Európai módon védett tanúk
Jelenleg három teljes mobil eszközrendszer áll rendelkezésre, melyeket mikrobuszokkal szállítanak a helyszínekre. Ezt a mobilitást egyrészt a távmeghallgatás természete tette szükségessé, másrészt az a tény, hogy a rendelkezésre álló pénzből nem lehetett minden egyes bíróságot külön felszerelni, ugyanis a rendszer nem csak néhány kamerából vagy mikrofonból áll. Összesen kilenc jó minőségű kamerát, ugyanennyi DVD-felvevőt, központi egységet, mikrofonokat, GPS rendszerű órajel generátorokat, hangfalakat, nagy, központi kijelzőt és vezérlőt, illetve kontroll monitorokat is tartalmaz a megoldás, amit a nem egészen 100 milliós pályázaton nyertes KFKI-LNX Hálózatintegrációs Zrt. hozott létre.
Hozzá kell tenni, hogy ilyen mobil megoldás készen nem kapható a piacon, így egyfajta úttörő munkáról beszélhetünk még akkor is, ha az egyes felhasznált eszközök szabványosak. Meg kellett írni a vezérlőprogramot, és a megoldást pontról pontra meg kellett feleltetni a törvény, illetve a kapcsolódó rendelkezések tartalmának és céljainak. Így például a kialakított rendszer képes mind a hangot, mind a képet a megfelelő módon torzítani, miközben a hang természetesen tisztán érthető, de azonosíthatatlan marad. A központi érintőképernyőről a teljes eszközpark egyértelműen és könnyen vezérelhető, ezt akár a bíró saját kezűleg is megteheti. Lehetőség van arra is, hogy a tárgyaláson elhangzottakat menet közben visszanézzék-visszahallgassák a jelenlevők, illetve mód van a jegyzőkönyv egészének, vagy részleteinek sokszorosítására. A mobil megoldásokat egy 26 telepített állomásból álló úgynevezett "back office" rendszer egészíti ki, mely lehetőséget teremt az elkészült felvételek másolására, visszanézésére, kezelésére akkor is, ha a mobil rendszer már elhagyta a helyszínt.
A fejlesztést élesben elsőként egy büntetőperben használták, illetve használják, hiszen az eljárás még tart - tájékoztatott Zitai Miklós osztályvezető.
Kahler Frigyes bíró, a Veszprém Megyei Büntető Kollégium vezetője a fentiekhez hozzátette: először az elképzelésről 1993-ban, egy konferencián volt szó, akkor a rendőrségi felhasználás vonatkozásában. Már akkor is úgy gondoltuk, hogy a bevezetésének lenne értelme. A későbbi igényekről jósolgatni persze így is hiba lenne, mert előre nem lehet felmérni azokat, és személyes tapasztalatomból valószínűsítem, hogy nem szorítja majd ki az írásbeli tanúvallomások gyakorlatát. Ugyanakkor hallatlan előny, ha a bíró (és csak ő!) tanúvallomás közben láthatja a tanú szemét, nonverbális kommunikációját. Ezt, ha a tanú személyesen nincs jelen, csak az új rendszer biztosíthatja. További hasonló előny, hogy a tanút, de főleg a sértettet megkíméli attól a nagyon is valós traumától, hogy az elkövetővel újra találkoznia kelljen. Ez a kiskorúaknál is rendkívül fontos, de felnőtteknél is hangsúlyos szempont, főleg erőszakos bűncselekmények esetén. Biztos vagyok benne, hogy a rendszer bevezetése komoly minőségi előrelépést jelent munkánkban - nyilatkozta Kahler Frigyes.
Kapcsolódó cikkek
- iTunes azonosító kell az iPhone-hoz
- 400 ezer dollár bírság eBay-csalásért
- EU-nyomásra csökkenti az adattárolási időtartamot a Google
- Erőszakos videójátékban szerepel egy angliai katedrális
- A Google a Vista keresőfunkcióját kritizálja
- Importkorlátozás vetheti vissza a 3G készülékek terjedését
- Alkalmatlanság miatt felfüggesztették a személyügyi rendszer pályázatot
- A Pannon nem ért egyet a GVH döntésével
- Húszmilliós bírság a Pannonnak - megtévesztő reklámokért
- Felére csökkenhetnek augusztustól a roaming tarifák
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.