Hogyan tehetjük biztonságossá az online vásárlást és szerződéskötést?
Tudta, hogy minden egyes online vásárlás, vagy ingyenes szolgáltatásra, esetleg kedvezményekre jogosító regisztráció elfogadása egyben szerződéskötést is jelent, és akkor fogadjuk el a szerződési feltételeket, amikor sebtében bepipáljuk a feltételek elfogadása mezőt? Mivel a szerződési feltételek általában csak az adott weboldalon találhatók meg, amit többnyire a szerződés feltételeinek meghatározója üzemeltet, ez számos félreértés forrása lehet a későbbiekben. Mivel jelenleg sem az online szolgáltatók, sem a felhasználók nem tudják bizonyító erejű okirattal igazolni az online szerződéskötés pillanatában fennálló szerződési feltételeket, a Noreg sürgeti a helyzet tisztázását, és a problémára megoldási javaslatot is tesz.
„Alapvető változást az hozna ezen a területen, ha az online szolgáltatók ellenőrzésére létrejönne egy független szervezet – mint például a pénzintézetekre vonatkozóan a PSZÁF –, amelynek bejelentési kötelezettséggel tartozna minden e-kereskedelmet folytató vállalat. Ebben az esetben a felügyeleti szervnek kellene megküldeni a mindenkori érvényben lévő szerződési feltételeket, és vitás helyzet esetén az itt archivált szerződés lehetne az irányadó. Egy ilyen szerv felállítása és működtetése azonban jelentős költséggel jár, így nem valószínű, hogy a közeljövőben erre sor kerülhet – addig is az elektronikus aláírás és az időpecsét használatát javasoljuk, amely meg tudná oldani ezt a problémát. Az érvényben lévő magyar törvények szerint ugyanis az elektronikus dokumentum létrejöttének időpontját és tartalmának változatlanságát bizonyítani lehet egy elektronikus dátummal, ún. időpecséttel, és egy személyi azonosításra is alkalmas elektronikus aláírással” – mondta Dr. Kőrös Zsolt, a Noreg Kft. ügyvezető igazgatója.
„A felhasználók biztonságának érdekében szükséges, hogy az elfogadott szerződést mindkét fél megkapja, és eredeti állapotában megőrizze. Egyes szolgáltatók már elküldik e-mailen a felhasználók részére az elfogadott szerződési feltételeket, de önmagában ez sem jelent megoldást a problémára, mivel az e-mail köztudottan egyszerűen manipulálható, ezért a későbbiekben nem használható a bizonyítás alapjául” – mondta Dr. Kőrös Zsolt.
„A technológia fejlődése jelentős kihívások elé állítja a jogi szabályozási hátteret is, új területek jelennek meg, amelyekkel kapcsolatban számos tisztázandó kérdés merül fel. A kérdéskör középpontjában az áll: lehet-e szabályozni az internetet, ha igen, kell-e szabályoznunk, illetve hogy ezt önszabályozási vagy állami szabályozási folyamatok keretében szükséges megtenni? Állami szabályozásra mindenképpen szükség van, lásd a kiskorúak megóvását biztosító intézkedéseket, de arra is van példa, hogy a szakma összefogásával egy mindenki által elfogadott és betartott megállapodás születik, ahogy ez a domain nevek estében is történt. Az elektronikus térben kötött kereskedelem jóval gyorsabban lezajlik, mint a hagyományos módon kötött üzletek, ezért igényel külön szabályozást is” – mondta dr. Novák Tamás ügyvéd. „A távollevők között létrejött szerződéskötés esetében a jelenlegi helyzetben 'nincs jobb, mint az elektronikus aláírás' - ami annyit tesz, hogy jelenleg ez a legjobb megoldás, amely a felek közti szerződéskötéskor kölcsönösen elfogadott feltételeket egyértelműen bizonyítja” – tette hozzá Novák.
Hogyan lehetne biztonságos az online szerződéskötés?
Egy kizárólag a felhasználó által elektronikusan aláírt és lepecsételt online szerződés még önmagában nem bizonyító erejű a későbbiekben, hiszen azt a szerződést akár maga az ügyfél is elkészíthette.
Ehelyett a szolgáltatást nyújtó félnek kellene a saját elektronikus aláírásával ellátott formában is letölthetővé tenni a szerződést. A kérdés azonban ezzel még koránt sincs megoldva, hiszen azt is igazolni kell, hogy a szerződési feltételek elfogadásának pillanatában éppen ez volt az érvényes szerződés verzió. Ezért szintén a szolgáltatónak kellene rátennie egy időpecsétet a szerződésre és úgy átadni az ügyfélnek, ezzel elismerve azt, hogy a letöltés pillanatában az volt az érvényes változat.
Mi a teendõ, ha változás áll be a szerzõdési feltételekben?
Amennyiben bármilyen változás áll be a szerzõdés feltételeiben – tehát a szolgáltató megváltoztatja azt –, a felhasználók tájékoztatása is kiemelt szerephez jut. Az elektronikus hírközlésrõl szóló törvény kimondja, hogy bármiféle változásról az ügyfelet saját e-mail címén, telefonon, vagy postai úton kell értesíteni, illetve a szolgáltatónak két országos napilapban kell közzétennie a változtatásokat. Ha az ügyfél a megváltozott feltételek mellett nem tart igényt tovább a szolgáltatásra, lehetõséget kell biztosítani a szolgáltatás lemondására. Amennyiben az ügyfél továbbra is igénybe kívánja venni a szolgáltatást, a szolgáltatónak rögzítenie kell, hogy az ügyfél elfogadta a megváltozott feltételeket, amit szintén egy elektronikus tanúsítvánnyal és idõpecséttel ellátott dokumentum elküldésével tehet meg.
Milyen elektronikus aláíró megoldást érdemes választani?
Mindenképpen olyan megoldásra van szükség, ami az e-hitelesítéshez szükséges összes funkciót biztosítja: elektronikus aláírást, aláírás ellenõrzést, idõpecsét kérést és ellenõrzést, visszavonási állapot lekérdezést és ellenõrzést, tanúsítvány és intelligens kulcshordozó eszközök kezelését. A kiválasztás során szem elõtt kell tartani azt is, hogy az aláíró rendszer kompatibilis legyen minden más, a hazai szabványoknak megfelelõ, ún. „MELASZ-Ready 2.0” aláíró alkalmazással, ezáltal az alkalmazások egymás hitelesített dokumentumait értelmezni és kezelni is képesek. A MELASZ (Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség) jogosult arra, hogy a hazai elektronikus aláírási alkalmazásokat tanúsítsa a „MELASZ-Ready 2.0” minõsítéssel, amellyel azt bizonyítják, hogy a különbözõ alkalmazások megfelelnek az egységes hazai szabványrendszernek.
A Noreg elektronikus aláíró megoldásáról
Az Noreg saját fejlesztésû, Noreg eSign Toolkit megoldása minden e-hitelesítéshez szükséges funkciót teljes körûen ellát, bármilyen dokumentum elektronikus aláírására és az elektronikusan aláírt állományok ellenõrzésére is használható. A program alkalmas más szállítók által szabványosan (XAdES/MELASZ) aláírt állományok ellenõrzésére és kibontására. A Noreg eSign Toolkit 2.2.1 elektronikus aláírási alkalmazása az elsõk között felelt meg a MELASZ Ready 2.0 megfelelési és interoperabilitási tesztjein.
Kapcsolódó cikkek
- E-kereskedelem mobilról - 2010-ben már okostelefonról is intenzíven vásároltunk
- A Paypal a jövő?
- Több mint egymillió letöltés a Mac App Store áruházból az első napon
- Megkezdte működését az Apple Mac App Store online áruháza
- Pályázati tervek: 2011 e-business szakdolgozata
- Egyre több amerikai intézi mobiltelefonról az ünnepi vásárlást
- Növekedtek az e-kereskedelemmel kapcsolatos panaszok
- Chrome – háromszor
- Kisebb, de mobilabb lesz az idei karácsony?
- Jól sikerült a „fekete péntek”
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.