Hogyan alakul az informatikában dolgozó szakemberek fizetése?
6000 informatikai szakember adataiból készült összesített bérstatisztika
Az ideális kombinációval azok a budapesti férfiak rendelkeznek, akik felsőfokon beszélnek angolul, egyetemet végeztek, van OKJ-s szakvizsgájuk és valamilyen Microsoft minősítésük, az ő átlagfizetésük nettó 588.000 forint.
„Az egyetem elvégzése és a nyelvvizsga megszerzése után már csak a folyamatos szakmai továbbképzésre támaszkodhatnak a szakemberek. Ezért nem meglepő, hogy az informatikai vezetőktől eltekintve – akik már inkább az irányítással foglalkoznak – a nemzetközileg elismert szakmai minősítéssel rendelkezők átlagosan 8%-kal többet keresnek képzetlenebb kollegáiknál.” – mondta Fóti Marcell, a NetAcademia Oktatóközpont ügyvezetője, aki szerint kiemelten fontos a szakmai képzések munkáltatói támogatása, hiszen a felsőoktatási intézményekben megszerzett tudás a gyors technológiai fejlődésnek köszönhetően hamar elévül.
Érdemes hajtani
Az informatikai felsőoktatás területén egyébként érdekes tendenciák figyelhetőek meg. Arányaiban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BMGE) hallgatói közül kerül ki a legtöbb IT tanácsadó, az itt végzett szakemberek átlagfizetése 36%-kal magasabb az átlagnál. Az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen és a BMGE-n végzettek 20%-a rendelkezik felsőfokú nyelvvizsgával, míg a többi oktatási intézmény volt hallgatóinál ez az arány csak 10% körüli.
A főiskolai diplomát szerzett szakemberek 40%-a rendszergazdaként, míg az egyetemet végzettek 42%-a fejlesztőként talál magának állást. Emellett a fővárosban diplomázók szinte kivétel nélkül helyben keresnek és találnak munkát, de Budapestre jön dolgozni a vidéki felsőoktatási intézményekben végzett informatikusok fele is.
A szakmában eltöltött évek száma szintén meghatározza a keresetet. Évente átlagosan 10-15 ezer forinttal emelkednek a fizetések, egészen a tízéves munkaviszony eléréséig, ahonnan az átlagfizetés 320 000 forint körüli állandót mutat. Természetesen a megszerzett tapasztalat összhangban áll a pozícióval is: ötéves munkaviszonyig mindössze az informatikusok 2%-a lesz felsővezető, míg 15 év után ez az arány már 14%.
A FizuFigyelőről
Egy évvel ezelőtt indította el a NetAcademia Oktatóközpont ingyenes, kifejezetten az informatikusok számára készült fizetéskalkulátor szolgáltatását. A FizuFigyelőt tavaly március óta közel 6000 informatikus töltötte ki az ország minden pontjáról. Az adatgyűjtés jellege folytán az eredmények nem reprezentálják pontosan a magyarországi helyzetet, az elemszám azonban már lehetővé teszi az informatikai munkaerőpiac körvonalainak megrajzolását. A bárki által használható szolgáltatás lekérdezésének alapfeltétele, hogy az érdeklődő maga is kitöltse a mindössze 14 kérdésből álló űrlapot. Ezt követően a már említett szempontok szerint lekérdezheti a saját adataival kibővített fizetési adatbázist. A FizuFigyelőben szereplő adatok pontosságát és valódiságát a kitöltők névtelensége, a folyamatosan növekedő elemszám, valamint a tárolt információ félévenként történő frissítése biztosítja.
Az informatikusok fizetési trendjei 2005 februárjában:
Kapcsolódó cikkek
- Lehetőség vagy kényszer? - Interjú Szűcs Zoltánnal, az AAM vezérigazgatójával
- Egymilliárd PC lesz 2008-ra
- Processzorok több ezer maggal
- Egy hónap alatt 5 millió új GSM-előfizető Indiában
- Az IT kiadások mind nagyobb részét költjük energiára és hűtésre
- 122 millió európai az interneten
- Informatikai összefogás Észak-Magyarországon
- Sun: Környezettudatos-e a hazai informatika?
- Növekvő net-populáció egész Európában
- A britek neteznek a legtöbbet
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.