Megédesíti az életet
Sánta Sándor: - Ami a logisztikát illeti, létrehoztuk a teljes Supply Chain Managementet. Ez azt jelentette, hogy a termeléstervezéstől az anyaggazdálkodáson és a beszerzésen át egészen a raktározásig, illetve a szállítmányozásig egy igazgatóság alá kerültek az imént felsorolt osztályok. Ezáltal tudtunk jelentős hatékonyságnövekedést elérni mind az egyes területek, mind a teljes szervezet tekintetében. Jelentősen sikerült növelni a forgási sebességet, csökkenteni a készletet, az átfutási időt, ráadásul az utóbbit nemcsak cégen belül, hanem a beszállítóknál is. Az utolsó fázisban került sor a beszerzés átalakítására, amikor is részletesen megvizsgáltuk a lehetőségeinket, s ekkor döntöttünk úgy, hogy bizonyos anyagokat célszerű elektronikus úton beszerezni.
B. O.: - Konkrétan melyek ezek?
S. S.: - Készítettünk egy ABC-elemzést, amelynek során a teljes beszerzést százalékosan, beszerzési csoportokra vonatkozóan elemeztük. Esetünkben a három betű három kategóriát jelöl: az "A" a nyersanyagokat, a "B" a csomagolóanyagokat, végül pedig a "C" az egyéb anyagokat. Vizsgálataink során, ismerve a beszerzés egyéb sajátosságait, végül arra jutottunk, hogy a termékszámból, illetve a beszerzési értékből egyaránt 30 százalékos szeletet jelentő "B" kategóriában próbáljuk ki a Marketline elektronikus piacterét.
B. O.: - Elképzelhető, hogy a teljes beszerzés ezen a módon történik majd?
S. S.: - A teljes beszerzés piactéren keresztül történő lebonyolítása jelenleg még nem képzelhető el. Ez a megoldás akkor alkalmazható hatékonyan, ha kínálati piacról beszélhetünk, vagyis ha versenyhelyzet van. Sok esetben, például a nyersanyagoknál, ahol specifikus összetevőkkel dolgozunk, s amelyeket mondjuk csak egy, jobb esetben két beszállító tud szállítani, nem lehet, és nem is érdemes versenyeztetni. Léteznek olyan kartellek is, ahol egészen más tárgyalási pozíciót kell felvenni, erre az elektronikus piacterek általában véve nem alkalmasak, de bízunk benne, hogy a jövőben sikerülni itt is áttörést elérnünk.
B. O.: - Rátérve a használatra: mennyire volt könnyű vagy éppen nehéz elsajátítani a Marketline kezelését?
S. S.: - Nyugodtam mondhatom, hogy rendkívül könnyen használható a rendszer mind nekünk, mind partnereink számára, összesen csupán néhány órát, napot vett igénybe a bevezetése.
B. O.: - Idestova egy éve használják a rendszert. Gondolom, ezen időszak alatt sok tapasztalat gyűlt össze.
S. S.: - A legfontosabb tapasztalatként azt mondanám el: a rendszer mindenféleképpen alkalmas arra, hogy egy cég alkupozícióját növelje, s csökkentse a költségeket. Amit a Marketline piactér magáról hirdet - 10-15 százalékos megtakarítást -, azt mi is alá tudjuk támasztani, sőt voltak olyan esetek, amikor ez az összeg elérte a 47 százalékot. Ekkor gyakorlatilag az összes piaci szereplő részt vett az elektronikusan kiírt tenderben, s így kijött, hogy mi a valós piaci ár. A rendszer alkalmas arra is, hogy a beszerzés nagy hányadát átfogja, hiszen gyorsan megtanulható, így a befektetett munka csökkenthető. Mivel nagyszámú termékkel dolgozunk, és készleteink mennyiségét szeretnénk egy bizonyos szint alatt tartani, alapvetően fontos a gyors reagálás - a Marketline által nyújtott módszer ezt szintén elősegíti.
Kapcsolódó cikkek
- Csak bátran, de óvatosan!
- SzEK-konferencia az elektronikus kereskedelemről
- A Praktiker beszállt az e-kereskedelembe
- E-kereskedelmi rekord
- Új beszerzési megoldások a Marketline-tól
- A hatékony csalásmegelőző intézkedések növelték az e-kereskedelem elfogadottságát
- Internetes kulcsszavak: biztonság és bizalom
- A TDC e-kereső szolgáltatással segíti a hongkongi kereskedelmi kapcsolatok kiépítését
- Az év internetes kereskedője: Bookline.hu
- Egyre több cég vesz részt az e-kereskedelemben