Webigen-GKI - 52 százalékkal nő az internet-előfizetők száma
Az MTI-hez eljuttatott közös felmérés emlékeztet arra, hogy NetSurvey Interet-kutató Intézet felmérése szerint 2001 második negyedében a 14 évesnél idősebb népesség 18 százalékának volt hozzáférése az internethez, ami 3 százalékponttal haladja meg az előző negyedévit.
A Webigen és a GKI kutatása alapján a növekedésben fontos szerepet játszottak az ingyenes internet-hozzáférést kínáló vállalkozások is, így a FreeStart és a Kiwwi is.
Ugyanakkor a felmérések szerint az internethez hozzáférők 21 százaléka egyáltalán nem internetezik: vagy azért, mert nem érdekli őket a világháló, vagy azért, mert nincs elég ismeretük az internet használatához.
A Webigen és a GKI elemzéséből kiderül, hogy a hazai internetszolgáltatók legtöbb előfizetője még mindig hagyományos telefonvonalat használ a világhálón való szörfözésre, ugyanakkor egyre nagyobb számban kapcsolódnak a felhasználók ISDN-, illetve bérelt vonalon is az internethez.
Az elmúlt időszakot vizsgálva megállapították azt is, hogy nőtt a rendszeresen internetezők és a soha nem internetezők aránya, miközben a ritkán internetezők aránya csökkent. Ez a tendencia arra utal, hogy az internethez való hozzáférés terjedésével kialakulnak azok a markáns csoportok, amelyek a munkájuknál vagy érdeklődésüknél fogva egyre szorosabban kötődnek a világhálóhoz - állapítja meg a közlemény.
Ezzel egy időben azonban az a csoport is körvonalazódik, amelynek tagjai megismerve az internet adta lehetőségeket, úgy döntenek, hogy a világhálón található információk haszontalanok számukra.
Az internet elterjedésének vizsgálatakor a kutatók felvették: vajon azért alacsony a látogatottság, mert nincs megfelelő tartalom, vagy a szolgáltatók azért nem fejlesztenek minőségileg jobb tartalmat, mert nincs rá igény?
A kutatás kimutatta: az igényes, egyedi tartalom vonzza az érdeklődést és növeli a látogatottságot. Ez pedig megalapozza a portálok értékesítési felületeinek eladhatóságát, illetve ösztönzi az e-kereskedelmet.
Ugyanakkor igaz az is, hogy az igényes tartalomhoz sokan nem, vagy csak nehezen férnek hozzá, mivel a multimédiás elemek gyors és jó minőségű internetkapcsolatot követelnek, amivel a felhasználók többsége jelenleg nem rendelkezik. A kutatás szerint sokak számára megoldást jelenthet e problémára a kábeltelevíziók által nyújtott széles sávú hozzáférés, illetve az ADSL elterjedése.
A Webigen és a GKI felmérése szerint Magyarországon a kábeltelevízió-szolgáltatók 20 százaléka nyújt széles sávú hozzáférést, míg újabb 30 százalékuk még az idén tervezi e szolgáltatás bevezetését. Ennek következtében az idén átlagosan 200 százalékos internet-előfizetés növekedésre számítanak a kábeltévés társaságok.
A felmérés azonban azt is kimutatta, hogy míg a hagyományos internetszolgáltatók által kínált korlátlan hozzáférés költsége hagyományos telefonvonalon átlagosan 3.617 forint havonta, addig ISDN kapcsolattal 4.317 forint, kábelen és ADSL-en pedig 10.000-16.000 forint között van.
A kutatás szerint az internethasználatot jelentősen befolyásoló költség Magyarországon igen magas: bizonyításul a két társaság megemlíti, hogy az OECD vonatkozó felmérése alapján a havi 20x1 óra csúcsidőn kívüli internetezés dollárban számított, vásárlóerő paritással korrigált díja az OECD tagországok közül Magyarországon a legmagasabb.
A kutatás szerint árnyalja ugyanakkor az OECD megállapításait az, hogy a szolgáltatók különböző kedvezményeket kínálnak, s így az összehasonlítás eredménye is más fénybe kerül. A Webigen és a GKI ráadásul úgy véli, hogy a szolgáltatók között erősödő verseny és a távközlési piac liberalizációja is csökkenti majd az internetezés költségeit.
Kapcsolódó cikkek
- OktatĂĄsi fejlesztĂŠsek ĂŠs a magĂĄnfelhasznĂĄlĂłi kereslet tartjĂĄk fenn a PC piac nĂśvekedĂŠsĂŠt
- TechnolĂłgiai cĂŠgek: magas iparĂĄg irĂĄnti bizalom, lassulĂł nĂśvekedĂŠs
- A vilĂĄg elĹrehaladĂĄsa az informĂĄciĂłs tĂĄrsadalom terĂŠn 2005-ben
- Központi technológiai kutatóintézet felállítását szorgalmazza az EU
- LegkevĂŠsbĂŠ a mezĹgazdasĂĄg fiatalĂtja szĂĄmĂtĂłgĂŠp-parkjĂĄt
- Egyre tĂśbb pĂŠnzĂźgyi szolgĂĄltatĂĄs ĂŠrhetĹ el interneten keresztĂźl
- Elektronikus ĂŠrtĂŠkesĂtĂŠs ĂŠs beszerzĂŠs a vĂĄllalatoknĂĄl
- A mobilbank lehagyja az internetbankot
- ĂltalĂĄnos bizalomerĹsĂśdĂŠs az Ăźzleti szfĂŠrĂĄban
- KorlĂĄtlan idĹre fizet elĹ a gyakori internetezĹk zĂśme