A Magyar Telekom és a társadalmi felelősség

forrás: Prím Online, 2006. november 21. 08:18

A Magyar Telekom vezeti a legnagyobb magyar vállalatok társadalmi felelősségvállalását tükröző, októberben közzétett rangsort. A szokásos gazdasági elemzésekkel szemben az Accountability Rating Hungary (ARH) felmérés nem a pénzügyi teljesítményt vizsgálja, hanem azt, hogy a legjelentősebb hazai cégek mennyire tartják fontosnak társadalmi, gazdasági és környezeti kihívásaik hatékony kezelését, hogyan építik be ezeket a szempontokat üzleti stratégiájukba, és milyen mértékben vonják be érintettjeiket a döntési folyamatokba – saját bevallásuk szerint.

A vállalatok társadalmi felelősségvállalására vonatkozó elszámoltathatóságot elemző Accountability Rating egy nemzetközi módszertan, az AccountAbility non-profit szervezet és a világ egyik legjelentősebb CSR tanácsadó cége, a csrnetwork közös kezdeményezése. Alapvetően a világ legnagyobb vállalatainak (Fortune Top 50) társadalmi felelősségvállalását rangsorolja szigorú szempontok szerint; és idén először a globális licencnek megfelelően három helyi lista is készült: Magyarországon, Dél-Afrikában és Oroszországban. A magyarországi felmérést a Braun&Partners készítette, a CEU Business School stratégiai támogatásával.

Az Accountability Rating elsődleges céljai, hogy a vállalatok megértsék a környezetükre kifejtett hatásaikat és a társadalom elvárásait, folytassanak párbeszédet külső és belső érintettjeikkel, valamint a párbeszédek eredményeit építsék be a stratégiájukba és mindennapi működésükbe, ezáltal lehetőséget kapjanak az egymástól való tanulásra, hogy javítsák elszámoltathatóságukat és teljesítményüket.

Fertetics Mandy, a Braun & Partners munkatársa elmondta, hogy a hazai felmérésben a 26 legnagyobb árbevételű hazai cég és az 5 legnagyobb mérlegfőösszegű bank teljesítményét vizsgálták. Az Accountability Rating – így ennek megfelelően a hazai felmérés is – hat terület (stratégia, vállalatirányítás, teljesítményértékelés, érintettek bevonása, nyilvános közzététel, tanúsítás/hitelesítés) alapján értékeli a vállalatokat. Az ARH2006 eredményei alkalmasak a magyar vállalatok teljesítményének nemzetközi összehasonlítására, illetve a magyar piac fejlettségének vizsgálatára a globális vállalatok teljesítményének tükrében.

A hazai rangsor élén a Magyar Telekom áll, 52%-os eredménye a globális listában a 10. helynek felel meg. (Az utolsó helyezett 0%-ot ért el!) A vizsgálat 31 cég átlagos eredménye 17%, ami lényegesen elmarad a globális értékelés 34%-os átlageredményétől. A nemzetközi értékelés során elért legjobb eredmény 72% volt.

A társadalmi szerepvállalást sokan a szponzorálással, a kultúra, a sport vagy a rászoruló rétegek támogatásával azonosítják – mondta Fertetics Mandy. A listavezető teljesítményét értékelve hozzátette: „A Magyar Telekomnál is megtaláljuk a szokásos szponzorálási elemeket, ugyanakkor a vállalat túllép a megszokott sémákon, és saját tevékenységi körében, az infokommunikáció területén is igyekszik a feltárni és lehetőségei szerint orvosolni a társadalmi problémákat. Jellemző példa erre, hogy megjelenik szóhasználatában a digitális szakadék fogalma, és ennek áthidalására célokat fogalmaz meg és programokat kezdeményez.”

A most elért eredménynek mély gyökerei vannak. Nagy Bálint, a Magyar Telekom kommunikációs igazgatója elmondta, hogy még a Matáv neve alatt – az országban elsőként – tudatosan építették be a vállalat stratégiájába és szervezetébe ezt a szemléletmódot. Ezt jól tükrözi, hogy 1988-ban létrehozták a Társadalmi szerepvállalás osztályt. „Felismertük és azóta is őszintén valljuk – hangsúlyozta Nagy Bálint –, hogy a vállalatoknak, különösen a nagyobbaknak az alaptevékenységük színvonala ellátása mellett felelős társadalmi szereplőként is kell viselkedniük. Az elmúlt évek alatt ez a fogalom rengeteget tágult. Az általánosan ismert szponzorálás mellett éppúgy megjelenik benne az alkalmazottakkal való bánásmód, mint a társadalmi tolerancia és szolidaritás, vagy a természeti környezetre való odafigyelés. Természetesen büszke vagyok, és nem elsősorban a most számszerűen is kimutatott elsőségünkre, hanem arra, hogy e tevékenység jelentőségét évekkel korábban felismerve útmutató szerepet vállaltunk Magyarországon, és részünk van abban, hogy az egykor még csupán teóriaként ismert társadalmi felelősségvállalás ma az üzleti közgondolkodás részévé vált.”

Kulcsszavak: +céginfo Magyar Telekom

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban

A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.

2024. december 21. 16:47

A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne

Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.  

2024. december 21. 13:49

Sikertörténet: a Széchenyi-egyetem exitált drónfejlesztő startup cégéből

A győri Széchenyi István Egyetem jelentős hozzáadott értékkel vállalt szerepet a három éve egy szakmai partnerrel és egy tőkebefektetővel létrehozott ABZ Innovation Kft. eredményeiben, amelynek visszaigazolását a piaci siker jelenti. Az intézmény november végén értékesítette a drónfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó startup cégben meglévő tulajdoni hányada jelentős részét.

2024. december 20. 18:11

Gyorsítósávban az AutoWallis

Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.

2024. december 20. 10:06

Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett

A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat és a nemzetgazdasági miniszter legutóbbi bejelentése alapján ezek a vizsgálatok csak szaporodni fognak a jövő évtől. Ráadásul, 2025-től egy fogyasztóvédelmi csúcshatóság is létrejön, amelynek kiemelt célja lesz a fogyasztók védelmének biztosítása az online térben. Webáruház üzemeltetőjeként nem árt ezért felkészülni arra, hogy mik is azok a főbb gyakorlatok és hiányosságok, amikre ugrik a hatóság. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője segítségével ismertetjük a részleteket.

2024. december 19. 11:42

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32