Philips harmadik negyedév: tizenkettedére csökkent a profit
A holland Philips - a legnagyobb európai fogyasztói elektronikai gyártó és a világ legnagyobb fényforrásgyártója - hétfőn 331 millió eurós adózott eredményt jelentett a harmadik negyedévről, az egy évvel korábbi 4,242 milliárd helyett. Most már nem volt egyszeri tétel a félvezető üzletág tavalyi eladásából, éppen fordítva: a tavalyi harmadik negyedévet gazdagította 4,241 milliárd eurós egyszeri tétel. A folytatódó tevékenységekből viszont 333 millió euróra ugrott az adózott eredményt az egy évvel korábbi 1 millióhoz képest.
Az üzemi eredmény 385 százalékkal millió euróra emelkedett 25 millióhoz képest.
A bevétel, 6,524 milliárd euró, 3,3 százalékkal több az egy évvel azelőtti 6,313 milliárdnál. Összehasonlítható alapon 7 százalékkal nőtt, főleg a fogyasztói üzletág és a felzárkózói piacok teljesítettek jól.
Fogyasztói egészségügyi üzletágát a Philips tavaly az amerikai Lifeline Systems megvásárlásával, majd idén az első negyedévben a szintén amerikai Health Watch Holdings, Inc. megvételével bővítette: mindkét cég házi egészségügyi riasztóberendezéseket gyárt és forgalmaz. Az új részlegek bevétele tavaly 15 százalékkal nőtt. A Philips arra épít, hogy a fejlett világ lakosságának 15 százaléka jelenleg idős ember, és számuk 25 év alatt meg fog kétszereződni, írták a Philips elemzői. Az egészségügyi üzletág mindazonáltal viszonylag gyenge vol a harmadik negyedévben, ezért az amerikai költségvetési kiadások csökkentését okolták a cégnél.
Egész évre változatlanul hagyták a bevétel 5-6 százalékos növelésének célját.
A második negyedévben a Philips 1,569 milliárd eurós adózott eredményt ért el, ötször többet az egy évvel korábbi 301 milliónál, de a növekedés jórésze, 1,22 milliárd euró, még mindig a félvezető-üzletág tavalyi eladása miatt érkező egyszeri tételből származott.
Az adó előtti eredmény, 302 millió euró, ez 22 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi 247 milliót.
A bevétel 6,1 milliárd euróra csökkent 6,38 milliárdhoz képest.
Az első negyedévben a Philips 875 millió eurós adózott eredményt ért el, a félvezető-üzletág tavalyi eladásából származott egyszeri tétellel együtt öt és félszer többet a tavalyi első negyedévi 160 milliónál.
Az üzemi eredmény 19 százalékkal 292 millió euróra emelkedett 246 millióhoz képest.
A bevétel, 5,991 milliárd euró, 2,7 százalékkal elmaradt az egy évvel azelőtti 6,155 milliárdtól a félvezető üzletág tavalyi eladása miatt, de összehasonlítható alapon 3 százalékkal nőtt, főleg a fényforrások és a diagnosztikai eszközök teljesítettek jól.
Tavaly a Philips 5,383 milliárd eurós adózott eredményt ért el, 87,7 százalékkal többet a 2005-ös 2,868 milliárdnál.
A folytatódó tevékenységek adózott eredménye 919 millió euróra csökkent 2,831 milliárdról, de a negyedik negyedben már 551 millió euró volt, 84 százalékkal több az egy évvel korábbi 299 milliónál. Mindenesetre az egész profit nagy ugrása főleg abból származott, hogy a Philips augusztusban eladta a félvezető üzletága 80,1 százalékát. A maradék 19,9 százalékát egyelőre megtartja magának. Megszabadulva a minden küzdelem dacára piacot vesztő részlegtől, a Philips kevésbé lesz kiszolgáltatva a félvezető-ágazat ciklikus ingadozásainak, és jobban összpontosíthat fő területeire: hagyományos alaptevékenységére és mindinkább az orvosi berendezések gyártására.
A Philips üzemi eredménye tavaly 19,6 százalékkal 1,183 milliárd euróra csökkent a 2005-ös 1,472 milliárdról.
A folytatódó tevékenységek bevétele 4,7 százalékkal 26,976 milliárd euróra gyarapodott 25,775 milliárdról.
A Philips félvezetőgyártása 2005-ben egész évben, az orvosi berendezések üzletága 2005 elején még gyengélkedett, ezt a többi ágazat teljesítményével, illetve ingatlaneladásokkal és részesedések értékesítésével ellensúlyozták. Az orvosi berendezések forgalma végül is 7 százalékkal javult, és üzemi szinten nyereséges volt, miután 2004 végén még veszteséget termelt. Már 2005-ben eladták a tajvani TMSC félvezetőgyártót, és 2005. decemberben 32,9 százalékra csökkentették a részesedésüket, 38 százalékról, a dél-koreai LG.Electronicssal közös LG.Philips LCD-ben, amely a világ második lapképernyő-gyártója, mert a Philipsnél úgy vélték, hogy a lapos képernyők gyártásában mind nagyobb fölös kapacitások ígérkeznek világszerte, a várható kereslet elmarad a versengő cégek óriási beruházásai mögött.
A profiltisztításhoz tartozott az is, hogy a Philips Magyarország győri termelő egysége, amely személygépkocsiba való CD és DVD lejátszók meghajtóit gyártja, a tajvani Lite-On IT tulajdonába került, ugyanis a Philips és a Lite-On tavaly decemberben megállapodott, hogy a tajvani cég megveszi a Philips APM (autóipari lejátszó egységek) üzletágát. Ennek része a győri kapacitások átadása, és az is, hogy a Lite-On kivásárolja a Philips és a tajvani BenQ Co. kutató-fejlesztő, marketing és a értékesítő közös vállalkozásának kisebbségét. Az ügylet zárását márciusra tervezik.
A Lite-On, saját közleménye szerint, a győri termelőegységért 55-56 millió dollárt fizet, a Philips-BenQ vegyes vállalat 49 százalékáért pedig 7,96 millió dollárt.
Az alaptevékenységek bővítése érdekében tavaly, azaz 2006. novemberben viszont a Philips megvette a Partners in Lighting International (PLI) céget, amely az otthoni világítástechnikai eszközök vezető európai gyártója. Ezzel a vállalat vezető pozícióhoz juthat a LED világítástechnikai eszközök piacán. A PLI központja Belgiumban van, gyártóbázisai Kínában és Magyarországon - Tamásiban - vannak, egy speciális gyáregysége Belgiumban is működik.
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban
A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.
Sikertörténet: a Széchenyi-egyetem exitált drónfejlesztő startup cégéből
A győri Széchenyi István Egyetem jelentős hozzáadott értékkel vállalt szerepet a három éve egy szakmai partnerrel és egy tőkebefektetővel létrehozott ABZ Innovation Kft. eredményeiben, amelynek visszaigazolását a piaci siker jelenti. Az intézmény november végén értékesítette a drónfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó startup cégben meglévő tulajdoni hányada jelentős részét.
Gyorsítósávban az AutoWallis
Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.
Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett
A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat és a nemzetgazdasági miniszter legutóbbi bejelentése alapján ezek a vizsgálatok csak szaporodni fognak a jövő évtől. Ráadásul, 2025-től egy fogyasztóvédelmi csúcshatóság is létrejön, amelynek kiemelt célja lesz a fogyasztók védelmének biztosítása az online térben. Webáruház üzemeltetőjeként nem árt ezért felkészülni arra, hogy mik is azok a főbb gyakorlatok és hiányosságok, amikre ugrik a hatóság. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője segítségével ismertetjük a részleteket.