A keréktől a korongig

A legfrissebb Business Online a neten

Kolma Kornél Kolma Kornél, 2002. július 7. 08:46
Ha az ember - ahogy mondani szokták - nem mászott volna le a fáról, s nem kezdte volna el azon törni a fejét, hogy vajon miképpen tudná egyszerűen leteríteni a vadat, majd később azt egy keréknek nevezett találmány segítségével hazaszállítani... nos, akkor most valószínűleg én sem tudnám számítógépre vinni ezeket a sorokat.
Mióta világ a világ, az ember találékonyságáról ismert, s így talán nem is kell meglepődni azon a friss híren, mely szerint a bonyolult másolásvédelemi technológiával előállított CD-lemezeket mindössze egy filctoll segítségével könnyedén sokszorosítani lehet. A Sony Music által kidolgozott, Key2Audio (Kulcs az audióhoz) névre keresztelt megoldástól a lemezipar képviselői azt várták, hogy ezúttal végre sikerül felvenni a küzdelmet a CD-ért fizetni nem hajlandó, ám a produktumra mégis igény tartó közönséggel. A premier azonban mégsem bizonyult túl sikeresnek, mert ugyan a CD-írók első nekifutásra csődöt mondtak, az adathordozó fényesebbik oldalának filctollal történő besatírozását követően tüstént munkához láttak, aminek egy hibátlan korong lett az eredménye.

Ezek után kétséges, hogy vajon a Universal Music által szorgalmazott, a közeljövőben debütáló megoldás gátat szab-e az illegális kópiáknak. A kételyt csak tovább erősíti az informatikai szakemberek egybehangzó véleménye, miszerint nincs az a másolásvédelmi technológia, amelyet ne lehetne feltörni, ráadásul a megváltozott felhasználói szokások - a zenét manapság már akár az autóba is áttölthetjük - nem igazán kedveznek az efféle megoldásoknak.

A probléma természetesen nem csak és kizárólag a hanglemeziparra koncentrálódik. Az internet és azzal párhuzamosan a digitális technika térhódításával a szellemi termékek más megnyilvánulási formái, így például a szoftverek másolása is egyre könnyebbé vált. Miközben tehát a szellemi termékek látens "eróziójának" lehetünk szemtanúi, egy képzelt vállalat tőkeszerkezetét megvizsgálva arra jutunk, hogy a legértékesebb erőforrás nem megfogható, többnyire a tudásban, a know-how-ban, a szellemi tőkében nyilvánul meg. A kérdés tehát kettős. Egyrészt arra próbáljuk megtalálni a választ, hogy vajon miképpen vehetjük fel a küzdelmet a szellemi termékek jogszerűtlen másolóival, másrészt hogyan aknázhatjuk ki a szellemi tőkét, a tudást, a kreativitást a vállalat fejlődése vagy éppen túlélése érdekében.

"Kitalálni nem elég!" című cikkünkben az előbbi témát próbáltuk feldolgozni, megkockáztatva azt a végkövetkeztetést, miszerint elképzelhető, hogy a megoldás nem a másolásvédelemi technológiák kidolgozásában, hanem az üzleti modellek újragondolásában keresendő. Ezzel párhuzamosan két cikksorozatot is útjára bocsátunk, az egyikben a tudásmenedzsmenttel, míg a másikban a kreativitással, illetve annak vállalaton belüli hasznosításával foglalkozunk, remélve, hogy a Business Online ezúttal is sok hasznos tanáccsal, ötlettel szolgál majd.

Kulcsszavak: jog zene

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01