Az innováció és a Ford
A központi alkalmazást Progressben fejlesztették ki. Erről az integrált fejlesztőkörnyezetről azt érdemes tudni, hogy a világ tíz legnagyobb autógyártó cégéből kilencnél használnak - bár nem kizárólagosan - Progress alapú alkalmazásokat. Ebben a környezetben rendkívül gyorsan lehet fejleszteni, az alkalmazások robusztusak, azaz fokozott megbízhatóság jellemzi őket. További érv volt a Progress mellett, hogy az ilyen platformra épülő alkalmazások TCO-értéke (Total Costs of Ownership - összesített beruházási és üzemeltetési költség) az elmúlt évek során folyamatosan a legalacsonyabbnak bizonyult, a hasonló Oracle, illetve Microsoft alapú megoldásokkal összevetve (forrás: az Aberdeen Group 2001. évi tanulmánya).
Az ügyfélkártyamodul
A megvalósítandó rendszer egyik alapvető feladata a Ford speciális szolgáltatásának, az ún. ügyfélkártyarendszernek a webesítése. Valamennyi Ford-gépkocsitulajdonos számára jár egy ügyfélkártya, amelyet az autó vásárlásakor, illetve szervizkor biztosítanak számára. Az ügyfélkártya segítségével követik nyomon a gépkocsival kapcsolatos információkat, és a kártyabirtokos előnyös extraszolgáltatásokra, kedvezményekre jogosult a Ford bármely magyarországi márkakereskedésében.
A rendszer biztosítja az ország több tucat településén elszórtan található üzleti egységek számára a releváns kártyainformációkhoz való egységes hozzáférést. Ezek az információk szükségesek az ügyfélkártyarendszer sikeres működéséhez. A márkakereskedések az interneten keresztül kapcsolódnak a központi gépen futó kiszolgálóalkalmazáshoz, amelytől az aktuális adatokat lekérdezhetik. Az adatok automatikusan frissülnek, a végpontokról minden reggel elektronikus üzenet érkezik a központba. Az ott futó progresses alkalmazás szétválogatja a leveleket, tartalmukat feldolgozza, és a megfelelő helyen tárolja - egy Progress-adatbázisban. A keresett adatokat Progress WebSpeed alkalmazásszerver ágyazza be egy HTML-dokumentumba. A lekérdezésnek megfelelő HTML-dokumentum weblapként jelenik meg a megfelelő jogosultsággal rendelkező felhasználó gépének képernyőjén. Internetkapcsolat segítségével tehát az ország bármely pontján biztosított az ügyfél magas szintű kiszolgálásához szükséges adatok köre. A modul funkcionalitását a megrendelő igényei szerint a Progression Kft. folyamatosan bővíti. Az elkészült funkciók az éles üzembe helyezés előtt egy tesztrendszerbe kerülnek, ezáltal a végfelhasználók már garantáltan jól működő programmal dolgozhatnak.
Alkatrész-kereskedelmi modul
A gyors és pontos alkatrész-kiszolgálás nemcsak elégedett ügyfelet, hanem jelentős költségmegtakarítást is eredményezhet. Ezt a tényt szem előtt tartva kapott megbízást a Progression Kft. az alkatrészellátást kiszolgáló, egységes kis- és nagykereskedelmi rendszer kifejlesztésére. Az alkatrész-kereskedelemben érintett felek saját jelszavukkal kapcsolódhatnak a központi alkalmazáshoz, és minden partner csak a releváns, rá vonatkozó információkhoz férhet hozzá. A kereskedelmi modul biztosította funkciók közül láthatunk néhányat a következő ábrán:
A gyakorlatban a szervizek, márkakereskedők több nagykereskedelmi forrásból elégítik ki alkatrészigényüket. Az internetkorszakot megelőzően az alkatrészbeszerzést többszöri telefonálás és másfajta kommunikáció nélkül nem lehetett elképzelni. A hagyományos megoldások ezért drágák és sok esetben megbízhatatlanok voltak. A magasabb beszerzési költséget a szervizek természetesen továbbhárították a vevőkre. A Ford korszerű rendszerében a megrendelések feladása és visszaigazolása egyaránt internetes böngészőablakból történik, sőt a csomagolási lista is automatikusan, az alkalmazásból generálható. A rendszer nagyfokú rugalmasságot biztosít, például a feladott megrendelések a visszaigazolást megelőzően bármikor visszavonhatók, kiegészíthetők vagy módosíthatók.
A nagyobb tételre vonatkozó megrendeléseket, amelyeket esetleg csak két vagy több nagykereskedő egyesített raktárkészletéből lehet kielégíteni, a program a háttérben automatikusan kisebb szállítási egységekre tördeli, így a megrendelőnek nem kell foglalkozni a technikai részletekkel. Néhány évvel ezelőtt egy ilyen "eset" minimum 6-8 telefont jelentett volna a megrendelő számára, nem számolva a hozzá kapcsolódó erőforrás- és költségvonzatokat.
Az alkalmazás funkcionalitása a modulrendszerű fejlesztés előnyeit kihasználva folyamatosan bővül. A számtalan kiegészítő funkció közül még egyet megemlítünk. Az alkatrészek pontos azonosítására szolgáló 7 számjegyű "FINIS kód" képezi a megrendelés alapját. A gépjárműipar gyors fejlődése miatt egy-egy alkatrészt többször is módosítottak, korszerűsítettek. A funkcionálisan szinte azonos alkatrészekhez eltérő "FINIS kód" tartozik, és egy konkrét megrendelés esetében a rendszer a keresett, de a raktárakból éppen hiányzó alkatrész helyett megadja az eltérő kódú, ám a célra megfelelő alkatrészek listáját is. A Progress fejlesztőeszköz rugalmasságának köszönhetően a gyakorlatban felmerülő újabb és újabb követelményeket is egyszerűen lehet programozni, tehát a rendszer az új igényeknek megfelelően könnyen bővíthető.
Üzleti előnyök
A rendszer az említettek mellett természetesen további modulokat is tartalmaz (lekérdezési, adat-karbantartási és egyéb funkciók), korunk igényeinek megfelelően. Lényeges ismérveit az alábbiakban foglaljuk össze.
A gépjármű-kereskedelmi alkalmazások terén komoly tapasztalatokkal rendelkező Progression Kft. informatikai megoldása a magas szintű amerikai technológia és a nemzetközi szinten is versenyképes magyar szürkeállomány szerencsés találkozása. A problémamentesen működő alkalmazás külön előnye, hogy teljesen a hazai üzleti szereplők speciális igényeinek figyelembevételével fejlesztették ki.
Megfelelő fejlesztőeszköz és adatbázis kiválasztásával hatékony (tehát olcsó, de ugyanakkor nagyon robusztus, stabil) alkalmazáskörnyezetet sikerült találni. A nagyfokú megbízhatóság mellett a rugalmasság legalább annyira lényeges szempont, hiszen a folyamatosan változó igények az alkalmazás gyors és hatékony módosíthatóságát követelik meg.
Az internet mint kommunikációs infrastruktúra olcsó, megbízható platform az üzleti résztvevők számára. Jelentősen csökkenti a kommunikációs költségeket, növeli a központi rendszer kihasználtságát, valamint egyszerűvé teszi az új felhasználók rendszerhez történő csatlakoztatását, és érzékelhetően csökkenti az adminisztratív terhelést az üzleti folyamat szereplői számára.
Az alkalmazás tipikus példája annak az üzleti életben gyakran hangoztatott elvnek, hogy az informatikai infrastruktúra korszerűsítése hatékonyságnövekedést és a napi gyakorlatban érzékelhető költségmegtakarítást eredményez. A korszerű informatikai megoldás előnyeit jelenleg az ország több mint 40 pontján közel 200 felhasználó élvezi. A különböző funkcionális modulokból álló rendszer alkatrész-kereskedelmi alegysége havonta több ezer megrendelés kezelését bonyolítja le.
Végül engedtessék meg egy szubjektív észrevétel: globalizálódó korunkban, az egész világon egységes szolgáltatásokat biztosító nemzetközi mamutcégek idején is fontos a nemzeti sajátosságok, az egyedi, regionális igények figyelembevétele. Az informatikai rendszert használó partnerek elégedettsége valójában fontos üzleti tényező, ami közvetett módon, az ügyfélkapcsolatok minőségén keresztül jelentősen befolyásolhatja az üzleti folyamatok eredményességét.
Kapcsolódó cikkek
- Modernizálta informatikai rendszerét a Dunaferr
- Több százezer diák, szülő és munkatárs biztonságos személyazonosság-kezelése egy Novell rendszerben
- "Reflexekkel" bíró autókon dolgozik az IBM
- Apple fedélzeti számítógépek a Mercedes autóiban
- TomTom ONE XL Kelet-Európában
- Új és bővített TomTom térképek
- A NORG fejleszt az MFB-nél
- Szatelites navigáció: pozitív hatással van a vezetés és a közlekedés biztonságára
- Az Espirit az SAP-t választotta
- Alerant: globális erőforrás menedzsment rendszer az AstraZenecánál