A brüsszeli bizottság "még egy utolsó lehetőséget" ad a Microsoftnak
A három éve tartó eljárás annak a gyanúnak az alapján indult meg, hogy a Microsoft a személyi számítógépeken használt operációs rendszerek piacán szerzett uralkodó pozícióját a versenyszabályokba ütköző módszerekkel akarja kiterjeszteni az alacsonyabb teljesítményű szerverekére.
A bizottság azt is szabályellenesnek tartja, hogy a cég - gyakorlatilag eltávolíthatatlanul - beépítette operációs rendszereibe Media Player nevű szoftverét, amely hang- és videófájlok letöltés nélküli hallgatására, illetve nézésére szolgál.
Az EU végrehajtó intézményének álláspontja szerint mindez gyengíti az adott piacokon folyó szabad versenyt, elfojtja az innovációt, és végső soron a fogyasztók választási lehetőségeit is korlátozza.
Monti szóvivőjének közlése szerint a mostani, immár harmadik - és Brüsszelben az utolsónak szánt - kifogási nyilatkozat egy rendkívül kiterjedt és mélyreható piacfelmérésen alapul, amelyet a bizottság az érintett felhasználók, alvállalkozók és versenytársak körében végzett. A vizsgálatba összesen mintegy 200 vállalatot vontak be.
A nyilatkozat nem bővíti újabb elemekkel az előző kettőben megfogalmazott állításokat és kifogásokat, viszont rendkívül meggyőzően alátámasztja és megerősíti azokat - mondta a szóvivő. Szerinte ezzel a bizottságnak a Microsoft eljárását kifogásoló álláspontja olyannyira megerősödött, hogy azt már lehetetlen figyelmen kívül hagyni.
A legsúlyosabb kifogás a számítógépek - munkaállomások és szerverek - hálózati együttműködtethetőségét érinti. A bizottság szerint a Microsoft itt azzal sérti meg a tisztességes verseny szabályait, hogy az asztali gépek operációs rendszereinek piacán élvezett uralkodó pozícióját kiterjeszti a kisebb teljesítményű szerverekére.
Ezt azzal éri el, hogy visszatartja vagy csak nagyon szelektíven osztja meg a PC-k és a szerverek közötti csatolókra vonatkozó technikai információkat más érdekelt cégekkel, elsősorban az alternatív szerverek gyártóival. Így a Windows valamelyik verzióját futtató PC-k hálózatán ez utóbbiak termékei nem versenyezhetnek egyenlő feltételekkel.
A bizottság piacfelmérése során megkérdezett felhasználók túlnyomó többsége azt a választ adta, hogy szoftverbeszerzési döntéseiket mesterségesen befolyásolja a Microsoft üzletpolitikája. Mivel az amerikai cég nem bocsátja rendelkezésre a szerverek egymás közötti, illetve a szerverek és az asztali gépek közötti együttműködést biztosító protokollokra és csatolókra vonatkozó technikai információkat, sok esetben csak ezért kénytelenek Microsoft-termékeket választani.
Monti szóvivője nem volt hajlandó találgatásokba bocsátkozni arról, meddig tarthat még a három éve húzódó eljárás. Szerinte ez az érdekelt cégek és elsősorban a Microsoft további lépéseitől függ. "De inkább hónapokról, mint évekről lehet szó" - mondta.
Az amerikai céget elmarasztalása esetén igen nagy összegű bírsággal sújthatják. Ennek lehetséges nagyságrendjét azonban bizottsági illetékesek ismét csak nem hajlandók megbecsülni, mert ez sok tényezőtől - köztük a visszaélések időtartamától és súlyosságától, az adott cég piaci részesedéséről és más körülményektől - függ.
A Microsoft ugyanakkor a luxembourgi Európai Bíróságon megtámadhatja a bizottság döntését, ami további évekkel nyújtaná el az ügyet. Ez akár elég is lehet ahhoz, hogy az adott piacokon visszavonhatatlanul megszilárdítsa egyeduralkodó helyzetét.
Kapcsolódó cikkek
- Kritikus fontosságú Windows-, Office-, Excel-javítások érkeznek
- Június 30-ig még olcsóbbak a Microsoft magyar nyelvű termékei
- 15 rést javít a Microsoft 6 biztonsági frissítése
- Négy kritikus javítás kiadására készül a Microsoft
- Szeptember 17-én dől el a Microsoft-EU per
- Több előzetes részlet a Microsoft-frissítésekről
- Imagine Cup 2007 – Megvan a legjobb magyar csapat!
- A Windows-frissítőt használják ki hackerek
- Dollármilliárdos Microsoft-Lenovo szoftverüzlet
- Nem megfelelő megoldás az EU-nak a Microsoft feldarabolása
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.