Tíz éven belül egységes szoftverrendszer minden nagyvállalatnál
Szép jövő előtt az integrátori piac
forrás Prim Online, 2005. április 26. 08:55
Az alkalmazásintegráció gyakorlati problémáiról, valamint azok
megoldásáról tartottak szakértők előadássorozatot és kerekasztal
beszélgetést a nemrég rendezett 7. CIO fórumon. Az integráció minden
szektorban az aktuális feladatok közé tartozik, minden cégméretre és
bármilyen összetett problémára van megfelelő megoldás, és 10 éven belül
minden magyar nagyvállalatnál végrehajtják – emelte ki előadásában
Kovács András, a KFKI Csoporthoz tartozó IQSYS informatikai Rt.
technológiai igazgatója.
Elsősorban a közepes- és nagyvállalatok gondja, hogy információs rendszereik (alkalmazás szigeteik) között a kommunikáció nehézkes, gyakran kézi beavatkozással történik. Szakszerűtlen megfogalmazásban az egyes alkalmazások nem, vagy csak korlátozottan „beszélnek egymással”, ezért az üzleti folyamatok végrehatása sok esetben lassú, költséges, gyakori a hibás működés és a vállalat piaci alkalmazkodóképessége – azaz az üzleti folyamataik gyors és hatékony módosíthatósága – alacsony szintű. Annak a célnak az elérése, hogy az alkalmazások úgy legyenek képesek az együttműködésre, mintha egy rendszer szolgálná ki őket, komoly és speciális szoftverfejlesztési tevékenységet igényel. Ez a folyamat az alkalmazásintegráció.
Az alkalmazásintegráció évek óta a nagy informatikai felhasználók (bankok, biztosítók, nagyvállalatok, telekommunikációs cégek) egyik legfontosabb fejlesztési területe – mondta el az esemény után Kovács András. Alkalmazásintegráció nélkül nem oldható meg a különböző értékesítési csatornák – fiók, telefonos ügyfélszolgálat, Internet, mobil – egységes, gyors, a vevői elvárásokat kielégítő kiszolgálása. A vállalaton belüli rendszerek megfelelő integrációja nélkül nem valósítható meg más cégekkel és intézményekkel való, emberi beavatkozós nélküli hatékony együttműködés sem.
Napjainkban az üzleti és üzemeltetési hatékonyság javítása a kevésbé „informatikafüggő” nagy- és középvállalatoknál is előtérbe állítja az alkalmazásszigetek felszámolását. Minden cégméretre és bármilyen összetett problémára található megfelelő eszköz és megoldás, de a vállalati integrációt csak alapos tervezés, stratégia készítése után erős felsővezetői támogatás mellett, kisebb lépésekben végrehajtva lehet csak sikeresen megoldani. Az integrációs stratégiában komplex módon kell kezelni az alkalmazások konszolidációját is – elavult alkalmazások megszüntetése, a helyükre mások vásárlása vagy fejlesztése, alkalmazások funkcióinak összevonása stb.
A kisebb vállalkozások számára a legcélszerűbb az elterjedt technológiák valamelyikével (Java, .NET) bővíthető integrált vállalatirányítási termék használata és azok esetleges kiegészítése.
A folyamatok (alkalmazások) integrációja mellett meg kell oldani az üzleti adatok és a nem adatbázisban tárolt adatok (dokumentumok, weblapok, papír alapú dokumentumok digitalizált képei, hang, kép) integrációját is. Előbbi az üzleti intelligencia, utóbbi a dokumentum és tudáskezelés területe. Az üzleti folyamatokban sokszor kell felhasználnunk információt ezekből. Ugyancsak megoldandó a különböző rendszerek eltérő felhasználói felületeinek az egységesítése is.
Ezek a feladatok gyakran nagyon összetettek, speciális tudást igényelnek. Egy hagyományosan képzett programozó csapatnak bele is törne a bicskája. Erre valók az integrációra szakosodott cégek. Az integrátor cég – alapos felmérés után – segít az integrációs tervek és stratégia elkészítésében, a megfelelő integrációs eszközök kiválasztásában és összehangolásában.
Az informatikai alkalmazások világa egyébként a teljesen egységes vállalati platformok felé halad, ami szintén egyfajta integráció, az eddig különböző technológiájú és üzemeltethetőségű infrastruktúra elemek – portál, alkalmazás szerver, integrációs eszközök – egységesítése, összevonása. Ez jó az integrátornak, mert ezeket az eszközöket már nem kell összekapcsolni, és jó az üzemeltetőnek, mert egyszerűbb és olcsóbb a működtetésük.
Úgy gondolom – zárta szavait Kovács András –, hogy 10 éven belül a nagyvállalatok csaknem 100 százalékánál megvalósul a szisztematikus integráció, valamint a korszerű vállalati platformok bevezetése, és így az integrátori piac még hosszú évekig az egyik legdinamikusabban növekvő IT ágazat lesz.
Az alkalmazásintegráció évek óta a nagy informatikai felhasználók (bankok, biztosítók, nagyvállalatok, telekommunikációs cégek) egyik legfontosabb fejlesztési területe – mondta el az esemény után Kovács András. Alkalmazásintegráció nélkül nem oldható meg a különböző értékesítési csatornák – fiók, telefonos ügyfélszolgálat, Internet, mobil – egységes, gyors, a vevői elvárásokat kielégítő kiszolgálása. A vállalaton belüli rendszerek megfelelő integrációja nélkül nem valósítható meg más cégekkel és intézményekkel való, emberi beavatkozós nélküli hatékony együttműködés sem.
Napjainkban az üzleti és üzemeltetési hatékonyság javítása a kevésbé „informatikafüggő” nagy- és középvállalatoknál is előtérbe állítja az alkalmazásszigetek felszámolását. Minden cégméretre és bármilyen összetett problémára található megfelelő eszköz és megoldás, de a vállalati integrációt csak alapos tervezés, stratégia készítése után erős felsővezetői támogatás mellett, kisebb lépésekben végrehajtva lehet csak sikeresen megoldani. Az integrációs stratégiában komplex módon kell kezelni az alkalmazások konszolidációját is – elavult alkalmazások megszüntetése, a helyükre mások vásárlása vagy fejlesztése, alkalmazások funkcióinak összevonása stb.
A kisebb vállalkozások számára a legcélszerűbb az elterjedt technológiák valamelyikével (Java, .NET) bővíthető integrált vállalatirányítási termék használata és azok esetleges kiegészítése.
A folyamatok (alkalmazások) integrációja mellett meg kell oldani az üzleti adatok és a nem adatbázisban tárolt adatok (dokumentumok, weblapok, papír alapú dokumentumok digitalizált képei, hang, kép) integrációját is. Előbbi az üzleti intelligencia, utóbbi a dokumentum és tudáskezelés területe. Az üzleti folyamatokban sokszor kell felhasználnunk információt ezekből. Ugyancsak megoldandó a különböző rendszerek eltérő felhasználói felületeinek az egységesítése is.
Ezek a feladatok gyakran nagyon összetettek, speciális tudást igényelnek. Egy hagyományosan képzett programozó csapatnak bele is törne a bicskája. Erre valók az integrációra szakosodott cégek. Az integrátor cég – alapos felmérés után – segít az integrációs tervek és stratégia elkészítésében, a megfelelő integrációs eszközök kiválasztásában és összehangolásában.
Az informatikai alkalmazások világa egyébként a teljesen egységes vállalati platformok felé halad, ami szintén egyfajta integráció, az eddig különböző technológiájú és üzemeltethetőségű infrastruktúra elemek – portál, alkalmazás szerver, integrációs eszközök – egységesítése, összevonása. Ez jó az integrátornak, mert ezeket az eszközöket már nem kell összekapcsolni, és jó az üzemeltetőnek, mert egyszerűbb és olcsóbb a működtetésük.
Úgy gondolom – zárta szavait Kovács András –, hogy 10 éven belül a nagyvállalatok csaknem 100 százalékánál megvalósul a szisztematikus integráció, valamint a korszerű vállalati platformok bevezetése, és így az integrátori piac még hosszú évekig az egyik legdinamikusabban növekvő IT ágazat lesz.
Kapcsolódó cikkek
- Az Accenture-t építi a Vodafone integrált vállalatirányítási rendszerét
- Termelésirányítás Pályázati forrásból
- 6 ország, 90 cég: XAPT szerződés Microsoft Dynamics AX-re
- Számadó újdonságok: virtuális könyvelő és menedzsmentrendszerek
- Az Oracle megkezdi az Oracle E-Business Suite 12. verziójának forgalmazását
- Kereskedelmi banki ügyvitel Microsoft Dynamics AX-en
- Tízmilliós LIBRA Szoftver támogatás a Gödöllői Királyi Kastélynak
- RIS: az első JD Edwards outsourcing szolgáltató Magyarországon
- Oracle: központban az üzletmenet globális kezelése
- IV. SZÁMADÓ Nap: A menedzsment támogatása információval és informatikával
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban
A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.
2024. december 21. 16:47
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.
2024. december 21. 13:49