A Philips tavalyi éve: 87,7 százalékkal nőtt a profit, a félvezető üzletág eladása miatt

MTI Sajtóadatbank, 2007. január 23. 09:38
A holland Philips - a legnagyobb európai fogyasztói elektronikai gyártó és a világ legnagyobb fényforrásgyártója - hétfőn 5,383 milliárd eurós adózott eredményt jelentett tavalyról, 87,7 százalékkal többet a 2005-ös 2,868 milliárdnál.
A folytatódó tevékenységek adózott eredménye 919 millió euróra csökkent 2,831 milliárdról, de a negyedik negyedben már 551 millió euró volt, 84 százalékkal több az egy évvel korábbi 299 milliónál. Mindenesetre az egész profit nagy ugrása főleg abból származott, hogy a Philips augusztusban eladta a félvezető-üzletága 80,1 százalékát az amerikai Kohlberg Kravis Roberts befektetőtársaság, a Silver Lake Partners és a holland AlpInvest Partners NV konzorciumának. A maradék 19,9 százalékát egyelőre megtartja magának. Megszabadulva a minden küzdelem dacára piacot vesztő részlegtől, a Philips kevésbé lesz kiszolgáltatva a félvezető-ágazat ciklikus ingadozásainak, és jobban összpontosíthat fő területeire: hagyományos alaptevékenységére és mindinkább az orvosi berendezések gyártására.

A vevők 3,4 milliárd eurót fizettek a félvezető-részesedésért, és átvették annak 4 milliárd eurós adósságát is. A Philips az ügylet költségei és az adók leszámítása után 6,4 milliárd euróval előbbre tart.

A részleg főleg mobiltelefonok, mp3-lejátszók, televíziók, autók, háztartási és orvosi berendezések számára gyárt félvezetőket. Világszerte 37 ezer embert foglalkoztat - öt európai országon kívül az Egyesült Államokban, Szingapúrban, Hongkongban, Tajvanon vannak gyárai -, üzemi eredménye tavaly 307 millió euró volt, árbevétele 4,62 milliárd, ezzel a világ kilencedik számú vállalata az iparágban.

A Philips félvezetőgyártása 2005-ben egész évben, az orvosi berendezések üzletága 2005 elején még gyengélkedett, ezt a többi ágazat teljesítményével, illetve ingatlaneladásokkal és részesedések értékesítésével ellensúlyozták. Az orvosi berendezések forgalma végül is 7 százalékkal javult, és üzemi szinten nyereséges volt, miután 2004 végén még veszteséget termelt. Már 2005-ben eladták a tajvani TMSC félvezetőgyártót, és 2005. decemberben 32,9 százalékra csökkentették a részesedésüket, 38 százalékról, a dél-koreai LG.Electronicssal közös LG.Philips LCD-ben, amely a világ második lapképernyőgyártója, mert a Philipsnél úgy vélték, hogy a lapos képernyők gyártásában mind nagyobb fölös kapacitások ígérkeznek világszerte, a várható kereslet elmarad a versengő cégek óriási beruházásai mögött. Ezt igazolta, hogy a tavalyi utolsó negyedben az LG.Philips már a harmadik negyedéve volt veszteséges, mert a kereslet ugyan jobb a vártnál, de a Samsunggal vívott verseny miatt csökkennek az árak és nőnek a költségek.

A befektetési alapok ellenben - amelyek az utóbbi években jelentős árfolyamnyereségre tettek szert konzervatív befektetésekből, főleg távközlési cégek és kiskereskedelmi hálózatok részvényeiből - most már kockázatosabb ügyletekkel is szaporíthatónak vélik a befektetők pénzét. Várható, hogy a Philips volt félvezetőgyártását öt éven belül továbbadják, nyereséget remélve, habár az biztos, hogy sokat kell költeniük rá: az ágazatban a kutatási-fejlesztési költségek rohamosan nőnek, becslések szerint tavaly világszerte átlagosan 8,8 százalékkal, 51,7 milliárd dollárra emelkedtek.

A profiltisztításhoz tartozott az is, hogy a Philips Magyarország győri termelőegysége, amely személygépkocsiba való CD- és DVD-lejátszók meghajtóit gyártja, a tajvani Lite-On IT tulajdonába kerül, ugyanis a Philips és a Lite-On decemberben megállapodott, hogy a tajvani cég megveszi a Philips APM (autóipari lejátszó egységek) üzletágát. Ennek része a győri kapacitások átadása, és az is, hogy a Lite-On kivásárolja a Philips és a tajvani BenQ Co. kutató-fejlesztő, marketing- és a értékesítő közös
vállalkozásának  kisebbségét. Az ügylet zárását márciusra tervezik.

A Lite-On, saját közleménye szerint, a győri termelőegységért 55-56 millió dollárt fizet, a Philips-BenQ vegyes vállalat 49 százalékáért pedig 7,96 millió dollárt.

Az alaptevékenységek bővítése érdekében tavaly, azaz 2006. novemberben viszont a Philips megvette a Partners in Lighting International (PLI) céget, amely az otthoni világítástechnikai eszközök vezető európai gyártója. Ezzel a vállalat vezető pozícióhoz juthat a LED világítástechnikai eszközök piacán. A PLI központja Belgiumban van, gyártóbázisai Kínában és Magyarországon - Tamásiban - vannak, egy speciális gyáregysége Belgiumban is működik.

A Philips üzemi eredménye tavaly 19,6 százalékkal, 1,183 milliárd euróra csökkent a 2005-ös 1,472 milliárdról.

A folytatódó tevékenységek bevétele 4,7 százalékkal, 26,976 milliárd euróra gyarapodott 25,775 milliárdról. Erre az évre 5-6 százalékos bevételnövekedést jósoltak hétfőn.

A három fő tevékenység közül a fogyasztói elektronika bevétele 1,5 százalékkal, 10,576 milliárd euróra emelkedett 10,422 milliárdról, a  világítástechnikáé 14,5 százalékkal, 5,466 milliárd euróra nőtt 4,775 milliárdról, az orvosi berendezéseké 6,3 százalékkal, 6,742 milliárd euróra gyarapodott 6,343 milliárdról.

  •  
A Philips adózott eredménye 2005-ben 2,868 milliárd euróra nőtt a 2004-es 2,836 milliárdról. Az adózott eredményhez 1,778 milliárd eurót részesedések eladása tett hozzá. Az üzemi eredmény a korábbi könyvelési szabvány szerint 1,779 milliárd euróra emelkedett 1,586 milliárdról, az aránya 5,9 százalékra emelkedett 5,4 százalékról. 2003-ban 502 millió euró volt az üzemi eredmény. A forgalom mind nominálisan, mind szervesen 4 százalékkal, 30,395 milliárd euróra bővült 29,346 milliárdról. 2003-ban 27,937 milliárd euró volt a Philips forgalma.
Kulcsszavak: Philips +mérleg

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01