Globálisan 4,6 százalékkal bővülhet jövőre a reklámpiac

forrás: Prím Online, 2023. december 14. 13:50

A globális reklámköltések összértéke idén várhatóan eléri a 752,8 milliárd dollárt, ami 4,6 százalékos bővülést jelent az előző évi 719,8 milliárd dollárral szemben – áll a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ közel 60 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac növekedési üteme akár a duplája is lehet a világátlagnak.

A dentsu Global Ad Spend Forecasts című elemzés adatai azt mutatják, hogy a 2023-as évre előrejelzett 2,7 százalékos bővülést követően jövőre 4,6 százalékos mértékben nőnek a globális reklámköltések. A gyarapodás egyik fő hajtóereje a hirdetési árak emelkedése lesz: azonos árakon számolva a várható növekedés mértéke 2024-ben mindössze 2,5 százalékos lenne. Ugyanakkor jelentős hatása lesz az olyan nagy politikai és sporteseményeknek is, mint az amerikai elnökválasztás, a párizsi olimpia vagy a németországi labdarúgó-Európa-bajnokság.

 

 

A reklámköltések csatornák szerinti megoszlását vizsgálva megállapítható, hogy a digitális reklámok részaránya tovább nő, jövőre várhatóan eléri az 58,8 százalékot. A digitális szegmens esetében láthatóan lezárult az elmúlt két évtized folyamatos kétszámjegyű növekedése: az idei 6,3 százalékos bővülést várhatóan jövőre 6,5 százalékos növekedés követi majd. Ettől függetlenül a globális hirdetési kiadások többsége továbbra is a digitális területre áramlik majd, és a szegmens költési részaránya 2025-ben már várhatóan eléri a 60 százalékot. A következő három év során a digitális szegmensben kétszámjegyű növekedésre főként a retail media (17,2% átlagos éves növekedés), a paid social (12,3% átlagos éves növekedés), és a programmatic (10,2% átlagos éves növekedés) területeken számíthatunk.

 

 

A második legnagyobb részaránnyal rendelkező, a reklámköltések közel negyedét kitevő televíziós hirdetések értéke két év csökkenést követően újra nőni fog 2,9 százalékkal, ami elsősorban a connected TV-költések 30 százalék feletti növekedésének lesz köszönhető. Eközben köztéri hirdetésekre 4,4, rádióreklámokra 1,1 , mozireklámokra pedig 6,4 százalékkal fognak többet költeni a hirdetők. Egyedül a nyomtatott felületek reklámpiaca csökken majd 3,3 százalékkal: jövőre is kérlelhetetlenül zajlik majd a napilapok és magazinok hirdetési piacának trendszerű, erőteljes zsugorodása, amely nyomán a terület immár csupán 6,2 százalékát teszi ki a teljes reklámpiaci tortának.

 

A világ minden régiójában növekedést vár az előrejelzés, ám annak mértéke eltérően alakul majd. A globális reklámköltések 46,9 százalékát kitevő amerikai régióban jövőre 5,8 százalékos növekedés várható, a 32 százalékos részarányt képviselő ázsiai-csendes-óceáni régióban pedig 4 százalékos lesz a bővülés. Az Európa, a Közel-Kelet és Afrika területeit magába foglaló EMEA régió ugyanakkor csupán 2,7 százalékos átlagos növekedést fog tudni felmutatni. A növekedés üteme a harmadik negyedévben lesz a legnagyobb (+5,5%) az ekkor megrendezendő nagy sporteseményeknek köszönhetően. Iparági szegmensek tekintetében az utazási és szállítási (+7,5%), valamint a gyógyszeripari (+7,4%) hirdetők növelik legnagyobb mértékben a reklámköltéseiket.

 

A dentsu most közzétett reklámpiaci előrejelzésében a szokásos tényezőkön (például médiacsatornák, iparágak, földrajzi elhelyezkedés) kívül két új szempontot is bevon a vizsgálatba. Az egyes piacokra vonatkozó GDP, illetve a demográfiai adatok figyelembevétele tovább segíti a márkákért felelős szakembereket reklámköltéseik hatékony megtervezésében.

 

 

Jó évre számíthat a magyar reklámpiac

 

A magyar reklámpiac a dentsu előrejelzése szerint 9 százalékkal bővül 2024-ben. Turóczi András, a dentsu Hungary vezérigazgatója elmondta: „A bővülés három tényező egyidejű hatásának lesz köszönhető. A reálbérek újbóli növekedése miatt egyre több márka erősíti hirdetési tevékenységét. Másrészt az olyan események, mint az EU és önkormányzati választások, illetve a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia is ad majd egy-egy időszakos lökést a magyar reklámpiacnak. Emellett a hirdetési árak is növekednek: a televíziós hirdetések piacán 20-30 százalékos emelést jelentettek be a sales house-ok, ami a többi médiatípus árazására is hatással lesz majd.”

 

Távolabbi kilátások

A dentsu elemzése szerint a globális reklámpiac bővülési üteme várhatóan a következő években is a 4-5 százalék közötti sávban alakul majd: a céghálózat a 2024-ben várható 4,6 százalékos bővülést követően 2025-re 4,2 százalékos, míg 2026-ra 4,3 százalékos növekedési ütemet jelez előre.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Hazánkban is megkerülhetetlen lesz a mesterséges intelligencia

Magyarországon is versenyhátrányba kerülnek azok a munkavállalók, akik nem képesek alkalmazni a mesterséges intelligenciát (MI), és azon médiavállalatok, amelyek nem integrálják az új technológiákat a munkafolyamataikba – olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmányában, hozzátéve: a magyarok inkább pozitívan gondolnak az MI-megoldásokra.

2024. május 21. 19:10

Indul az emberszabású robotok sorozatgyártása

Már jövőre megindulhat az első ipari célú humanoid robotok sorozatgyártása. Ezekkel az eszközökkel a manuális tevékenységek több mint fele automatizálható. Az emberszabású robotok bevezető ára 80.000 euró körül várható, de így is nagyjából másfél év alatt megtérül egy ilyen beruházás – mutatta ki tanulmányában a stuttgarti központú Horváth csoport, amelynek magyarországi tagja az IFUA Horváth.

2024. május 21. 13:02

KPMG: Az energiaipar sem ússza meg a genAI bevezetését

Óvatosak a generatív mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán az energiaipari vezetők. A KPMG Global Energy CEO Outlook legutóbbi kutatása szerint a vezérigazgatók a jelenlegi ingatag geopolitikai és politikai helyzetben is bizakodóak a növekedési kilátásokat illetően, a befektetések terén pedig legfőbb prioritásuk a generatív mesterséges intelligencia. Lelkesedésüket mérséklik azonban az etikai problémák és a kiberbiztonsági kockázatok. A kutatásból az is kiderül, hogy a vezérigazgatók az ESG-t ma már az üzleti siker egyik alapjának tartják.

2024. május 21. 11:28

A műanyaghulladékot a felére csökkentették az ABB finnországi gyárában

A hulladékok újrahasznosítására irányuló innovatív eljárások bevezetésével az ABB finnországi Porvoóban találha-tó gyártóüzeme 50 százalékkal csökkentette a vegyes műanyaghulladék mennyiségét, és 2023-ban közel 20 száza-lékkal javította az újrahasznosítás arányát. Az újrahasznosítási erőfeszítések fontos lépést jelentenek a Föld erőfor-rásainak megőrzése és az ügyfelek fenntarthatósági kötelezettségvállalásainak támogatása felé; ezen erőfeszítések 2024-ben 16 égerfa átlagos súlyának megfelelő mennyiségű polipropilént takarítanak meg.

2024. május 21. 09:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59