Tíz éven belül egységes szoftverrendszer minden nagyvállalatnál

Szép jövő előtt az integrátori piac

forrás Prim Online, 2005. április 26. 08:55
Az alkalmazásintegráció gyakorlati problémáiról, valamint azok megoldásáról tartottak szakértők előadássorozatot és kerekasztal beszélgetést a nemrég rendezett 7. CIO fórumon. Az integráció minden szektorban az aktuális feladatok közé tartozik, minden cégméretre és bármilyen összetett problémára van megfelelő megoldás, és 10 éven belül minden magyar nagyvállalatnál végrehajtják – emelte ki előadásában Kovács András, a KFKI Csoporthoz tartozó IQSYS informatikai Rt. technológiai igazgatója.
Elsősorban a közepes- és nagyvállalatok gondja, hogy információs rendszereik (alkalmazás szigeteik) között a kommunikáció nehézkes, gyakran kézi beavatkozással történik. Szakszerűtlen megfogalmazásban az egyes alkalmazások nem, vagy csak korlátozottan „beszélnek egymással”, ezért az üzleti folyamatok végrehatása sok esetben lassú, költséges, gyakori a hibás működés és a vállalat piaci alkalmazkodóképessége – azaz az üzleti folyamataik gyors és hatékony módosíthatósága – alacsony szintű. Annak a célnak az elérése, hogy az alkalmazások úgy legyenek képesek az együttműködésre, mintha egy rendszer szolgálná ki őket, komoly és speciális szoftverfejlesztési tevékenységet igényel. Ez a folyamat az alkalmazásintegráció.

Az alkalmazásintegráció évek óta a nagy informatikai felhasználók (bankok, biztosítók, nagyvállalatok, telekommunikációs cégek) egyik legfontosabb fejlesztési területe – mondta el az esemény után Kovács András. Alkalmazásintegráció nélkül nem oldható meg a különböző értékesítési csatornák – fiók, telefonos ügyfélszolgálat, Internet, mobil – egységes, gyors, a vevői elvárásokat kielégítő kiszolgálása. A vállalaton belüli rendszerek megfelelő integrációja nélkül nem valósítható meg más cégekkel és intézményekkel való, emberi beavatkozós nélküli hatékony együttműködés sem.

Napjainkban az üzleti és üzemeltetési hatékonyság javítása a kevésbé „informatikafüggő” nagy- és középvállalatoknál is előtérbe állítja az alkalmazásszigetek felszámolását. Minden cégméretre és bármilyen összetett problémára található megfelelő eszköz és megoldás, de a vállalati integrációt csak alapos tervezés, stratégia készítése után erős felsővezetői támogatás mellett, kisebb lépésekben végrehajtva lehet csak sikeresen megoldani. Az integrációs stratégiában komplex módon kell kezelni az alkalmazások konszolidációját is – elavult alkalmazások megszüntetése, a helyükre mások vásárlása vagy fejlesztése, alkalmazások funkcióinak összevonása stb.

A kisebb vállalkozások számára a legcélszerűbb az elterjedt technológiák valamelyikével (Java, .NET) bővíthető integrált vállalatirányítási termék használata és azok esetleges kiegészítése.

A folyamatok (alkalmazások) integrációja mellett meg kell oldani az üzleti adatok és a nem adatbázisban tárolt adatok (dokumentumok, weblapok, papír alapú dokumentumok digitalizált képei, hang, kép) integrációját is. Előbbi az üzleti intelligencia, utóbbi a dokumentum és tudáskezelés területe. Az üzleti folyamatokban sokszor kell felhasználnunk információt ezekből. Ugyancsak megoldandó a különböző rendszerek eltérő felhasználói felületeinek az egységesítése is.

Ezek a feladatok gyakran nagyon összetettek, speciális tudást igényelnek. Egy hagyományosan képzett programozó csapatnak bele is törne a bicskája. Erre valók az integrációra szakosodott cégek. Az integrátor cég – alapos felmérés után – segít az integrációs tervek és stratégia elkészítésében, a megfelelő integrációs eszközök kiválasztásában és összehangolásában.

Az informatikai alkalmazások világa egyébként a teljesen egységes vállalati platformok felé halad, ami szintén egyfajta integráció, az eddig különböző technológiájú és üzemeltethetőségű infrastruktúra elemek – portál, alkalmazás szerver, integrációs eszközök – egységesítése, összevonása. Ez jó az integrátornak, mert ezeket az eszközöket már nem kell összekapcsolni, és jó az üzemeltetőnek, mert egyszerűbb és olcsóbb a működtetésük.

Úgy gondolom – zárta szavait Kovács András –, hogy 10 éven belül a nagyvállalatok csaknem 100 százalékánál megvalósul a szisztematikus integráció, valamint a korszerű vállalati platformok bevezetése, és így az integrátori piac még hosszú évekig az egyik legdinamikusabban növekvő IT ágazat lesz.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01