NHH: irány a digitális átállás

Kovács Attila, 2008. február 21. 17:57

A 2007. évet értékelő és az idei terveket bemutató sajtótájékoztatót tartottak ma a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) illetékes vezetői. Pataki Dániel elnök a múlt év eredményei közül kiemelte: folytatódott a mobil- és szélessávú piac növekedése - 11 millió mobil-előfizető (2007.12.), 1,5 millió szélessávú internetfelhasználó; az előző évhez viszonyítva (újra)csökkent a távközlési fogyasztói árindex, miközben  a fogyasztói árindex nőtt, a kábeles szélessáv okozatosan teret nyer az ADSL-lel szemben; 2003 óta a leggyorsabban nőtt a hazai mobilpiac.

Az idei hatósági kiemelt területekről szólva, Pataki a öt fontos feladatkört jelölt meg:

  • nemzetközi szerepvállalás az ERG-ben és RSPG-ben (ügyek: adatroaming, mobil végződtetési díjak harmonizálása; keretirányelv vitája);
  • a piacelemzésben indul a harmadik kör,
  • piacfelügyeleti aktivitás a fogyasztókat alapvetően érintő ügyekben,
  • digitális átállás pályáztatása (remények szerint március végén indulhatna), részvétel az új technológia beindításában;
  • fogyasztói ügyekben proaktív tájékoztatás, tudatos fogyasztói döntések támogatása.


Nyevrikel Emilia a piacvizsgálatokról adott tájékoztatást. Az NHH – az európai nemzeti hírközlési hatóságok közül elsőként – 2008 januárjában lezárta a piacelemzés második körét. Az NHH Tanácsa 2004-ben kezdte meg az elektronikus hírközlési szolgáltatási piacok elemzésének első körét az elektronikus hírközlésről szóló törvény (Eht.) által meghatározott tizennyolc hazai hírközlési piacon. Vizsgálta a hazai hírközlési piac helyzetét, a piaci folyamatokat, és ahol nem alakult ki hatékony versenyhelyzet, ott határozataival a jelentős piaci erővel rendelkező (JPE) szolgáltatók részére kötelezettségeket szabott ki. Az NHH szándéka az, hogy a kötelezettségek nyomán a JPE szolgáltatók már ne legyenek képesek gazdasági erőfölényükkel visszaélni, és fokozatosan szűnjön meg a versenykorlátozó piaci magatartás. Az NHH Tanácsának kötelezései elősegítették újabb szolgáltatók piacra lépését, azaz nőtt a verseny, ami a szolgáltatások felhasználóinak, a hírközlési fogyasztók érdekeit szolgálja. A piacelemzés a szolgáltatók által beadott által adott adatokon alapul. Az NHH tanácsának a tagja a 2008-as feladatokat így foglalta össze: a második kör hatásainak vizsgálata; a versenyerősség további vizsgálata a az elfogadás alatt álló EU-s szabályozási reform tervezett fő fókuszainak (kevesebb terület szabályozása, de azokat nagyobb hatékonysággal; a "szélessávot mindenkinek" program elősegítése, új versenyélénkítő eszközök felhasználása, jobb spektrumfelhasználás; alépítmények, tornyok kötelező megosztása) a függvényében.

Rozgonyi Krisztina, az NHH Tanácsának elnöke a hatóság idei szerepéről szólva, kiemelte a következő témákat: földfelszíni műsorszórás pályáztatási feladatainak ellátása; felkészülés a 2009. évi pályáztatási feladatokra (helyi és körzeti tévék és rádiók digitális pályáztatása); az átállási törvény betartatása, részvétel különböző koordinációs munkákban, kezdeményező szerep a digitális átállás lakossági kommunikációjában.

A múlt évi piacfelügyeleti vizsgálatokról Dömötörné Ács Katalin főigazgató-helyettes számolt be. Néhány kiemelhető: összesen 60 millió forint pénzbírságot szabtak ki, ebből egy esetben 40 millió forintos bírságot; általában a korábbi két évhez viszonyítva kevesebb esetben bírságolt a hatóság. A 2008. évi feladatok összegzése: 79 szolgáltató ellenőrzése az egyedi előfizetői szerződésekkel kapcsolatban; hűségszerződések vizsgálata, különös tekintettel a kapcsolt értékesítésekre; mobilszolgáltatások általános szerződési feltételet (ászf) és hűségszerződések vizsgálata, ügyfélszolgálatok, ászf-módosítások, valamint a garantált le- és feltöltési sebességek további vizsgálata; postai piacfelügyeleti vizsgálatok. Még egy érdekesség: 2007-ben a spam vonatkozású ezer beadvány 50%-ában elmarasztaló határozat, 1,5%-ában bírságolás történt.

Takács Péter, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője az idei terveket ismertetve, a fogyasztói tudatosság további növelése mellett a hatóság különböző, (hűségnyilatkozattal, hangszerződéssel, garantált sávszélességgel, szándékolatlan barangolással kapcsolatos) tájékoztatási feladatait, a Tantusz alkalmazás továbbfejlesztését, a társhatóságokkal való együttműködést, a szolgáltatók minőségi adatainak közzétételét és egy Elektronikus Beadványkezelő Felület létrehozását emelte ki.   

A Prím kérdéseire a hatóság vezetőitől kapott válaszok szerint:

  • a hazai virtuális mobilszolgáltatásnak szabályozói oldalról semmi akadálya sincsen, a hatóság üdvözölné ilyen szolgáltató megjelenését;
  • a piacfelügyeleti munkában a pénzbírságot csak végső eszközként kívánja alkalmazni a jövőben is az NHH.


További kérdésre kapott válasz: a mobilinternet használatát számszerűsítő szolgáltatói adatokról, azok időről időre történő nyilvánosságra hozataláról jelenleg folynak a hatóság az érintett cégek közötti tárgyalások.

Kulcsszavak: hírközlés NHH

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Édesség és egyediség – erről szól a halloweeni hangulat idén Magyarországon

A Rakuten Viber, az egyik vezető globális kommunikációs platform kísértetiesen szórakoztató eszközökkel készül az idei Halloweenre. A felhasználók új matricákat oszthatnak meg, borzongató üdvözlőkártyákkal köszönthetik ismerőseiket október 31-től, emellett egy kvízt tölthetnek ki arról, hogy melyik a legjobban hozzájuk illő jelmez idén halloweenkor, sőt, a legújabb Tarot-kártyák segítségével megpróbálhatják megjósolni a jövőjüket.

2024. október 31. 21:17

Halottak napja ‒ tülekedés nélkül

Egy digitális alkalmazás teheti méltóbbá a halottak napját azzal, hogy segít elkerülni a temetőkben és környékükön ilyenkor szokásos tülekedést. Az önkormányzatok kezében lévő lehetőség Magyarországon is egyre népszerűbb.

2024. október 31. 10:12

Fedezd fel, hogyan ébreszti fel a Galaxy AI a benned rejlő kreativitást!

A Samsung Galaxy Z Fold6 és Z Flip6 hajlítható készülékekkel bárki kreatív alkotóvá válhat, hiszen olyan funkciókkal rendelkeznek, amelyekkel könnyedén készíthetünk kiváló minőségű tartalmakat, még akkor is, ha úgy véljük, nem vagyunk a megfelelő szakmai ismeretek birtokában. A Galaxy AI* úgy támogatja a kreativitást és az alkotás folyamatát, hogy közben új megvilágításba helyezi rajzainkat, fényképeinket és videóinkat.

2024. október 30. 13:25

6 évesek a hajlítható készülékek, de mostanra értek meg igazán

Hat éve kerültek piacra az első hajlítható telefonok, az innovációk iránt elkötelezett HONOR 2022-ben csatlakozott saját, HONOR Magic V készülékével hozzájuk. A kezdetben nagyobb, nehezebb és törékenyebb eszközök meghökkentően sokat fejlődtek ezalatt a pár év alatt, hogy a HONOR Magic V3 ma már ne csak innovatív okostelefon, hanem akár a tableteket vagy laptopokat helyettesíthető készülék lehessen.

2024. október 29. 20:30

Ingyenes túravezetőt ad a magyar startup

A túravezető alkalmazás célja, hogy a turisztikában magyar cégként először, mesterséges intelligencia segítségével kínálja a legteljesebb élményt az utazók számára. Ne csak egy-egy város jól ismert nevezetességeit mutassa be, hanem érdekes történetekkel, titkokkal és különleges tartalmakkal gazdagítsa az utazási élményt.

2024. október 29. 17:14

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59