A válság ellenére is fejleszt a Vodafone
A gazdasági válság a mobilpiacon is érezteti hatását, ez azonban nem akadályozza meg a Vodafone Magyarországot abban, hogy a jelenlegi 1700 fős létszámát tavasz végére 2000-re emelje, főként a budapesti pénzügyi, illetve a miskolci ügyfélkiszolgáló központ alkalmazotti létszámának bővítésével.
Beck György, a Magyarországon tíz évvel ezelőtt induló Vodafone Magyarország vezérigazgatója elmondta, a gazdasági válság hatására a magyar mobilpiac is visszaesett, igaz, nem olyan nagy arányban, mint az autóipar vagy az építőipar, s jóval, mintegy 3 százalékponttal kisebb mértékben, mint a bruttó hazai termék (GDP).
A mobilpiac első kilenc havi, 4,5 százalékos mérséklődésének több oka is van: egyrészt a gazdasági válság hatására nemcsak munkahelyek és vállalkozások szűntek meg, hanem kisebb-nagyobb mértékben visszaesett a családok jövedelme is.
A visszaesés másik oka az, hogy az idén Brüsszel tovább mérsékelte az unióban az sms- és az adatroaming díjait, míg a magyar szabályozó, a Nemzeti Hírközlési Hatóság a mobil végződtetési díjakat csökkentette 20 százalékkal.
Ugyanakkor a szélessávú mobilinternet továbbra is dinamikusan, havi 20-30 százalékos növekedést produkálva fejlődik, miközben például a vezetékes DSL-típusú internet stagnál, s a kábelnet is csak 3 százalék körüli bővülést mutat havonta.
A vezérigazgató az év hátralévő részéről elmondta, az utolsó három hónapban fellendülést várt, ám ez a válság miatt korántsem lesz akkora, mint amekkora az elmúlt évek október-decemberében volt.
Beck György azzal kapcsolatban, hogy az idén 300-400 ezerrel csökkent az aktív mobilosok száma, kifejtette: válságban, a munkahelyek és a vállalkozások tömeges megszűnése idején, illetve akkor, amikor a családok jövedelme is csökken, nem meglepő az előfizetők számának visszaesése sem. Ezen túlmenően az is befolyásolta az előfizetések számát, hogy korábban több olyan kártyát is adtak a szolgáltatók az embereknek kipróbálásra, amit aztán később már nem használtak.
Hozzátette, a 12 millió körüli előfizetői szám túlzó volt, előbb-utóbb konszolidációnak kellett bekövetkeznie a piacon.
A vezérigazgató a leányvállalat helyzetéről elmondta, a válság ellenére nem gyengült, inkább erősödött a vállalat pozíciója. A csökkenő forgalom miatt kiesett bevételeket pedig a hatékonyság növelésével és költségcsökkentéssel kompenzálták. A Vodafone Magyarország a Vodafone csoporton belül egyértelműen az "éltanulók" közé tartozik. A társaság az elvárt nyereséggel működik, ám a pénzügyekről a vezérigazgató anyavállalati előírások miatt bővebben csak a pénzügyi év március végi lezárását követően nyilatkozhat.
Beck György szerint a magyar cég teljesítményét azzal is elismeri az anyavállalat, hogy Budapestre telepítette a ma már 6 országot, köztük Németországot és Portugáliát is kiszolgáló pénzügyi, illetve Miskolcra a regionális ügyfélkiszolgáló központját.
A vezérigazgató a jövőt illetően további, jelentős fejlődést vár a szélessávú mobilinternet-piacon, valamint a mobilfizetés elterjedését illetően. Kifejtette, a parkolás, a lottózás és az autópálya matrica vásárlás területén már sokan használják ezt az alkalmazást, amit szeretnének kiterjeszteni a BKV- és MÁV-jegyek vásárlására is. S bár az sms-alkalmazás erre a két területre is kész, a két társaság egyelőre nem fogékony a bevezetése iránt.
Beck György a szabályozással kapcsolatban elmondta, szeretnék elérni, hogy minél hamarabb szabadítsák fel a 900-as frekvenciát a mobilinternet előtt, mivel ezzel jelentősen csökkenhetne a digitális szakadék Magyarországon. Ezáltal ugyanis mainál sokkal nagyobb területen válna lehetővé a mobil internet alkalmazása.
Újra kellene gondolni a mobilfrekvencia-díjakat is, amelyek a vezérigazgató szerint túl magasak, s így némiképpen visszafogják hálózatépítés tempóját is.
Hozzátette: miközben a vezetékes szélessáv fejlesztését brüsszeli pénzekkel is ösztönzi a kormány, a mobil szélessáv továbbra is inkább a tűrt, semmint a támogatandó kategóriában van.
Kapcsolódó cikkek
- Év vége felé vár fellendülést a Vodafone a mobilpiacon
- Huawei: díj a Vodafone-nak, magyarországi logisztikai központ a láthatáron
- Vodafone: jövőre stabilizálódik a mobilpiac
- Vodafone-jubileum
- Magyarországi Vodafone-jubileum
- A Vodafone regionális ügyfélszolgálati központot nyitott Miskolcon
- Vodafone: 50 százalékos nyereségcsökkenés, itthon stabil bevétel
- Vodafone: 1 százalékkal nagyobb bevétel
- Új értékesítési csatorna: Vodafone Kioszk
- Folyamatos növekedésben a Vodafone Magyarország
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban
A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.
Sikertörténet: a Széchenyi-egyetem exitált drónfejlesztő startup cégéből
A győri Széchenyi István Egyetem jelentős hozzáadott értékkel vállalt szerepet a három éve egy szakmai partnerrel és egy tőkebefektetővel létrehozott ABZ Innovation Kft. eredményeiben, amelynek visszaigazolását a piaci siker jelenti. Az intézmény november végén értékesítette a drónfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó startup cégben meglévő tulajdoni hányada jelentős részét.
Gyorsítósávban az AutoWallis
Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.
Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett
A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat és a nemzetgazdasági miniszter legutóbbi bejelentése alapján ezek a vizsgálatok csak szaporodni fognak a jövő évtől. Ráadásul, 2025-től egy fogyasztóvédelmi csúcshatóság is létrejön, amelynek kiemelt célja lesz a fogyasztók védelmének biztosítása az online térben. Webáruház üzemeltetőjeként nem árt ezért felkészülni arra, hogy mik is azok a főbb gyakorlatok és hiányosságok, amikre ugrik a hatóság. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője segítségével ismertetjük a részleteket.