Véget ért egy korszak, vagy most kezdődik?

2000. június 22. 15:56
A BKV Rt. és a Debis IT Services Unisoftware többéves együttműködése eredményeként idén áprilisban pozitív eredménnyel zárult a Közép-Kelet Európa első és máig egyetlen tömegközlekedési informatikai rendszerének kialakítását és beüzemelését célzó TransIT projekt. A részletekről dr. Klár Andrással, a BKV Rt. informatikai főosztályvezetőjével, a megrendelőoldali projektigazgatóval és Verő Andrással, a Debis IT Services Unisoftware Kft. projektmenedzsment-üzletágának vezetőjével beszélgettünk.
Business Online: - A BKV Rt.-nél, de a világ számos más hasonló cégénél sem nyereséges a tömegközlekedés. Mégis mi indokolta és tette lehetővé a rendszer létrehozását, s honnan volt rá anyagi fedezet?

Klár András: - A gazdálkodási környezet változásának hatására a BKV a korábbi szervezeti formából rt.-vé alakult. A tulajdonos Fővárosi Önkormányzat ezzel egy időben fogalmazta meg a mélyreható szervezeti változások szükségességét s az alaptevékenységre koncentráló, a gazdálkodásában és tevékenységében is átlátható szervezet iránti igényét. Ezt ültettük át a BKV Rt. 1996-os reorganizációs programjába, ahol az üzleti folyamatok átalakítása szempontjából meghatározó elem volt az informatikai rendszer újraszervezése. A tulajdonos által az elvárások mellé tett támogatás összege fedezte a projektköltségek felét.

B. O.: - Mik voltak a rendszerrel szemben a tenderben megfogalmazott jelentősebb elvárások, és ezek teljesültével vajon ma átláthatóbb-e a BKV Rt. gazdálkodása és tevékenysége?

K. A: - A tenderkiírásban a következő célokat tűzte ki a BKV Rt. az integrált informatikai rendszer elé: a vállalat valamennyi üzleti folyamatának (forgalom, menetdíjbevétel, humánügy, pénzügy, számvitel, költségkontrolling, anyagellátás, karbantartás) támogatatása; jelentős informatikaiinfrastruktúra-kapcsolatokkal bíró ügyirat-kezelési rendszer felállítása; teljes informatikai infrastruktúra kiépítése a BKV Rt. valamennyi szervezeti egységnél (kiszolgáló-ügyfél alapú technológia, kommunikációs szerverek, adatátviteli hálózat, munkaállomások és perifériák); a CRM felé vezető első lépésként rendszer- és hálózatfelügyeleti technológiára támaszkodó informatikai központ létrehozása.

A cég gazdálkodása és tevékenysége az üzleti folyamatokat támogató alkalmazás bevezetésével vált átláthatóvá. Az SAP FI, CO, MM, PM, HR moduljait vezettük be, amelyek közül a CO alkalmazása - a BKV Rt. költségáramlási modelljének kidolgozása következtében - alapvető szemléleti változással is járt. Nyomon követhetővé vált a tevékenységek költsége, és reális közelségbe került az a tulajdonosi igény, hogy járatonként kimutathatók legyenek a ráfordítások és a bevételek.

B. O.: - A Debis IT Services fejlesztési technológiája a plan-build-run elvre épül. Érezték-e a TransIT projektben ennek jelenlétét?

Verő András: - Teljes mértékben. A TransIT projekt az 1997. február 28. és 2000. április 6. között eltelt 1133 nap alatt valósult meg. A felmérés időszakában (1997. IV-IX. hó) elkészült a projekt alkalmazási és infrastruktúra-terjedelmét tartalmazó rendszerterv. A megvalósítás során (1997. X. - 1999. XI.) elkészültek az egyedi programok, megtörtént az SAP-modulok beállítása és azok üzembe helyezése a BKV Rt. igazgatóságainál. Végül ezt követte az üzemeltetetés beindulása (1999. I. 1-jétől), így az SAP FI és CO moduljának teljes körű, az MM-nek és a HR-nek pedig részleges üzembe helyezése - a továbbiaké sorjában az év folyamán. 2000 januárjában működött minden modul, és március 24-ére az rt.-nek már auditált mérlege volt.

B. O.: - Milyen mértékben valósultak meg a TranIT projekt célkitűzései?

K. A.: - Az informatikával szembeni követelményeket az üzleti szükségletekből vezettük le. Annak felismerését és tudatosítását követően, hogy az információ érték, de megszerzése, feldolgozása költséggel jár, már megfogalmazhatóvá váltak a követelmények. Így például az, hogy az adatfelvételnek és -feldolgozásnak az üzleti folyamat részének kell lennie, hogy a rendszer legyen rugalmas és skálázható, az adatfelvétel pedig egyszeri, s a keletkezés helyén történjék, no és persze követelmény volt a biztonságos üzemeltethetőség. A fentiekkel az informatika többé már nem a társaság elkülönült része, hanem annak üzleti folyamataiba integrált kiszolgáló eleme.

B. O.: - A TransIT projekt megvalósítása jelentős költségekkel járt, amit ha áttételesen is, de Budapest lakosságának kell megfizetnie. Mit kap ezért cserébe?

V. A.: - Az utazóközönség közvetlenül a korábbinál precízebb, gyorsabb panaszbejelentés-kezelésen, illetve zavarelhárításon érzékeli a rendszer jelenlétét. Az utasszámlálási és menetrendi modul bevezetésével pedig lehetővé vált - adott határokon belül - az igényekhez jobban alkalmazkodó járatüzemeltetés.

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

MyPhoneExplorer 2.2.0

Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.

2024. november 21. 17:11

Battery Monitor 10.4

A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.

2024. november 21. 17:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01