Mobil, tér, erő

MTI Sajtóadatbank, 2000. január 8. 10:19
Piaci elemzők szerint egy év alatt akár 1 millióval is nőhet Magyarországon a mobilelőfizetők száma. A piac bővülése azonban magával hozza az egyre élesebb versenyt is a szolgáltatók, illetve a készülékgyártók között.
Piaci felmérések szerint december végén a lakosság 16 százaléka használt mobiltelefont. Az ügyfelek számának gyors gyarapodását jól jellemzi, hogy tavaly a múlt év utolsó két hónapjában a Pannon GSM Távközlési Rt. 120 ezer új előfizetőt szerzett, s ezzel szilveszterre 669 ezerre nőtt a mobilcég ügyfeleinek száma - mondta Suba János, a cég sajtóigazgatója az MTI-nek. Eddigi legjobb évét zárja a mobilpiac vezető cége, a Westel 900 GSM Mobil Távközlési Rt. - közölte Sugár András, a társaság vezérigazgatója. A mobilszolgáltató egy év alatt 300 ezerrel növelte előfizetőinek számát, s így december utolsó napján már 842 ezer ügyfele volt. A tavaly november végén rajtoló Vodafone 1999 utolsó napjáig közel 20 ezer előfizetőt gyűjtött, az idén év végére pedig el szeretné érni a 200 ezres ügyfélszámot - közölte Jeremy Forword, a társaság vezérigazgatója a mobilszolgáltatás beindításakor az MTI-vel. Ha a három GSM-szolgáltató előfizetőihez hozzászámítjuk a Westel 0660 100 ezres előfizetői táborát, akkor a lakosság arányában az mobiltelefonok elterjedtsége, szakszóval az úgynevezett penetráció, már 1999 utolsó napján meghaladta néhány tized százalékponttal az említett 16 százalékot.

Az elmúlt egy év alatti mintegy 60 százalékos növekedésnél jóval nagyobbat várnak az idén az elemzők és a szolgáltatók. Sugár András úgy vélte, hogy a penetráció 2000 végére eléri a 25 százalékot, s ügyfeleik száma már ez év közepén eléri az 1 milliót. A mobil-előfizetők számának növekedéséről hasonlóan nyilatkozott Liptay Gabriella, az Ericsson Magyarország kommunikációs igazgatója is. A szakértők szerint a piac növekedésével és a Vodafone belépésével együtt élesedik a verseny is a szolgáltatók, illetve a készülékgyártók között. A szolgáltatói verseny növekedéséről azonban némiképpen megoszlanak a vélemények: bizonyos szakértők úgy vélik, hogy az igazán kemény küzdelem beindulásáig még eltelik néhány hónap, talán egy év is. Mások szerint az új GSM-szolgáltató, a Vodafone - előfizetőinek számát gyorsabban növelendő - már egy-két hónap múlva kemény árversenybe kezd, amihez nemzetközi háttere, világméretekben 32 milliós előfizetői tábora jelentős muníciót adhat.

A piacon mindenesetre már mutatkoznak az első jelei annak, hogy a szolgáltatók egyre fontosabbnak tartják az előfizetők igényeinek kielégítését. A Pannon, a Vodafone és részben a Westel 900 áttért a másodperc alapú számlázásra. Ezen túlmenően a Westel 900 ingyen adja a beszélgetésből az első 3 másodpercet, s csökkentette az előfizetési díjat. A Westel 0660 pedig három órával lerövidítette a csúcsidőt.

Suba János szerint a valódi szabad verseny kezdetét mutatja, hogy tavaly az internetprotokoll alapú szolgáltatások révén egy hónap alatt csaknem 50 százalékkal csökkentek a nemzetközi távhívások díjai. Az előfizetők kegyeinek keresése azonban egy idő múlva kemény korlátba ütközhet: Sugár András például már korábban figyelmeztetett arra, hogy a tulajdonosok ragaszkodnak befektetéseik ésszerű időn belüli megtérüléséhez.

Az ügyfelek számára kevésbé látványos verseny folyik a készülékgyártók között is. E területről azonban igen nehezen lehet megbízható információkhoz jutni, mert a többek által piacvezetőnek nevezett Nokia például vezető pozíciójának megerősítésén túl semmilyen információt nem adott az MTI-nek. Hasonlóan járt el az Alcatel is. Az MTI által megkérdezett szakértők egy része úgy becsli, hogy Magyarországon az elmúlt évben mintegy 500 ezer új készüléket adtak el. Mások ezt túlzottnak tartják, szerintük mintegy 300 ezer telefon talált gazdára 1999-ben. Attól függően, hogy melyik számot fogadjuk el, mintegy 20-23 ezer forintos átlagos előfizetői készülékárral számolva, az ügyfelek az elmúlt évben mintegy 10-15 milliárd forintot költöttek mobiltelefon-vásárlásra. A készülékgyártóknak persze ennél nagyobb volt az árbevétele, mintegy 20-30 milliárd forint, hiszen a szolgáltatók a készülékek árának egy részét, sok esetben akár felét, nem terhelik a vevőkre. A készülékgyártók közül a piacot elvileg két társaság vezetheti, a Nokia, illetve az Ericsson - közölte Suba János, aki elmondta, hogy a Pannon GSM előfizetői körében ez a két legnépszerűbb készülékmárka.

Egyes piaci információk szerint a vezető pozíció, mintegy 40 százalékos részesedéssel a finn Nokia cégé, amelyet egy-két százalékponttal lemaradva követ a svéd Ericsson. E megközelítésben a többi márkának összesen körülbelül 20 százalék jut: ezen belül a legnagyobb rész a francia Alcatelnek, majd csökkenő arányban a japán Panasonicnak, a német Siemensnek és az amerikai Motorolának. Egy másik felmérés szerint a készülékgyártók listáját 27 százalékos részesedéssel az Ericsson vezeti. Az MTI információi szerint a társaság tavaly mintegy 35 milliárd forint árbevételt ért el, aminek durván 15 százaléka származik a készülékek eladásából. Piaci elemzők abban egyetértenek, hogy a két nagy rivális, a Nokia és az Ericsson versenyében tavaly az előbbi előnyhöz jutott. Liptay Gabriella szerint ennek alapvetően az az oka, hogy az Ericsson tavaly megkésve jött ki több új design-készülékével.

Liptay Gabriella a piac alakulása kapcsán elmondta: becslésük szerint az idén piaci pozíciójuk stabil marad, miközben arra számítanak, hogy abszolút számban több készüléket adnak el, mint tavaly. Ezzel szemben a Motorola nemcsak több készülék eladásában reménykedik, hanem piaci részesedésének növekedésében is. Hanák Zoltán, a Motorola GSM-készülék divíziójának vezetője elmondta: részesedésük jelenleg 5-10 százalék közötti, s tavaly, főként az év végén 25-50 ezer készüléket adtak el. Hozzátette: Nyugat-Európa és Kelet-Európa nagyon sok országban 20-30 százalékos a részesedésük, s ezen arányok megközelítése, elérése a cél Magyarországon is. Hanák Zoltán kifejtette: a Motorola a jövőben új, például Olaszországban tervezett készülékekkel jelenik meg a piacon, ám nemcsak a felső kategóriában, hanem az olcsóbb, középkategóriában is. A menedzser szerint piacszerzésüket az is segíti, hogy a Motorola januártól két helyen is gyártat Magyarországon mobilkészülékeket.

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

MyPhoneExplorer 2.2.0

Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.

2024. november 21. 17:11

Battery Monitor 10.4

A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.

2024. november 21. 17:09

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

A dolgozók 83%-a szerint a mesterséges intelligencia javítja munkája hatékonyságát

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 16:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01