Akadozva indul a 3G mobil szolgáltatás

MTI Sajtóadatbank, 2003. február 17. 07:39
A mobiltelefonkészülék-gyártók vezetői a jövő héten összeülnek Cannes-ban: a szakma legnagyobb évente megrendezett konferenciáján választ keresnek az új konkurenciára, amelyet olyan nagy cégek támasztanak, mint a lapkagyártó Intel, a számítógépprogram-gyártó Microsoft, és a feltörekvő ázsiai gyártók.
Az hagyományos mobiltelefon- és áramkörgyártók, mint a Nokia és a Texas Instruments eleddig átsiklottak a közelgő veszély felett, de előbb vagy utóbb kénytelenek lesznek szembenézni vele. Az amerikai Intel nemrégiben piaci áttörést ért el egy új mobilkommunikációs integrált áramkörrel, amelyet sikerrel értékesített az ázsiai MiTAC, a Wistron, a Maxon, a Ningbo Bird, a TCL és a Legend cégeknek.

- A világ legnagyobb mobiltelefon-piacán tevékenykedő kínai készülékgyártók havonta egy százalékkal növelik részesedésüket a belföldi piacon - mondta Arthur van der Poel, a világon a nagyságra negyedik integrált áramkör gyártó, a Philips Electronics igazgatótanácsi tagja. A kínai cégek nem pusztán alkatrészek vásárlásában érdekeltek, hanem teljes gép- és programtechnológiai megoldások iránt támasztanak igényt. Ilyen megoldást kínál például az Intel és partnere a Microsoft. A Nokia és a Motorola tulajdonában lévő brit Symbian programjának versenyt támasztó Microsoft "smartphone" programot már számos mobilszolgáltató vállalat megvásárolta.

A mobilszolgáltatók nagy figyelemmel követik majd a Hutchison 3G szélessávú vezeték nélküli szolgáltató szolgáltató jövő hónapban induló harmadik generációs rendszerének a sikerét az európai előfizetők körében. Az európai szolgáltatók ugyanis együttesen 100 milliárd eurót izzadtak ki a harmadik generációs szolgáltatási licencek megvásárlására 2000-ben. Még a technológiai terén úttörőnek számító japán és dél-koreai piacokon is, ahol már egy éve rendelkezésre állnak a harmadik generációs szolgáltatások, az adatforgalom mindössze 25 százalékát adja az előfizetési díjaknak, amelyek egyébként is meglehetősen mérsékelt szinten stagnálnak.

A harmadik generációs üzlet sikere tulajdonképpen az előfizetők számára vonzó és előnyös szélessávú adattovábbítási lehetőségeket kihasználó alkalmazások kifejlesztésén áll vagy bukik. A legtöbb szolgáltató jelenleg olyan egyszerű adattovábbító szolgáltatásokra összpontosít, mint a képüzenetküldés és az elektronikus levelezés, amelyek a jelenleg elterjedt második generációs hálózatokon is megfelelően működtethetők. A képüzenetküldés lehetősége gyakorlatilag csak a telefonkészülék-gyártók számára jelent nagy üzletet, mivel az új lehetőség készülékeik lecserélésére ösztönözheti az előfizetőket. A másik sarkalatos probléma a különféle szolgáltatók rendszerei közötti átjárhatóság megteremtése.

Ismét előtérbe kerül a három évvel ezelőtt márt halottnak hitt Edge technológia, olcsó szélessávú adatátviteli kapcsolatot képes biztosítani, igaz nem olyan gyorsat és teljeskörűt, mint a harmadik generációs WCDMA technológia. A Nokia és az Ericsson is az Edge mögött állnak, mely szakértők szerint annak ellenére is jó eséllyel indulhat Európában, hogy a szolgáltatókat szerződés kötelezi harmadik generációs rendszerek kiépítésére.

Az Edge vörös posztó a mobilkommunikációs hálózati berendezés-vendorok szemében, mivel WCDMA eszközök forgalmazása hozná számukra a nagy bevételt. 2002-ben a mobilhálózati berendezések értékesítése a 2000 évi szinthez képest 25 százalékkal 39 milliárd dollárra csökkent. Az idei évre már most is biztosra vehető a további 10 százalékos csökkenés.

Az európai mobilszolgáltatók több tízmilliárd eurót voltak kénytelenek leírni veszteségként az elmúlt 18 hónap folyamán licencvásárlások és cégfelvásárlások miatt. A szolgáltatók többsége emiatt forgóeszközhiánnyal küzd.

Az amerikai Moody's hitelminősítő és befektetési tanácsadó cég véleménye szerint a rendszerberuházási kiadások csökkentése elérte azt a szintet, ami már megfosztja a szolgáltatókat az előre menekülés lehetőségétől. 2002-ben 5 százalékkal emelkedtek a telefonkészülékek eladásai világszerte, de a készülékárak csökkenése miatt az árbevétel nem növekedett. Az idén a szakma 7-10 százalékos növekedésre, azaz 435 millió készülék értékesítésére számít.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36