D&T: új program a pénzmosás kockázatának kezelésére
1. A felső vezetés felelőssége
2. A cég egészére érvényes elvek és eljárások kialakítása
3. A szigorú ellenőrzés fenntartása a napi gyakorlatban
4. Pénzmosás elleni tisztségviselő kinevezése
5. A hírek és információk szabad áramlásának biztosítása
6. A vezetők és az alkalmazottak továbbképzése
7. A végrehajtás megfigyelése és ellenőrzése
8. Technológiai megoldások
A múltban egyetlen bankár sem kérdőjelezte meg az ügyfelek vagyonának eredetét vagy a banki kapcsolatok hátterét: az elsődleges cél az ügyfelek bizalmas információinak a megőrzése és a profitnövelés volt. A pénzmosás elleni jogszabályok bevezetése valamelyest megváltoztatta a bankárok hozzáállását, sokan azonban változatlanul akadályként tekintenek a vonatkozó szabályozásra, különösen itt Közép-Európában, ahol a szóban forgó szabályok még új keletűek. A nyugat-európai országokban a pénzmosás elleni jogszabályokat tíz éve vagy még régebben iktatták törvénybe, de a bankfelügyeleti szervek csak az elmúlt három-négy évben vizsgálták érdemben a pénzintézetek jogszabályi megfelelőségét, és kezdtek intézkedéseket hozni a szabálytalanságok ellen. A Közép-Európára jellemző fejletlen bankfelügyeleti eljárások következtében számos bank még csak most fog átesni a pénzmosási szabályoknak való megfelelésre vonatkozó vizsgálatokon. A helyi jogszabályoknak való megfelelőség szükségessége megkérdőjelezhetetlen; kérdéses ugyanakkor, hogy önmagában elégséges-e ahhoz, hogy megvédje a bankot a pénzmosási kockázattól, vagy - ami talán még fontosabb - lehetővé teszi-e a bank számára, hogy továbbra is jelen legyen a nemzetközi színtéren.
Mike Adlem, a Deloitte & Touche partnere szerint: „A banküzlet globális, és a pénzmosással kapcsolatos nemzetközi és legjobb gyakorlatra vonatkozó szabályozásnak való megfelelés soha nem volt még ennyire fontos, mint most, amikor a nagyhatalmú amerikai törvénykezés karja lassan átfogja az egész globális pénzügyi szolgáltatási iparágat. Nyilvánvalóan nem elegendő egyszerűen betartani a helyi pénzmosás elleni törvényeket és jogszabályokat. A pénzintézeteknek szigorú és proaktív megközelítést kell alkalmazniuk a pénzmosási kockázat kezelése során - olyan megközelítést, melynek túl kell mutatnia a helyi törvényhozás követelményrendszerén. A globális kérdések ismerete, a pénzmosási kockázatok azonosítása és a folyamatos jogszabályváltozások naprakész követése végül bizonyos szintű védelmet jelent majd a bankok és egyéb pénzintézetek számára; a bankoknak azonban lassan meg kell érteniük, hogy a pénzmosás jelentősége jóval túlmutat az "egyszerű" jogi kockázatén."
„A helyi szabályoknak való megfelelés megvédheti a bankot a hazai környezetben, ám a bankszakma globális, ezért egyre nagyobb nyomás nehezedik a bankokra, hogy megfeleljenek a legjobb nemzetközi gyakorlatnak, különösen pedig az Egyesült Államokban bevezetett követelményeknek. Kétségtelen, hogy a 2001. szeptember 11-i események lépéskényszert idéztek elő az Egyesült Államokban, minek folyományaként kísérleteket tettek a meglévő pénzmosás elleni szabályozáson tátongó rések betömésére, és - a történelem során talán először - alaposan megvizsgálták a terrorizmus pénzügyi bázisát." A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az "Amerikai hazafias törvény" (USA Patriot Act, "Amerika egyesítése és megerősítése a terrorizmus megelőzését és akadályozását szolgáló megfelelő eszközök biztosításával" című törvény. Uniting and Strengthening America by Providing Appropriate Tools Required to Intercept and Obstruct Terrorism Act, bevezetve 2001 októberében) értelmében a pénzügyminiszter úgynevezett "különleges eljárásokat" vezethet be az amerikai bankok számára, amely eljárások az adott tranzakciókra vonatkozó nyomonkövetési és jelentéstéli feltételek bevezetésétől az amerikai bankok bizonyos országokkal vagy meghatározott pénzintézetekkel létesített partnerkapcsolatainak megakadályozásáig terjedhetnek. Ezeket az intézkedéseket két ország, nevezetesen Ukrajna és Nauru esetében máris bevezették. Ukrajna esetében bizonyos nyomonkövetési és átvilágítási követelményeket léptettek érvénybe, a Nauruval kapcsolatos javaslat értelmében pedig minden amerikai bank számára megtiltanák, hogy bármely Nauruban bejegyzett pénzintézettel partnerkapcsolatot létesítsen. A becslések szerint ma hozzávetőlegesen 400 bank van bejegyezve Nauru szigetén, és sok esetben felmerül a gyanú, hogy az orosz szervezett bűnözés bandái főszerepet játszottak alapításukban.
A Deloitte & Touche a fentiek szellemében rendezte meg 2003. május 28-án Pénzmosás ellenes workshopját, amelyre a magyarországi bankok és biztosítók complience officerjeit (jogszabályoknak való megfelelőségért felelős szakemberek) hívta meg. A workshopot Michael Adlam, a közép európai Deloitte & Touche partnere koordinálta, akit Andrew MacDonald, a Deloitte & Touche angliai irodájának munkatársa valamint Steve Hancock, a Prudential (Nagy-Britannia egyik legnagyobb biztosító társasága) pénzmosási szakértője segítették munkájában.
Kapcsolódó cikkek
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
- A kereskedelmi bankok nem felelnek meg saját elvárásaiknak
- Microsoft alapú back-office rendszer a Groupamánál
- Kereskedelmi banki ügyvitel Microsoft Dynamics AX-en
- 1,1 millió dolláros banki csalás
- A profi hackerek és a szervezett bűnözés célba vették a világ legnagyobb pénzintézeteit
- Egyedi fejlesztésű banki szoftver – Montana módra
- Azonosítatlan ügyfélszükségletek gátolják a bankoknál a forgalomnövekedést
- Raiffeisen + HP: Magyarország legnagyobb AMD-alapú PC eszközparkja
- A pénzintézetek az adatminőséget a kockázatkezelés kulcskérdésének tekintik
Pályaorientációs nap volt a Széchenyi-egyetemen
Pályaorientációs nap keretében érkeztek általános iskolások a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol laborlátogatásokon, előadásokon, kreatív foglalkozásokon, sőt kínai nyelvórán is részt vehettek. A jelentős érdeklődés miatt az intézmény komplex szolgáltatáscsomagot állított össze, amelyre iskolai csoportok jelentkezhetnek, akár egy osztálykirándulás tartalmas programjaként.
A TIME magazin 2024 egyik legjobb találmányának tartja a HONOR Magic V3-at
A HONOR Magic V3 felkerült a TIME 2024 legjobb találmányait tartalmazó éves listájára, amely a legkülönlegesebb, az életünket megváltoztató innovációkat mutatja be számos területen, többek között az egészségügy, az AI és a zöld energia terén.
Ezt tudja az OMODA autók gyártója, a Chery Group új akkumulátor-technológiája
Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.
A TIME magazin 2024 egyik legjobb találmányának tartja a HONOR Magic V3-at
A HONOR Magic V3 felkerült a TIME 2024 legjobb találmányait tartalmazó éves listájára, amely a legkülönlegesebb, az életünket megváltoztató innovációkat mutatja be számos területen, többek között az egészségügy, az AI és a zöld energia terén.
Felmérés: a hollandiai szervezetek negyede nincs felkészülve kibertámadásra
Hollandiában a közepes és nagyvállalatok negyede nincs felkészülve egy esetleges kibertámadásra – jelentette hétfőn az NLTimes című holland hírportál a KPN holland távközlési vállalat megrendelésére készült felmérésre hivatkozva, amelyben kiemelik az egészségügyi szektor veszélyeztetettségét is.