A dentsu bemutatta a 2025-ös év 10 fő médiatrendjét
A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózat idén 15. alkalommal tette közzé immár hagyományosnak számító elemzését a következő évre várható médiatrendekről. A „The Year of Impact” címet viselő kiadvány, amelynek összeállításában a dentsu médiaügynökségeinek, a Carat, a dentsuX, illetve az iProspect cégek szakemberei vettek részt a világ minden tájáról, tíz fő médiaipari tendenciát azonosít be, amelyek négy átfogó témakör köré csoportosíthatók: (1) a generatív mesterséges intelligencia (AI) valós hatóerővé vált, (2) a történetek egyre kiterjedtebb stratégiai szerepet kapnak, (3) felértékelődik a minőség, illetve (4) a technológia és az alkalmazási szokások eltérően oszlanak meg a különböző régiókban.
A dentsu több mint 40 oldalas tanulmánya többek között arra mutat rá, hogy a médiában is felerősödött az algoritmusok szerepe, amely az egész iparágat a teljesen célzott, vásárlást generáló, nyomon követhető és automatizált megoldások irányába tereli. A beazonosított tíz kulcsfontosságú iparági trend várhatóan erőteljesen katalizálni fogja a médiaipar változásait, a kiadvány pedig abban nyújt támogatást a márkák számára, hogy ezt az új médiakörnyezetet hogyan tudják kihasználni a növekedés és a hatékony hatáskeltés elérése érdekében.
„Az AI nagyon gyorsan integrálódott a média értékláncába, ami alapvetően megváltoztatta az interakciókat a márkák és a fogyasztók között – magyarázza Bacsa Gábor, a dentsu ügyfélportfolió-vezetője. – Ez már az „algoritmusok kora”, melyben a valós értékteremtés már túllépett a kísérletező fázison, és kialakulóban van egy olyan eszközkészlet, melynek bemutatásával igyekszünk stratégiai útmutatást adni azon márkáknak, amelyek ebben az új korszakban is sikeresen helyt kívánnak állni.”
A dentsu elemzésében feltárt tíz fő médiatrend a következő:
Az AI, mint valós hatóerő
Az AI egy induló trendből olyan átalakító erővé fejlődött, amely beépült a napi életbe, forradalmasította a médiatervezést, a tartalomkészítést és a fogyasztói interakciókat is. Az AI által generált mikromomentumok és a dinamikus személyre szabás új lehetőségeket kínálnak a márkáknak arra, hogy a fogyasztókkal elmélyült, értékes kapcsolatokat építsenek ki. Az itt beazonosított fő trendek a következők:
1. Your Life Powered by AI – Az AI kilépett a chatboxból, ezzel a befolyása a technológia iránt elkötelezettek körén túl immár a mainstream közönséget is eléri.
2. The Augmented Media Toolkit – A mesterséges intelligencia fokozatosan behatol a teljes média-értékláncba, és ezzel a médiaeszköztár sarokkövévé válik.
3. A Million Micro-Moments – Ahogy az AI áthatja mind a felhasználók, mind a brandek szokásait, megnöveli azoknak a mikromomentumoknak a számát, amelyek egyedi élményeket képesek biztosítani.
A történetek kiterjesztett szerepe
A történetmesélés lesz a brandek fő eszköze arra, hogy áttörve az algoritmikus buborékot, sikerrel navigáljanak az egyre inkább algoritmusvezérelt médiatérben, hatékony narratívákat létrehozva az okostévéken és más digitális platformokon keresztül.
4. Power in Niches – A fogyasztók különleges, egyedi érdeklődése, illetve mély rajongása felbecsülhetetlen értékű eszközökké válnak a kitűnni vágyó márkák számára a legkülönfélébb piaci kategóriákban.
5. Connected Television Gets Real Scale – Az élő tartalomba és a kifinomultabb reklámozási képességekbe történő jelentős befektetések révén a streaming szolgáltatók új lehetőségeket teremtenek a márkasztorik kiterjesztésére.
6. The Pivot to Algorithm Planning – Az algoritmusalapú tartalom kulcsfontosságúvá válik ahhoz, hogy az egyes sztorik üzleti eredményekké konvertálódjanak.
Felértékelődő minőség
A médiabefektetések növekedésével nő a magasabb színvonalú szolgáltatások iránti kereslet is. A márkák számára prioritás a megfelelő stratégiai partnerségek kialakítása és a prémium tartalmak kidolgozása annak érdekében, hogy kitűnjenek a zajból, ezzel biztosítva, hogy médiaköltéseik azonnali eredményeket és hosszú távú márkaértéket egyaránt generáljanak.
7. Retail Reshapes Media – A kiskereskedelmi szereplők (Amazon, Walmart, stb.), sőt, a pénzügyi szektor szereplői is aktívan fejlesztik hirdetési képességeiket, amelyek mára sok esetben kiegészítő kísérleti projektből ambiciózus vállalkozásokká nőtték ki magukat. A retail média folyamatosan kétszámjegyű ütemben növekszik, páratlan vásárlói adatokat és eléréseket biztosítva a hirdetők számára: a retail és a média fúziója fokozatosan a médiastratégiák alapelemévé válik.
8. A Better Supply Chain – Az automatizált (programmatic) hirdetési lánc fejlődése jobb üzleti eredményekhez, a márkák fokozott védelméhez és jobb társadalmi hatásokhoz vezethet.
9. The Partnership Gold Rush – A streaming és generatív AI szolgáltatók aktívan kötik a partneri és licenszszerződéseket annak érdekében, hogy közösen érjék el a magas minőségű élményekre éhes közönséget. A média, illetve a technológiai szereplők ilyen irányú együttműködési törekvése várhatóan 2025-ben sem gyengül majd.
Eltérő megoszlás
10. Unevenly Distributed Future – Mivel a technológia és a médiafogyasztási szokások egyenlőtlenül fejlődnek a világ egyes régióiban, a márkáknak eltérő helyi stratégiákat kell alkalmazniuk. A szabályozási, gazdasági és technológiai eltérések átalakítják a globális médiatérképet, a márkáknak pedig fel kell készülniük ezeknek a bonyolult helyzeteknek a kezelésére.
Kapcsolódó cikkek
- Globálisan 4,6 százalékkal bővülhet jövőre a reklámpiac
- Ukrán gyermekeket segít a dentsu részvételével fejlesztett mobilapplikáció
- Vezetőváltás a dentsu Hungary élén
- A Dentsu újabb jelentős lépést tett a teljes karbonsemlegesség felé
- A dentsu bemutatta a 2023-as év 10 fő médiatrendjét
- A virtuális világ és a klímaválság formálja a márkaépítés idei fő kreatív trendjeit
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.