A külföldi informatikai befektetések növekedése várható
Az Európai Unió bővítésének közeledtével a nyugat-európai információtechnológiai (IT) cégek befektetéseinek új hulláma érkezhet Magyarországra, amelyek szeretnék kiaknázni uniós érettségünk előnyeit.
Bár a szakemberek szerint Magyarország viszonylag kicsi, de fejlődő piac. A multinacionális információtechnológiai társaságok számára reményt keltő, hogy mivel meg kell felelni új közösségi tagként az uniós direktíváknak, jelentősen fejleszteni kell a technológiai infrastruktúrát, és ami a potenciális befektetőknek fontos, erre Magyarország uniós támogatásokat is kaphat.
Az Európai Unió várhatóan több mint 40 milliárd eurót fektet be a következő négy év során a csatlakozó országokba, s ebből 2 milliárd eurót IT-fejlesztések támogatására szánnak.
A világ egyik legnagyobb hardvergyártója, a Hewlett-Packard (HP) óriási lehetőséget lát a magyar piacban, és további nagyobb befektetéseket terveznek rövid távon. Ezt az elkötelezettséget jelzi az is, hogy a Hewlett-Packard a közelmúltban Budapesten hívta össze 40 ország piacáért felelős vezetőit.
Az Oracle szintén jelentős profitemelkedést remél Magyarország és a másik 9 ország uniós csatlakozásától. A nemzetközi társaság szintén nagy erőfeszítéseket tesz a jelölt országok piacainak megnyeréséért.
Az Oracle nagy lehetőséget lát a kormányzat részére történő kulcsfontosságú szoftverek fejlesztésében. Ezek közé tartózik az e-kormányzat, az egészségügyi, illetve az oktatási rendszerek fejlesztése, szállítása. A programokat várhatóan jelentős részben az Európai Unió finanszírozza.
A csatlakozó országok azért is vonzóak az óriás IT-cégeknek, mert nincsenek olyan rendszereik, amelyeket szerződés alapján meg kellene tartaniuk. Így IT fejlesztésre szánt pénzeik 80 százalékát új informatikai rendszerek vásárlására fordíthatják, míg mindössze 20 százalékot költenek régi rendszereik frissítésére.
A csatlakozó országokban, így Magyarországon is nagyrészt zöldmezős beruházásokra vállalkozhatnak a multik, ami sokkal hatékonyabb, mint egy régi rendszert frissíteni.
Uniós informatikai szakemberek szerint a csatlakozó országok többsége akár meg is előzheti az EU-tagállamokat azzal, hogy teljesen új technológiákat vesz át nagytömegben.
A prognózisok szerint az EU-csatlakozás közeledtével információtechnológia-szállítók nagy számban érkeznek Magyarországra, ami bíztató perspektíva, mivel a magyar kormány célja a tudás alapú gazdaság létrehozása, így az IT-cégek kulcsfontosságúak az ország jövője szempontjából.
Magyarország idén GDP-jének mindössze 1,1 százalékát fordítja k+f-re, ez az arány az uniós országokban 1,8 százalék. A következő években, főleg az uniós támogatásoknak köszönhetően az arány javulni fog.
Tavaly a négy közép-európai országban 7,4 milliárd dollárt fordítottak a kormányok, a vállalkozások és az egyének információs technológiára, ami 6,6 százalékos növekedést jelent 2001-hez képest. A térség hozzájárul e szektor előre jelzett globális fellendüléséhez a következő években.
Kapcsolódó cikkek
- Precedens értékű ítélet a szerzői jog védelmében
- Az EU vizsgálja a filmstúdiók Blu-ray/HD DVD szerződéseit
- Az EU nagy büntetést szabott ki a Telefónica cégre
- Pornográf az európai YouTube?
- A kartellügyek közel kétmilliárdot hoztak az EU-nak
- Az EU a YouTube-on keresztül informál
- Megjelent az EU rendelete a roamingról
- A magyar EP-képviselő szerint a roaming-díjcsökkentéssel minden fogyasztó jól jár
- Június 30-án hatályba lép az uniós roamingrendelet
- Magyar IT-piac: 4,6 milliárd dolláros EU-többletforrás
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.