék a korábbi megkereséseket és értelmezzék a munkavállalók érzéseit, ezáltal biztosítva az pozitív ügyfélélmény elérését.

 

Lukács Eszter

“A globális üzleti szolgáltató központok számára az adatok jelentik a kulcsot belső és külső ügyfeleik kiszolgálási minőségének javításához. A nagyméretű nyelvi modellek (LLM) kimeneti minősége közvetlen kapcsolatban áll a modell tréningeléséhez és finomhangolásához használt adatokkal. Az egész vállalatra kiterjedő adatokhoz – ügyfél, működési, tranzakciós és pénzügyi adatok – való hozzáféréssel a GBS szervezetek egyedülálló helyzetben vannak ahhoz, hogy jól kihasználják a generatív mesterséges intelligencia előnyeit” – mondta el Lukács Eszter, a GBS tanácsadási üzletág magyarországi vezetője.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. 

2024. november 23. 17:11

Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.

2024. november 23. 15:34

A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját

Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.

2024. november 23. 13:47

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36