A gyorsabb banki átutalás adatszivárgással járhat
A Magyar Nemzeti Bank 2010. október 13-án bejelentett rendelete értelmében 2012. július 1-jétől a belföldi bankközi forintátutalások időtartama 1 napról 4 órára rövidül. A banki-pénzügyi szektorban ennek kapcsán komoly informatikai fejlesztések várhatók, hogy rendszereik minden szempontból megfeleljenek az új elvárásoknak, ezáltal ügyfeleik igényeinek is. Mivel az információ koncentráltsága és értéke is rohamosan nő, a várható fejlesztéseknél nem szorulhatnak háttérbe a biztonsági szempontok sem, hiszen a pénzügyi szektor már napjainkban is az internetes bűnözők kedvelt célpontja. Ezt az erősödő tendenciát pedig csak segíti az, hogy a cégek egyre több elektronikus szolgáltatást vezetnek be, amelyek a támadási felületek számát is növelik.
„Egy bankban szinte minden adat védendő” – mondta el a szakmai beszélgetésen Jakab Péter, a Magyar Bankszövetség Bankbiztonsági Munkabizottságának vezetője, az MKB Bank Zrt. bankbiztonsági ügyvezető igazgatója. „A tapasztalatok azt mutatják, hogy a bizalmas információk, például pénzügyi, stratégiai adatok, az esetek többségében a vállalati hálózatból a saját munkavállalók által, különböző csatornákon keresztül kerülnek ki. Ilyen csatornák lehetnek a népszerű webes e-mail rendszerek, az azonnali üzenetküldő szoftverek, a webes feltöltő oldalak, vagy akár a szabványos kimenő levelek ismeretlen adattartalma is, mert ez utóbbi akár bizalmas, minősített adat is lehet.”
A bankok, a biztosítók, a takarékszövetkezetek és más pénzügyi intézmények által kezelt hatalmas adatállomány és üzleti információk – például államtitkok, bank- és értékpapír titkok, ügyfelek adatai – megszerzéséhez egyre komolyabb érdekek fűződnek, ma már nem ritka a szervezett bűnözés felbukkanása sem az ilyen támadások hátterében.
Talán még nagyobb problémát jelent azonban a nem szándékolt, azaz figyelmetlenség, tudatlanság, hanyagság, a minőségbiztosítás hiánya vagy nem kielégítő volta miatt bekövetkező hibák által okozott adatszivárgás, az information disclosure vagy információ kitakarás. A különböző üzleti dokumentumok ellenőrizetlen meta-adatai, a vállalatok által publikált üzleti jelentések, statisztikák, az internetes rendszerek nem megfelelően kontrollált hibaüzenetei mind, mind tárházát jelentik az emberi erőforrásokkal vagy automatizált robothálózatokkal végzett támadásokhoz szükséges információknak. Ehhez a körhöz tartozik a hacker támadások egyik legkedveltebb fegyvere, a Social Engineering is, amelynek segítségével igen könnyen lehet megszerezni meghatározó információkat egy vállalat rendszereinek feltöréséhez.
„Napjaink egyre intelligensebb mobil eszközei és az internetes kommunikációs csatornák új, mindent elsöprő divatja további nagy kockázati tényezőt jelent az adatszivárgás területén” – hívta fel a figyelmet a modern kommunikációs szokások veszélyeire Frész Ferenc, a KÜRT Zrt. stratégiai üzletág-fejlesztési vezetője.
Az információbiztonság megfelelő szintje a jövőben a vállalatok sikerének mércéje is lehet, hiszen az adatok megőrzésének képessége az ügyfél bizalmát is növeli. A KÜRT szakembere arról is beszélt, hogy a pénzügyi vállalatok közelgő, jelentős IT-fejlesztési projektjei megnövelhetik a rendszerek sebezhetőségét. Ennek oka a minőségbiztosítási hiányosságok mellett az, hogy a fejlesztés során alkalmazott rendszerek kevésbé védettek, mint az üzleti folyamatokat kiszolgáló informatika, ugyanakkor gyakran éles adatokkal történik a tesztelés. Az információbiztonság, azon belül is az adatszivárgás kezelése a rendszerek fejlesztésekor ezért különösen akut probléma, és gyakran háttérbe szorul a költséghatékonyság és a szoros határidők betartásának kényszere miatt. Jelen esetben is, a pénzintézeteknek 2011 novemberében már tesztelni kell majd az új informatikai megoldásokat. Ez a probléma jelenti napjaink egyik legégetőbb kérdését – nem csak a pénzügyi szektor, de minden, bizalmas adatokat kezelő vállalat számára.
A súlyos problémakör kezelésére, amit a bizalmas vállalati információk kiszivárgása jelent, a KÜRT szakemberei a következő megelőző lépéseket javasolják:
- Vizsgáljuk meg, pontosan milyen információt kell védenünk
- Határozzuk meg az adat- és információbiztonsági kockázati szinteket
- Mérjük fel, hol találhatóak meg a védendő információk és a lehetséges kiszivárogtató csatornák
- Gyűjtsük össze, hogy ki és milyen szinten férhet hozzá az adatokhoz (felhasználó- és jogosultságkezelés, adattárolás és levelezési beállítások)
- Tegyük meg a védelmi intézkedéseket, és vezessük át az információbiztonsági szabályozásba.
- Mindezt nem akciószerűen kell elvégezni, hanem folyamatában, az információbiztonság menedzsmentjét megvalósítva.
A KÜRT által javasolt védelmi intézkedések között szerepel egy olyan DLP (Data Loss Protection, adatszivárgás-megelőző/elhárító) rendszer, amely képes feltérképezni, hogy a szervezet hálózatán és rendszereiben hol találhatóak az előzetesen meghatározott érzékeny információk, valamint képes azok mozgását, beállított szabályok alapján monitorozni. A szoftver bevezetésével megállapítható, hogy mely felhasználó, milyen információt, milyen irányban, milyen csatornán tervezett kiszivárogtatni. Az eredményekből egyedi és összevont riportok is létrehozhatók, amelyek a felhasználói (pl. menedzseri, IT biztonsági vezetői) igényekhez igazodva testre szabhatók és automatizálhatók. Az említett rendszer moduláris felépítésű, ez által rugalmasan telepíthető, az egyes funkciók külön-külön is bevezethetők, amelyek megakadályozzák a definiált adatkezelési szabályok megsértését vagy az érzékeny adatok kijutását a hálózatból.
E technológiai megoldás azonban nem elegendő, mellette számos egyéb védelmi intézkedés szükséges a fenyegetettségek kellő mértékű csillapításához. A csillapítás szó itt kiemelt jelentőségű, hiszen a kockázatokat teljesen megszüntetni lehetetlen, csakis az elfogadható, kockázatarányos mértékűre csökkentésük valósítható meg reálisan.
„A szükséges védelmi intézkedések mindegyikére jellemző, hogy nem egyedi akcióként, hanem folyamatos, menedzsment jellegű tevékenységként kell őket beilleszteni a szervezetek mindennapi életébe. Ilyen feladatok a sérülékenység-menedzsment, a felhasználók információbiztonsági tudatosságának menedzselése (oktatások, tréningek), a log-menedzsment és természetesen a jogosultsági, azonosítási rendszerek és az adatvagyon menedzsmentje” – mondta a pénzügyi szféra IT vezetőinek tartott szakmai fórumon Frész Ferenc.
Kapcsolódó cikkek
- A Stratfor az adatvédelem megsértésének minősítette a WikiLeaks-kiszivárogtatást
- Felhő-technológiájú infrastruktúrára fejleszt a KÜRT
- Katonai szintű adatvédelmet biztosít a Kingston DT6000
- Betegbiztosítási adatokat tettek közzé a neten - tiltakozásul
- Biztonságosabbá teszi a Fujitsu az okostelefonok és a táblagépek vállalati használatát
- A vállalatok több mint fele képtelen biztonságossá tenni munkakörnyezetét
- Személyes adatokat halászhattak le a Facebookról
- Biztonsági kockázatot jelentenek a multifunkciós készülékek?
- A mobileszközök komoly biztonsági kockázatokat jelentenek személyes és vállalati adatainkra egyaránt
- A munkatársak nem bűnözők...
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.