Hova tovább mobilpiac?
Az új célcsoport már megszületett
A szolgáltatók egyre több és több embert vonnak be ügyfeleik közé. Elsőként az üzleti élet szereplői léptek be a mobilosok táborába. Mára természetessé vált, hogy ezekben a körökben mindenkinek van maroktelefonja. Egy ilyen szerkezet nélkül gyakorlatilag nem veszik komolyan sem az eladót, sem a vevőt. Vannak olyan ellenlábasok ugyan, akik csípőből visszautasítanak mindent, ami megzavarhatja nyugalmukat, azonban a többség hozzászokott a mobiltelefonokhoz. Egyes vélemények szerint 2000 végére a mobilszolgáltatók ügyfeleinek száma Magyarországon elérheti a 2,5 milliót. Amennyiben ez bekövetkezik, akkor a másik, mobiltelefont eddig ilyen-olyan okokból nem használó tábor kirekesztve érzi, érezheti magát, s előbb-utóbb leküzdi ellenszenvét...
A kommunikáció ugyanis az ember alapszükséglete. A nyelv által emelkedtünk ki az állatvilágból. Az emberi faj megjelenésekor azok a csoportok szelektálódtak, váltak ki és lettek sikeresek, amelyek először tanultak meg a mutogatáson, mímelésen kívül vokálisan is információkat közölni egymással. A fejlett kommunikáció tehát előny. Ha az előző megállapítást a jelenre vonatkoztatjuk, akkor látható, hogy ma is ugyanezek a folyamatok játszanak szerepet. Az a cég, az a személy lesz sikeresebb, amely/aki fejlettebb, jobb kommunikációs lehetőségekkel rendelkezik. A mobiltelefon előnyhöz tudja juttatni használóját az azt nem használóval szemben. Az ilyen előnyök közé soroljuk hagyományosan az elérhetőséget, a naprakészséget, a gyors reagálás képességét.
Persze az ember különös lény, mert amikor kitalál, feltalál valamit, akkor nem látja át, hogy saját találmánya milyen hatással lesz önmagára. A mobiltelefon segített nekünk a kommunikálásban, és közben megváltoztatta kultúránkat. Itt van elsőként a szabályozás kérdése. Amikor a mobiltelefonok megjelentek, semmiféle szociális vagy jogi norma nem vonatkozott használatukra. Mára nagyot léptünk előre. Rendelkezünk egy sor írott és íratlan szabállyal. Jogi normák szabályozzák a gépjárművekben, középületekben, szociális normák pedig a közterületen, étteremben, társaságban való használatot.
Fiatalság, frissesség...
Ezalatt megváltozott maga a mobiltelefon is. A kisebb bőröndnyi, ormótlan szerkezetből tenyérnyi méretű, csinos kis eszköz született. Megtanultuk fogyasztani a terméket, van előlapmánia, mobiltelefon-öngyújtó, idegesítően cserregő-berregő műanyag játéktelefon - a gyerekek őszinte örömére. Pedig kezdetben nem volt ennyire egyértelmű, hogy kultúránk be fogja fogadni a mobiltelefon gondolatát. Emlékszünk a "bunkofon" elnevezésre? A mobiltelefon fogalma összekapcsolódott a suhogós melegítőnacival és a makkos cipővel. A megfejtés kézenfekvő: a magyar fizetések és a mobiltelefonok árának aránya miatt a valódi üzletemberek után az "üzletemberek" eme speciális fajtája engedhette meg magának a mobilt.
Ebben a kezdeti időszakban a mobiltelefon fontos szerepet játszott használói identitásának kialakításában. Mint minden olyan eszköz, amelyet magas ára miatt csak kevesen engedhetnek meg maguknak, státusszimbólummá vált. Így amikor egy telefont láttunk valaki kezében, nemcsak azt tudhattuk róla, hogy ő most már mindig elérhető, hanem azt is, hogy sok pénze van. Mára ez a kép átalakult, nem a telefon birtoklása jelenti a státust, hanem a birtokolt készülék típusa. A piac átalakult, kiszélesedett, szegmentálásával az eladók nyíltan céloznak meg különböző vásárlói rétegeket.
A mobiltelefonok elsődleges vásárlói körét jelentő üzleti szféra ugyanis mára telítődött. Ahhoz, hogy az üzlet dinamikus növekedése folytatódni tudjon, szükségessé vált más célcsoportok megtalálása. Az első számú jelöltek a 14 és 24 év közötti fiatalok lehetnek. A GFK Piackutató Intézet felmérése szerint az e csoportba tartozók 13%-ának van már mobiltelefonja, és várható, hogy a következő években 400 ezer készülék talál gazdára az iménti korosztályban.
Több telefongyártó cég jó érzékkel célozta meg ezt a réteget. A Nintendo és a Nokia karöltve fejleszti a GameBoy játékkonzol telefonnal egybegyúrt változatát. A Motorola három új készülékcsaládja közül az egyiket - a V Seriest - egyenesen a "fiatal divatteremtők" számára találta ki. A szolgáltatók közül kiemelhetjük a magyarországi Westelt, amelynél az ember délután négy után "szervuszt" köszönhet (a cikk megszületése után érkezett a hír, hogy a fiatalok körében igen kedvelt Swatch órát adnak egyes díjcsomagokhoz - a szerk.). Ennél nyíltabban nem is lehetne megcélozni a fiatalokat, akiknél este indul be az élet, nem pedig napközben, munkaidőben kívánják használni készülékeiket.
A Pannon GSM Távközlési Rt. már 1999-ben megpróbálta egy pályázat segítségével feltárni a fiatalok vásárlási szokásait és indítékait. Az eredmények komplex képet mutattak a fiatal korosztály igényeiről és szükségleteiről.
Kiderült, hogy 14 éves kor körül a fiatalok számára kiemelkedő szerepe van a társak visszajelzésének, a velük való kapcsolattartásnak és ennek során az önfeltárásnak. A serdülők énképének stabillá válásához elengedhetetlen a társakkal való kommunikáció. Ha mai társadalmunk felépítését vizsgáljuk, akkor látható, hogy a "face to face" kommunikáció lehetősége egyre csökken. Ma az emberek többnyire nagyvárosokban élnek, ahol a hagyományos csoportok felbomlanak, a távolságok miatt a telefon válik a kapcsolattartás eszközévé.
Ezenkívül a mobiltelefon más jelentést is hordoz. Része a modern kori beavatási szertartásnak, jelzi a gyermekkorból a felnőttkorba való átmenetet, az egyre nagyobb önállóságot, valamint a kiterjedt szabadságot. Mindezekkel segít megteremteni a serdülő önállóságát, oly módon, hogy a biztonsági érzések sem sérülnek meg. Nagyszámú adat feldolgozása azt is megmutatta, hogy milyen faktorokkal jellemzik a serdülők a mobil birtokosait. Ez a hat faktor a divatos, nyitott, domináns, aktív, élménykereső és törekvő kifejezéssel írható le. Ezek a tulajdonságok a fiatalok szemében kívánatosak, vonzóak. Egy saját mobiltelefon birtoklása ilyen énkép kialakításához nyújt segítséget.
A Pannon GSM nemcsak a serdülők véleményére volt kíváncsi, hanem a kisebb gyerekekére is. A gyermekek attitűdjeinek felmérésére rajzokat készíttettek velük, amelyeknek központi témája természetesen a mobiltelefon-használat volt. A 7-8 éves gyermekek műveinek elemzéséből kiderült, hogy bizony alapos ismeretekkel rendelkeznek. Többen törekedtek - nagy sikerrel - a szerkezetek küllemének minél pontosabb visszaadására, s egészen valósághű ábrázolások is születtek. Minden gyerek olyan praktikus eszközként ábrázolta a mobiltelefont, amely sok helyzetben használható, például a családtagok közötti kapcsolattartásban, az üzleti ügyek lebonyolításában. Sokan kiemelték rajzaikban, hogy a mobil segítségkérésre ad lehetőséget betegség, baleset vagy tűz esetén. Jellemző volt a rajzokon a mobilhasználók pozitív értékekkel való felruházása, idealizálása; ezt a nagyság, az élénk színek és az ábrázolt szerepek jelezték. A rajzokból kiderült, hogy a gyerekek többségének már személyes élményei vannak a mobiltelefon használatáról, és hogy könnyedén el tudják magukat képzelni mobiltelefont használó személyként.
Merre vezet tehát az út? Úgy tűnik, hogy mindenki számára elérhető lesz a megfelelő készülék. Az üzletemberek visszakapják elvesztett státusszimbólumukat, és WAP-ozhatnak a vonaton, vagy ahol akarnak, miközben VISA kártyájukat keresztülhúzzák a készüléken. A túrázóknak lesz vízhatlan és ütésálló telefonjuk. A fiatalok megkapják mobiljukba az FM-rádiót, az MP3-lejátszót és a cserélhető előlapot. A legkisebbeknek egyelőre meg kell elégedniük a távol-keleti ipar műanyag termékeivel: ezeken ugyan telefonálni nem lehet, de legalább "szépen" csörögnek.
És hogy ennek az egésznek mi az értelme? A mobiltelefon tényleg svájci bicskává válik. Lehet majd vele "diktafonálni", de azért célszerűbb lesz a hangot diktafonra rögzíteni. Lesz majd benne rádió és walkman, de a zenehallgatás csúcsminőségét nem a telefonok fogják képviselni. Az ok persze az, hogy a piac növekedésének fenntartásához ma már nem elég egyszerűen jó telefonokat gyártani, és egyszerűen jó szolgáltatást nyújtani, mert a versenytársak mindig megjelennek valami újjal, csinosabbal, többet tudóval. A kínálat szélesítésének terhe mind a gyártók, mind a szolgáltatók vállára ránehezedik. Az eladások számának növeléséhez viszont jelenleg ez az egyedüli út.
Széll András - Keglovics Beáta
A fiatalok mobiltelefonnal kapcsolatos igényei, attitűdjei
1. A mobiltelefonnak presztízsnövelő szerepe van
2. Kifejezi az önállóságot
3. Megkönnyíti és segíti a szülőkről való leválást, ugyanakkor lehetővé teszi az állandó kapcsolattartást
4. Kielégíti a felfokozott kommunikációs igényeket
5. Biztonságérzetet ad
6. Segíti a korcsoporthoz való igazodást
7. Divatos
Az imént felsorolt funkcióin keresztül a mobiltelefon segíti a serdülőket identitásuk kialakításában, megszilárdításában.
Kapcsolódó cikkek
- 11 millió mobil-előfizető
- Az amerikaiak többsége mozdulni sem tud mobiltelefon nélkül
- Az osztrákok többsége nem tudja elképzelni életét mobil nélkül
- 16%-os bővülés a mobilpiacon 2007-ben
- A világnépesség feléhez közelít a mobiltelefonok száma
- Villámgyorsan terjed a mobiltelefon a fejlődő országokban
- A föld lakosságának a fele mobilozik
- Százezerrel több mobil-előfizető augusztusban
- Mobiltelefon-hiány várható
- Egymilliárd internetező, négymilliárd telefon
Pályaorientációs nap volt a Széchenyi-egyetemen
Pályaorientációs nap keretében érkeztek általános iskolások a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol laborlátogatásokon, előadásokon, kreatív foglalkozásokon, sőt kínai nyelvórán is részt vehettek. A jelentős érdeklődés miatt az intézmény komplex szolgáltatáscsomagot állított össze, amelyre iskolai csoportok jelentkezhetnek, akár egy osztálykirándulás tartalmas programjaként.
A TIME magazin 2024 egyik legjobb találmányának tartja a HONOR Magic V3-at
A HONOR Magic V3 felkerült a TIME 2024 legjobb találmányait tartalmazó éves listájára, amely a legkülönlegesebb, az életünket megváltoztató innovációkat mutatja be számos területen, többek között az egészségügy, az AI és a zöld energia terén.
Ezt tudja az OMODA autók gyártója, a Chery Group új akkumulátor-technológiája
Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.
A TIME magazin 2024 egyik legjobb találmányának tartja a HONOR Magic V3-at
A HONOR Magic V3 felkerült a TIME 2024 legjobb találmányait tartalmazó éves listájára, amely a legkülönlegesebb, az életünket megváltoztató innovációkat mutatja be számos területen, többek között az egészségügy, az AI és a zöld energia terén.
Felmérés: a hollandiai szervezetek negyede nincs felkészülve kibertámadásra
Hollandiában a közepes és nagyvállalatok negyede nincs felkészülve egy esetleges kibertámadásra – jelentette hétfőn az NLTimes című holland hírportál a KPN holland távközlési vállalat megrendelésére készült felmérésre hivatkozva, amelyben kiemelik az egészségügyi szektor veszélyeztetettségét is.