Százéves az IBM, a számítástechnika úttörője és óriása
Közel 200 milliárd dolláros (38 ezer milliárd forint) piaci tőkeértékével az Apple mögött marad, de továbbra is a technológiai értékek csúcstartója fej-fej mellett a Microsofttal, bár régebb óta van a piacon, mint a redmondi vállalatóriás.
Thomas Misa, a Minnesotai Egyetem technológiatörténeti tanára azzal magyarázza a cég hosszú fennállását, hogy szükségleteiket és kívánságaikat figyelembe véve volt képes az információkezelést a felhasználók kezébe adni.
Ezt tették az 1930-as években is a lyukkártyák írására alkalmas kártyalyukasztó gépekkel, akárcsak 1993 után az informatikai szolgáltatásokkal - mondta a professzor.
Még ha őseinek" a gyökerei a XIX. századra nyúlnak is vissza, az IBM 1911-et tartja születési évének. Ekkor egyesült három vállalat: az egyik az óragyártásra, a másik a mérleggyártásra, a harmadik pedig az amerikai népszámlálás szervezőinek szánt számítási segédeszközökre szakosodott.
Három évvel később az akkor még CTR néven működő vállalat Thomas Watsont alkalmazta vezérigazgatónak, aki egészen 1956-ig töltött be ezt a posztot, majd fiának adta át a gyeplőt. Idősebb és fiatalabb Thomas Watson dolgozta ki azt a kultúrát, amelyet 1924 óta International Business Machine-nek, rövidítéssel IBM-nek neveznek.
A céget sokáig csúfolták alkalmazottai konformizmusa miatt, de ez nem gátolta abban, hogy élen járjon az innovációban, annyira, hogy az IBM lett az a vállalat, amelynek a legtöbb amerikai szabadalma van. Öt alkalmazottja ráadásul fizikai Nobel-díjat is kapott.
A cég annak köszönhette a fejlődését, hogy szeretett mindent egy lapra feltenni - vélte Dag Spicer, a kaliforniai Mountain Viewban működő Számítógép-történelmi Múzeum kurátora.
A világgazdasági válság idején Thomas Watson még akkor is folytatta a gépek gyártását, amikor nem volt piacuk - mesélte Spicer. Amikor 1935-ben Franklin Roosevelt létrehozta a nyugdíjfolyósító intézetet, az IBM volt az egyetlen cég, amelynek több millió dosszié naprakész kezelésére alkalmas gépe volt, így egyeduralomra tett szert a lyukkártyák területén.
1964-ben ifjabb Tom Watson 5 milliárd dollárt (948 milliárd forintot) azaz gyakorlatilag a cég teljes vagyonát feltette a System/360 rendszerre, ami lényegében egy új központi számítógépmodell volt, amely révén azonnal korszerűtlenné vált minden korábbi IBM termék, viszont egy adott számítógépcsaládon belül biztosította a szoftverek kompatibilitását - tette hozzá a kurátor.
"A System/360 volt minden idők legnagyobb sikere a központi számítógépek terén, és bevéste az IBM kék betűit az emberek képzeletébe" - hangoztatta Spicer.
A személyi számítógépekre az IBM késve tért át, az Apple után, és a nyolcvanas években közel járt a véghez. Elveszítette az irányítást, piacra dobott ugyan személyi számítógépeket, de kevés marketingmunkával - emlékezett vissza a kurátor.
A megváltás az IBM számára Lou Gerstner vezetése alatt 1993-ban kezdődött meg a vállalat újradefiniálásával. Ezt a jelenlegi elnök-vezérigazgató, Samuel Palmisano is folytatta, aki nem habozott a személyiszámítógép-gyártást 2005-ben eladni a kínai Lenovo cégnek.
A konzorcium forgalmát (2010-ben 29 milliárd dollár, azaz 5500 milliárd forint) jelenleg a nagy központi számítógépek, a tárolóközpontok és a szolgáltatások területén éri el, ugyanakkor nagy figyelmet fordít az olyan presztízsvállalkozásokra, mint a Big Blue sakkbajnok számítógép vagy az idei Jeopardy vetélkedő nyertese, a Watson számítógép.
Kapcsolódó cikkek
- Új munkahelyekkel bővült az IBM székesfehérvári szolgáltató központja
- Az innováció évszázada: centenáriumát ünnepli az IBM
- DOStalgia a Közlekedési Múzeumban
- 100 éves az IBM - Magyarországon a 75. születésnapját ünnepli
- A vártnál jobb eredmények az IBM-nél
- A várakozások alatt maradt az IBM, de nőtt a profit
- Az InfoPrint Solutions a Ricoh Csoport teljes jogú leányvállalata lett
- Az IBM 2015-re megduplázza részvényarányos eredményét
- Az SPSS felvásárlását értékelte előzetesen az IBM
- IBM: a vártnál magasabb negyedéves profit
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.