Philips harmadik negyedév: tizenkettedére csökkent a profit
A holland Philips - a legnagyobb európai fogyasztói elektronikai gyártó és a világ legnagyobb fényforrásgyártója - hétfőn 331 millió eurós adózott eredményt jelentett a harmadik negyedévről, az egy évvel korábbi 4,242 milliárd helyett. Most már nem volt egyszeri tétel a félvezető üzletág tavalyi eladásából, éppen fordítva: a tavalyi harmadik negyedévet gazdagította 4,241 milliárd eurós egyszeri tétel. A folytatódó tevékenységekből viszont 333 millió euróra ugrott az adózott eredményt az egy évvel korábbi 1 millióhoz képest.
Az üzemi eredmény 385 százalékkal millió euróra emelkedett 25 millióhoz képest.
A bevétel, 6,524 milliárd euró, 3,3 százalékkal több az egy évvel azelőtti 6,313 milliárdnál. Összehasonlítható alapon 7 százalékkal nőtt, főleg a fogyasztói üzletág és a felzárkózói piacok teljesítettek jól.
Fogyasztói egészségügyi üzletágát a Philips tavaly az amerikai Lifeline Systems megvásárlásával, majd idén az első negyedévben a szintén amerikai Health Watch Holdings, Inc. megvételével bővítette: mindkét cég házi egészségügyi riasztóberendezéseket gyárt és forgalmaz. Az új részlegek bevétele tavaly 15 százalékkal nőtt. A Philips arra épít, hogy a fejlett világ lakosságának 15 százaléka jelenleg idős ember, és számuk 25 év alatt meg fog kétszereződni, írták a Philips elemzői. Az egészségügyi üzletág mindazonáltal viszonylag gyenge vol a harmadik negyedévben, ezért az amerikai költségvetési kiadások csökkentését okolták a cégnél.
Egész évre változatlanul hagyták a bevétel 5-6 százalékos növelésének célját.
A második negyedévben a Philips 1,569 milliárd eurós adózott eredményt ért el, ötször többet az egy évvel korábbi 301 milliónál, de a növekedés jórésze, 1,22 milliárd euró, még mindig a félvezető-üzletág tavalyi eladása miatt érkező egyszeri tételből származott.
Az adó előtti eredmény, 302 millió euró, ez 22 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi 247 milliót.
A bevétel 6,1 milliárd euróra csökkent 6,38 milliárdhoz képest.
Az első negyedévben a Philips 875 millió eurós adózott eredményt ért el, a félvezető-üzletág tavalyi eladásából származott egyszeri tétellel együtt öt és félszer többet a tavalyi első negyedévi 160 milliónál.
Az üzemi eredmény 19 százalékkal 292 millió euróra emelkedett 246 millióhoz képest.
A bevétel, 5,991 milliárd euró, 2,7 százalékkal elmaradt az egy évvel azelőtti 6,155 milliárdtól a félvezető üzletág tavalyi eladása miatt, de összehasonlítható alapon 3 százalékkal nőtt, főleg a fényforrások és a diagnosztikai eszközök teljesítettek jól.
Tavaly a Philips 5,383 milliárd eurós adózott eredményt ért el, 87,7 százalékkal többet a 2005-ös 2,868 milliárdnál.
A folytatódó tevékenységek adózott eredménye 919 millió euróra csökkent 2,831 milliárdról, de a negyedik negyedben már 551 millió euró volt, 84 százalékkal több az egy évvel korábbi 299 milliónál. Mindenesetre az egész profit nagy ugrása főleg abból származott, hogy a Philips augusztusban eladta a félvezető üzletága 80,1 százalékát. A maradék 19,9 százalékát egyelőre megtartja magának. Megszabadulva a minden küzdelem dacára piacot vesztő részlegtől, a Philips kevésbé lesz kiszolgáltatva a félvezető-ágazat ciklikus ingadozásainak, és jobban összpontosíthat fő területeire: hagyományos alaptevékenységére és mindinkább az orvosi berendezések gyártására.
A Philips üzemi eredménye tavaly 19,6 százalékkal 1,183 milliárd euróra csökkent a 2005-ös 1,472 milliárdról.
A folytatódó tevékenységek bevétele 4,7 százalékkal 26,976 milliárd euróra gyarapodott 25,775 milliárdról.
A Philips félvezetőgyártása 2005-ben egész évben, az orvosi berendezések üzletága 2005 elején még gyengélkedett, ezt a többi ágazat teljesítményével, illetve ingatlaneladásokkal és részesedések értékesítésével ellensúlyozták. Az orvosi berendezések forgalma végül is 7 százalékkal javult, és üzemi szinten nyereséges volt, miután 2004 végén még veszteséget termelt. Már 2005-ben eladták a tajvani TMSC félvezetőgyártót, és 2005. decemberben 32,9 százalékra csökkentették a részesedésüket, 38 százalékról, a dél-koreai LG.Electronicssal közös LG.Philips LCD-ben, amely a világ második lapképernyő-gyártója, mert a Philipsnél úgy vélték, hogy a lapos képernyők gyártásában mind nagyobb fölös kapacitások ígérkeznek világszerte, a várható kereslet elmarad a versengő cégek óriási beruházásai mögött.
A profiltisztításhoz tartozott az is, hogy a Philips Magyarország győri termelő egysége, amely személygépkocsiba való CD és DVD lejátszók meghajtóit gyártja, a tajvani Lite-On IT tulajdonába került, ugyanis a Philips és a Lite-On tavaly decemberben megállapodott, hogy a tajvani cég megveszi a Philips APM (autóipari lejátszó egységek) üzletágát. Ennek része a győri kapacitások átadása, és az is, hogy a Lite-On kivásárolja a Philips és a tajvani BenQ Co. kutató-fejlesztő, marketing és a értékesítő közös vállalkozásának kisebbségét. Az ügylet zárását márciusra tervezik.
A Lite-On, saját közleménye szerint, a győri termelőegységért 55-56 millió dollárt fizet, a Philips-BenQ vegyes vállalat 49 százalékáért pedig 7,96 millió dollárt.
Az alaptevékenységek bővítése érdekében tavaly, azaz 2006. novemberben viszont a Philips megvette a Partners in Lighting International (PLI) céget, amely az otthoni világítástechnikai eszközök vezető európai gyártója. Ezzel a vállalat vezető pozícióhoz juthat a LED világítástechnikai eszközök piacán. A PLI központja Belgiumban van, gyártóbázisai Kínában és Magyarországon - Tamásiban - vannak, egy speciális gyáregysége Belgiumban is működik.
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.