NHH: irány a digitális átállás

Kovács Attila, 2008. február 21. 17:57

A 2007. évet értékelő és az idei terveket bemutató sajtótájékoztatót tartottak ma a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) illetékes vezetői. Pataki Dániel elnök a múlt év eredményei közül kiemelte: folytatódott a mobil- és szélessávú piac növekedése - 11 millió mobil-előfizető (2007.12.), 1,5 millió szélessávú internetfelhasználó; az előző évhez viszonyítva (újra)csökkent a távközlési fogyasztói árindex, miközben  a fogyasztói árindex nőtt, a kábeles szélessáv okozatosan teret nyer az ADSL-lel szemben; 2003 óta a leggyorsabban nőtt a hazai mobilpiac.

Az idei hatósági kiemelt területekről szólva, Pataki a öt fontos feladatkört jelölt meg:

  • nemzetközi szerepvállalás az ERG-ben és RSPG-ben (ügyek: adatroaming, mobil végződtetési díjak harmonizálása; keretirányelv vitája);
  • a piacelemzésben indul a harmadik kör,
  • piacfelügyeleti aktivitás a fogyasztókat alapvetően érintő ügyekben,
  • digitális átállás pályáztatása (remények szerint március végén indulhatna), részvétel az új technológia beindításában;
  • fogyasztói ügyekben proaktív tájékoztatás, tudatos fogyasztói döntések támogatása.


Nyevrikel Emilia a piacvizsgálatokról adott tájékoztatást. Az NHH – az európai nemzeti hírközlési hatóságok közül elsőként – 2008 januárjában lezárta a piacelemzés második körét. Az NHH Tanácsa 2004-ben kezdte meg az elektronikus hírközlési szolgáltatási piacok elemzésének első körét az elektronikus hírközlésről szóló törvény (Eht.) által meghatározott tizennyolc hazai hírközlési piacon. Vizsgálta a hazai hírközlési piac helyzetét, a piaci folyamatokat, és ahol nem alakult ki hatékony versenyhelyzet, ott határozataival a jelentős piaci erővel rendelkező (JPE) szolgáltatók részére kötelezettségeket szabott ki. Az NHH szándéka az, hogy a kötelezettségek nyomán a JPE szolgáltatók már ne legyenek képesek gazdasági erőfölényükkel visszaélni, és fokozatosan szűnjön meg a versenykorlátozó piaci magatartás. Az NHH Tanácsának kötelezései elősegítették újabb szolgáltatók piacra lépését, azaz nőtt a verseny, ami a szolgáltatások felhasználóinak, a hírközlési fogyasztók érdekeit szolgálja. A piacelemzés a szolgáltatók által beadott által adott adatokon alapul. Az NHH tanácsának a tagja a 2008-as feladatokat így foglalta össze: a második kör hatásainak vizsgálata; a versenyerősség további vizsgálata a az elfogadás alatt álló EU-s szabályozási reform tervezett fő fókuszainak (kevesebb terület szabályozása, de azokat nagyobb hatékonysággal; a "szélessávot mindenkinek" program elősegítése, új versenyélénkítő eszközök felhasználása, jobb spektrumfelhasználás; alépítmények, tornyok kötelező megosztása) a függvényében.

Rozgonyi Krisztina, az NHH Tanácsának elnöke a hatóság idei szerepéről szólva, kiemelte a következő témákat: földfelszíni műsorszórás pályáztatási feladatainak ellátása; felkészülés a 2009. évi pályáztatási feladatokra (helyi és körzeti tévék és rádiók digitális pályáztatása); az átállási törvény betartatása, részvétel különböző koordinációs munkákban, kezdeményező szerep a digitális átállás lakossági kommunikációjában.

A múlt évi piacfelügyeleti vizsgálatokról Dömötörné Ács Katalin főigazgató-helyettes számolt be. Néhány kiemelhető: összesen 60 millió forint pénzbírságot szabtak ki, ebből egy esetben 40 millió forintos bírságot; általában a korábbi két évhez viszonyítva kevesebb esetben bírságolt a hatóság. A 2008. évi feladatok összegzése: 79 szolgáltató ellenőrzése az egyedi előfizetői szerződésekkel kapcsolatban; hűségszerződések vizsgálata, különös tekintettel a kapcsolt értékesítésekre; mobilszolgáltatások általános szerződési feltételet (ászf) és hűségszerződések vizsgálata, ügyfélszolgálatok, ászf-módosítások, valamint a garantált le- és feltöltési sebességek további vizsgálata; postai piacfelügyeleti vizsgálatok. Még egy érdekesség: 2007-ben a spam vonatkozású ezer beadvány 50%-ában elmarasztaló határozat, 1,5%-ában bírságolás történt.

Takács Péter, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője az idei terveket ismertetve, a fogyasztói tudatosság további növelése mellett a hatóság különböző, (hűségnyilatkozattal, hangszerződéssel, garantált sávszélességgel, szándékolatlan barangolással kapcsolatos) tájékoztatási feladatait, a Tantusz alkalmazás továbbfejlesztését, a társhatóságokkal való együttműködést, a szolgáltatók minőségi adatainak közzétételét és egy Elektronikus Beadványkezelő Felület létrehozását emelte ki.   

A Prím kérdéseire a hatóság vezetőitől kapott válaszok szerint:

  • a hazai virtuális mobilszolgáltatásnak szabályozói oldalról semmi akadálya sincsen, a hatóság üdvözölné ilyen szolgáltató megjelenését;
  • a piacfelügyeleti munkában a pénzbírságot csak végső eszközként kívánja alkalmazni a jövőben is az NHH.


További kérdésre kapott válasz: a mobilinternet használatát számszerűsítő szolgáltatói adatokról, azok időről időre történő nyilvánosságra hozataláról jelenleg folynak a hatóság az érintett cégek közötti tárgyalások.

Kulcsszavak: hírközlés NHH

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?

Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.

2024. november 20. 13:24

Karácsony korlátok nélkül

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek. 

2024. november 19. 20:46

A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association

A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.

2024. november 19. 19:27

A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai

A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.

2024. november 15. 19:13

Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot

A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták. 

2024. november 15. 18:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01