Könyv-catering: nemrég még úgy hívták, hogy nyomtatás?
Éppen az ellenkezője történik. A legfrissebb amerikai statisztikai adatok legalábbis ezt mutatják. A kiadók adatai alapján a Bowker, a bibliográfiai portál megállapítja: 2010-ben öt százalékkal nőtt a nyomtatott könyv tartalom, azaz ennyivel több cím jelent meg, függetlenül az e-könyvek popularitásának nyilvánvaló meredek emelkedésétől. Sőt, ez a folyamat általános trendként értelmezhető, hiszen a 2008. év óta mindig 4-5 százalék között van a print-gyarapodás. A részletes adatok elérhetők: http://www.bowkerinfo.com/pubtrack/AnnualBookProduction2010/ISBN_Output_2002-2010.pdf
Ha alaposabban szemrevételezzük a táblázatot, azért annyi kiderül: nem arról van szó egyszerűen, hogy a hagyományos könyvipar megújul, ráerősít. A bővülés jelentős részét egy viszonylag új konstrukció, a Print on Demand (nyomtatás igény szerint) szolgáltatás kiépülése eredményezte.
A statisztikában non-traditional kategóriaként determinált szegmens 169 százalékos rakéta sebességű fejlődést produkált. A Print on Demand (POD) lényege, hogy kis példányszámban, akár néhány darabra korlátozódva nyomtatnak ki műveket. Itt elsősorban a kereskedelemben már nem elérhető könyvek jönnek számításba, de ugyanekkorra részt képeznek a helyi kiadványok, az eleve szűk érdeklődésre számító szak-publikációk, és a self-publishing nyomtatási leágazásai. Az egész folyamat természetesen a web-en (kiválasztás, megrendelés, fizetés) zajlik, csak a végtermék egy fizikailag is létező műdarab, a vágyott lapozható, kézzel fogható, tapintással is birtokba vehető kiadvány.
A szakértők megállapítják: reprint-házak sokasága jött létre a növekvő igények kielégítésére. „Könyv-catering”-nek is nevezhető ez a formula.
Itthon is jelen vannak már az ilyen típusú vállalkozások. A Fapadoskönyv talán a legismertebb, de más cégek is fejlesztenek. Említeni kell, hogy több könyvtár is nyújt POD szolgáltatást, többek között az Országos Széchényi Könyvtár is. A Google globálisan kezeli a témát, szkennelt könyvállományát (a szerzői jog függvényében) nyomtatásban is elérhetővé teszi, a kapcsolódó üzleti konstrukciók változatosak.
További információ: Könyvkonnektor blog
Kapcsolódó cikkek
- E-kölcsönzés: új szolgáltatás a Goethe Intézetnél
- Megjelent az első beszámoló a Malév végnapjairól: friss és izgalmas e-könyv született az égi történet földi valóságáról
- Tarol a Táblamagazin az Android Marketen
- iPad kölcsönzés automatából – könyvtári szolgáltatás
- Piacon a könyv-kétéltű: lapozható és nyomkodható
- James Franco e-könyvvel debütál regényíróként
- Könyvkerék: e-book már a XVI. században
- Calibre 0.8.30
- Megtört ő is: Ray Bradbury e-könyves lett
- Megírni és kiadni: könyvek otthonról
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Stratégiai összefogás az AWS és a Deloitte közt
Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját, az üzleti műveleteik felhőbe terelésével felkészítsék őket az egyre élesedő versenyre, valamint maximalizálják számukra a felhőalapú technológia üzleti előnyeit.
A SteelSeries bemutatja a fehér színű Arctis Nova Pro sorozatot
A SteelSeries, a gaming kategóriában legtöbbet díjazott Arctis audiótermékek megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, ma bemutatta a díjnyertes Arctis Nova Pro sorozatú headset vadonatúj fehér változatát.
Cégmarketing trendek – 2024. Legyünk jelen egyszerre mindenhol!
Legyünk ott mindenhol! Ez a jelszava mostanában a cégeknek. Mindenütt látszódni, hallatszódni kell, hogy a nagy kommunikációs zajban észrevegyenek. A PP Konferenciaközpont és a BKIK „Cégmarketing trendek – 2024 Legyünk jelen egyszerre mindenhol!” című, május 30-án megrendezendő hibrid konferenciájának előadói választ adnak arra, hogy hogyan juttassuk el üzeneteinket a vevőinknek a rendkívül felpörgetett, zajos online és offline térben 2024-ben.
Elkészült az egyedülálló hazai AI-kutatás
A mesterséges intelligencia térnyerése egyaránt kelt izgalmat és aggodalmat a cégvezetők körében. Vajon mekkora tudással rendelkeznek a mindent elsöprő technológiával kapcsolatban? Elkészült Magyarország átfogó AI&Leadership kutatása, hogy hiteles- és valós képet kapjanak egymásról is a vállalatirányítók.
Együttműködési megállapodást kötött a magyar kormány, a Yettel és a CETIN
A magyarországi digitalizáció fejlesztését szolgáló együttműködést közös nyilatkozatban erősítette meg a kormány, a Yettel Magyarország Zrt. és a távközlési infrastruktúraszolgáltató CETIN Hungary Zrt. A megállapodásban foglaltak szerint a vállalatok 2024-2028 között legalább 72 milliárd forint értékű mobil hálózatfejlesztési beruházást hajtanak végre.