Kül-csíny
avagy miért elégedetlenek az ügyfelek a design-nal
"A magyar piacon rengeteg tehetséges szakember dolgozik mind a grafikai, mind a webes rendszerek fejlesztése területén - emelte ki Szücs Zoltán, a Carnation Consulting vezető tanácsadója -, a két erősen különböző kulturális terület, illetve képesség illesztése azonban láthatóan komoly nehézséget okoz a piac szereplői számára. A különféle területeken egyformán magas színvonalú, integrált szolgáltatást nyújtani képes szolgáltatók ma még hiányoznak a magyar piacról."
A Carnation kutatásából kiderült, jelenleg mintegy 180-190 vállalat kínál Magyarországon webdesign-szolgáltatásokat, közülük azonban csak minden negyedik űzi ezt a mesterséget elsődleges tevékenységként. Az utóbbi vállalkozások döntő többségét 1996 után alapították, számuk jelenleg is évről évre néhány tucattal növekszik.
Bár számos vállalkozás kínálatában feltüntet webdesignhoz kapcsolódó szolgáltatásokat, nyilvánvalóan nem számít komoly bevételre ezen a területen. Ezt illusztrálja az az eredmény is, mely szerint a Carnation által e-mailben megkeresett közel 150 vállalkozás 59%-a nem is reagált az érdeklődésre. Webdesign mellett a vizsgált vállalatok leggyakrabban multimédiás fejlesztéssel, általános grafikával, arculattervezéssel, szoftver/hardver fejlesztéssel és értékesítéssel foglalkoztak. A szolgáltatások vertikális integrációjára, vagyis az ügyfelek internettel kapcsolatos igényeinek teljes körű és magas szintű kiszolgálására ugyanakkor mindössze egy-egy példa található.
"A design vagy a hosting csupán egy-egy közismertebb eleme egy összetett szolgáltatási rendszernek - tette hozzá Szücs Zoltán - A piac felső szegmense már most is igényelné és hajlandó lenne megfizetni a professzionális, integrált megoldásokat. A szolgáltatók azonban legtöbbször csak egy-egy területen erősek, így jelenleg a teljes körű megoldáshoz több partnerre, az ügyfél részéről pedig szakértelemre van szükség."
A kutatás részeként a Carnation Consulting megvizsgálta a hazai webdesign-cégek saját webes megjelenését, illetve referenciáit. Bár számos technikai jellegű szempont részét képezte az értékelésnek, a jelenlegi vizsgálat fókuszában a webes kommunikáció hatékonysága és kreativitása állt. Mindezek alapján Magyarország jelenlegi legjobb webdesignerei a következők:
Webdesign top 10:
alt.kirowski
Bigfish
Bille Csoport
Dream Design
Extreme Internet
inSite graFX
Marsnet multimédia
Pangalaktik Media
Pannonline
Webworx
A kutatás eredményei alapján megállapítható: az egyes szolgáltatók áraiban jelentős eltérések tapasztalhatóak. Nem ritka a szélsőségek közötti 10-20-szoros különbség sem. Ugyanakkor az is elmondható, hogy a minőség és az ár között szoros összefüggés figyelhető meg, vagyis a kedvező ár rendszerint alacsony színvonalú munkával párosul. Egy közepes terjedelmű, összetettebb interaktív elemeket nem tartalmazó site ára jelenleg 50 és 800 ezer forint között változhat. Az átlagosnak mondható 2-300 ezer forint közötti árért azonban az ügyfelek többnyire csak átlagos minőséget várhatnak. Egy korszerűnek tekinthető, interaktív elemeket is tartalmazó, jó minőségű site megvalósítása a Carnation becslése szerint minimálisan 1 millió forintba kerül, de ez az összeg nem tartalmazza a folyamatos fenntartás és fejlesztés költségét, amely sok esetben többszörösen meghaladhatja a kezdeti befektetés mértékét.
A Carnation becslése szerint a webdesign-szolgáltatásokból származó hazai bevételek 1999-ben megközelítették a 420 millió forintot, amely összeg nem tartalmazza az integrált webes alkalmazások fejlesztésének piacát. A magyarországi webdesign-piac mérete a tanácsadó cég becslése szerint az idén meg fogja haladni a 700 millió forintos értéket.
A Carnation Consulting várakozása szerint a webes fejlesztői szolgáltatások piaca a 2000. év során jelentős változásokon fog átesni. Az ügyfelek professzionális kulcsra kész megoldásokat igénylő, egyre magasabb szintű elvárásainak eredményeképpen a jövőben néhány jelentős szolgáltató csoport kialakulása várható. Stratégiai partnerségek, felvásárlások, fúziók és az első nemzetközi szereplők megjelenése mellett a piac fokozatos konszolidációja prognosztizálható. A kisebb műhelyek várhatóan csak akkor maradhatnak talpon, ha a jelenleginél sokkal pontosabban definiálják szolgáltatásaikat, piaci pozíciójukat.
Kapcsolódó cikkek
- Heineken: Keresőmarketing és új Bajnokok Ligája site
- Nemzetközi konferencia az életvitelt segítő megoldásokról
- Carnation: Európai Minőség a Multimédiában
- Pénzjutalmas online fejlesztői díj
- Megjelent az Adobe AIR és az Adobe Flex 3
- Pénzjutalmas online fejlesztői díj a Sanomától
- Fütyülős brandsite - első hely a Reklámmustrán
- Google: magyar nyelvű súgócsoport webmestereknek
- Google webmester eszközök magyarul
- Carnation: eFestival duplázás
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.
Battery Monitor 10.4
A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.