E-útdíj tender: az Albacomp ajánlat mögött nagyvállalatok sorakoznak fel
Az Albacomp öt 10% feletti, azaz a tenderben referenciaként felhasználható alvállalkozóval együttműködve adta be pályázati anyagát a valaha kiírt legnagyobb – öt év alatt összesen 69 milliárd forint értékű – informatikai közbeszerzési tenderre, amelynek célja a 3,5 tonnánál nagyobb járművek országos elektronikus útdíjfizetési rendszerének megvalósítása és működtetése. A székesfehérvári vállalat tarsolyában a sikeres pályázathoz szükséges partneri kör mellett olyan egyedi műszaki megoldás is megtalálható, amely egyedülállóan hatékony rendszer létrehozását teszi lehetővé.
A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) 2007 szeptemberében írta ki 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek elektronikus útdíjfizetési rendszerének megvalósítására és üzemeltetésére szóló közbeszerzési pályázatot, amely nem csak az autópályákon és az autóutakon, hanem az országos főutak egyes részein (gyorsforgalmi utakon, a párhuzamos utakon és a fontosabb tranzit utakon) is az úthasználattal arányos díjfizetést tesz lehetővé, várhatóan már 2009-től. A pályázat majdani nyertesének egy gazdasági társaságot kell létrehozni, amely végrehajtja a pályázati anyagában foglalt rendszer kiépítését, illetve öt évig ellátja az üzemeltetési feladatokat.
A létrejövő rendszer érdekessége, hogy nemzetközi szinten is a legnagyobb ilyen jellegű megoldások közé fog tartozni.
A tender számos feltételt szabott meg a pályázókkal szemben, így többek között legalább 500 kilométer összefüggő úthálózatra kiterjedő, minimum egymilliárd forint éves üzemeltetési díjú vagy tízezer felhasználót kiszolgáló, és három évnél nem régebben üzembe helyezett elektronikus referenciarendszer felmutatását. A tenderen résztvevő nyolc pályázó közül hét olyan konzorciumot hozott létre, amelynek egyik tagja rendelkezik ennek megfelelő külföldi megoldással. Az Albacomp egyedüli pályázóként – a majdani nyertessel szemben elvárt, a rendszer kiépítésére és üzemeltetésére létrehozandó gazdasági társaság hatékony működtetése céljából – nem konzorciumi tagok, hanem 10% feletti alvállalkozók bevonásával tett eleget e feltételnek, amelyre a tenderkiírás lehetőségét biztosít.
Az Albacomp referenciahálózatát az Ascom és Fela cégek által kifejlesztett és működtetett svájci elektronikus autópálya- és autóút-díjszedő rendszer jelenti, amely nem csak műszaki megoldásait és megbízható működését, hanem az alacsonyabb beruházási költséget tekintve is méltó ellenfele bármely hasonló megoldásnak. Az Albacomp alvállalkozói közül a MOL befektetés-szervezési tevékenységgel és országos viszonteladói hálózatával, a Raiffeisen Informatik a központi informatikai rendszer létrehozásával, a Vodafone Magyarország Zrt. pedig adattovábbítási szolgáltatással venne részt a cég által a pályázati anyagban felvázolt rendszer kivitelezésében.
Az Albacomp szerint a rendszer létrehozásával kapcsolatos pénzügyi feltételeknek minden pályázó kizárólag banki finanszírozás bevonásával tud csak megfelelni, várhatóan azonban a pályázatoknál nem ez fogja a szűk keresztmetszetet jelenteni, hiszen a projekt összegéből adódóan majdan parlamenti jóváhagyással elfogadott döntés egyben a kockázatot csökkentő állami garanciát is jelent a pénzintézetek számára, amelyek így vonzó befektetési lehetőségként fognak a projektre tekinteni.
A tenderre az Albacompon kívül pályázatot adtak be:
· EMUR (Első Magyar Útdíj Rendszer) konzorcium (EUROINVEST Közép-Európai Befektetési Zrt, Arcadom Építőipari Zrt., EFKON AG.)
· Az MVM Zrt. és a MVMI Zrt. konzorciuma
· A Magyar Telekom Nyrt. és a T-Systems Enterprise Services Gmbh. Konzorciuma
· A Synergon Informatika Nyrt. és a Sanef SA. Konzorciuma
· Az Autostrada per l’Italia S.p.a, a Siemens Aktiengesellschaft Österreich és az Intertoll-Europe Zrt. konzorciuma
· A Marubeni Corporation, az A.R. Hungária Informatikai Zrt., a Telvent Tráfico y Transporte S.A. és az EGIS Projects konzorciuma
· A Kapsch TrafficCom AG., a Kapsch Telematic Services GmbH, a Kapsch Telematic Services Telematikai Szolgáltató Kft. és a Via Verda Portugal – Gestao de Sistemas Electronicos de Cobranca, S.A. konzorciuma.
Kapcsolódó cikkek
- Az Acer megelőzte a Lenovót és most a Dell helyére pályázik
- Rekordbevétel a Microsoftnál
- Symantec: szilárd második negyedév
- A Magyar Telekom továbbjutott a Telekom Slovenije privatizációs pályázatán
- A HP felvásárolta az Atos Origin Middle East Groupot
- Sony - prognózis felemelése
- Részvényenként 21 dollárt kér a BEA
- A Hitachi végleg kiszáll a PC-üzletágból
- IBM Advanced Business Partner lett az AAM Technologies
- Megkezdi működését az Intel 3 milliárd dolláros üzeme, indul a Penryn gyártása
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.