Távmunkaházak - lehetőség a vidéki foglalkoztatásban
Nemrégiben országszerte mintegy 100 vidékfejlesztő közösség alakult az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program részeként. A vidékfejlesztésben érintett vállalatok, civil szervezetek és önkormányzatok részvételével felépülő közösségek legfontosabb feladata a térségek legígéretesebb adottságainak megfogalmazása, majd az általuk lefedett, összefüggő vidéki területek 2013-ig tartó fejlesztési irányvonalainak meghatározása.
A helyi vidékfejlesztési közösségek stratégiáinak kialakítása javában folyik, de a közösségek az ÚMVP keretében, 2008. május 22-ig még többek között olyan értékes munkahelyteremtő támogatásokra is beadhatják támogatási igényüket, amelyek alternatív távmunka-megoldásokkal – például távmunkaházak létrehozásával - jelentősen hozzájárulhatnak a vidék foglalkoztatási gondjainak enyhítéséhez.
A távmunkaházat a legtöbb esetben egy „harmadik fél” – gyakran a települési önkormányzat, vagy egy vállalkozó - alakítja ki és tartja fenn a munkaadók egyedi elvárásai alapján, miközben az egyes munkahelyeket a munkaadó rendszerint bérli a fenntartótól. A távmunkaházakban korlátozott számú (egyetlen, vagy legalábbis kevés) munkáltató munkavállalói dolgoznak, akik az őket foglalkoztató vállalkozással internet, telefon, vagy éppen videokonferencia segítségével tartják fenn a kapcsolatot. Mivel a házakba csak a szerződéses munkavállalók léphetnek be, a megfelelő, és előírásszerű munkahelyi körülmények kialakításának minden feltétele adott – többek között ez is az oka annak, hogy Európában és az USA-ban már több száz ilyen távmunkaház üzemel sikerrel évek óta.
Csak pályázni kell
Forgács Tamás, a Deloitte Zrt. szakértője kiemelte, a program az Unió felzárkóztató törekvéseivel összhangban gyökeres változásokat hozhat a vidéki foglalkoztatás helyzetében, amihez mindenekelőtt elegendő pályázóra, és nagy számú, megfelelően előkészített pályázatra van szükség. Az uniós támogatások sikeres felhasználásával kialakított távmunkaházak újra megteremthetik a foglalkoztatás alapjait a nagyvárosoktól távoli településeken is, vagyis a Magyarországon újszerűnek számító foglalkoztatási forma újabb lehetőséget nyújthat a hátrányos helyzetű régiók felzárkóztatására. A program ráadásul mindezt költséges infrastrukturális beruházások (például út építése és ipar telepítése) nélkül valósítja meg, vonzó gazdasági környezetet és költséghatékony működési feltételeket teremtve a mindenkori munkáltató számára.
A szakértő elmondta, a távmunka típusain belül a hagyományos foglalkoztatáshoz a távmunkaház áll legközelebb, így bizonyos tevékenységek és feladatok költséghatékony átcsoportosítása során ennek megvalósítása lehet a legelső lépés vállalatoknál, mert így a távmunkaház egyfajta „szatellit irodaként” működhet. A távmunkaházak létrehozása kényelmes és kifizetődő megoldást jelenthet a vállalatok számára, hiszen az újszerű foglalkoztatási forma mellett több fontos, a munka hatékonyságát alapvetően meghatározó szempont egyszerre teljesülhet Így például a biztonsági követelmények, a szükséges erőforrások és a megfelelő logisztika is könnyen biztosítható - mindez a munkáltató számára előnyös költséghatékonysági mutatók mellett.
Forgács Tamás kiemelte, hogy a távmunkaházak létesítése a kirívó foglalkoztatási problémákkal küzdő, elmaradott régiók, az itt élő munkavállalók, és a foglalkoztatás alternatív formáira nyitott, racionalizált működés mellett elkötelezett vállalatok számára egyaránt előnyös lehet. A távmunkaház ugyanis kiküszöböli az otthoni foglalkoztatási forma egyes hátrányait, miközben elérhetővé teszi a távmunka általános előnyeit is. A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy a költséghatékony működés fő elemei, vagyis a bér-, ingatlan- és kommunikációs költségek, valamint a munkavégzéshez alkalmas munkaerő jelenléte az elemzések szerint jelentős előnyt mutatnak a vidéki munkaerő javára. A szakértő elmondta, a vizsgált költség-szempontok a speciális szakképzést nem igénylő, főként adminisztrációs feladatok kiszervezésénél egyértelműen a vidéki távmunka-helyszínek mellett szólnak.
Sikeres hazai mintaprojekt – jelentős vállalati előnyök
Forgács Tamás hozzátette, az Örkény városában megvalósult távmunkaház-mintaprojekt tapasztalatai alapján munkáltatói szempontból távmunkásonként évente megközelítőleg 1 millió forint költségcsökkenés realizálható az új foglakoztatási forma mellett. Ez mintegy 31%-os költségcsökkenést jelent a hagyományos irodai foglalkoztatáshoz képest, de ennél nagyobb arányú költségcsökkenés is elérhető abban az esetben, ha vállalatoknak sikerül minél több főt alkalmazni a távmunkaházban, a szükséges átalakítás költségeit pedig alacsonyan tudják tartani. Az örkényi távmunkaház adatai ugyanakkor egyértelműen kimutatták azt is, hogy a távmunkaház intézménye a fenntartó térség számára is előnyös: a munkabéren és ingatlanbérleti költségeken keresztül a térségbe beáramló tőke összegének mértéke 50 fő után évente 110 millió forint, így öt év után már 550 millió forint.
Kapcsolódó cikkek
- A szoftverhonosítás lesz a következő téma a látássérültek informatikai klubjában
- eVITA: fórum az életvitelt segítő infokommunikációs technológiákról
- Négyszázmillió felett az internetezők száma Kínában
- Megölte testvérét a Playstation-ért
- Növekszik az internetfüggő felnőttek száma Dél-Koreában
- Internetfüggők az amerikai diákok
- Sms technológiát vásárol a Twitter
- Kisebb az igény felnőtt tartalmakra és online játékokra
- Multifunkciós egyetemi kártya lesz Debrecenben
- Napi 80 sms-t küldenek a tini-lányok
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.