A kkv-k felhőhasználatáról készített kutatást a Microsoft
A kisvállalkozások a költségekre figyelnek a legjobban informatikai rendszereik kialakításánál
23 ország 6800 vállalkozásának megkérdezésével készített a felhőszolgáltatások elfogadottságáról kutatást az Ipsos Mori a Microsoft megbízásából. A Magyarországon is elvégzett felmérésből kiderül, hogy a kisvállalkozások informatikai rendszereik kialakításánál leginkább a költségekre figyelnek – az európai válaszadók 45%-a, míg a magyarok 60%-a tartja ezt különösen fontos kérdésnek.
A kutatás szerint a hazai kisvállalkozások 24 százaléka bízik abban, hogy pénzügyi helyzete az elkövetkező egy évben javulni fog – ez némileg elmarad mind az európai, mint a közép-európai átlagtól, amely egyaránt 30%. A régióban csupán a csehek és a görögök pesszimistábbaka magyaroknál (19, ill. 23%), míg Nyugat-Európában a hollandok bíznak legkevésbé a jövőben (15%). A legoptimistább nemzetnek Törökország bizonyult (64%), a második helyen az írek futottak be (51%), akiket nem sokkal lemaradva a románok követtek (48%). Érdekes módon, azok a magyar vállalkozások, amelyek használnak valamilyen felhőszolgáltatást, nagyobb arányban bíznak a javulásban (26%), mint azok, amelyek egyetlen ilyen megoldással sem élnek (19%). Még nagyobb a különbség, ha a válaszadó vállalkozások „életkorát” vizsgáljuk – a hat évnél idősebb cégeknek mindössze 17%-a bízik a fejlődésben, míg az ennél fiatalabbaknak 37%-a!
Nagy megbecsültségnek örvend az informatika hazánkban, a vállalkozások 76%-a szerint kritikus fontosságú a sikerben – ez jelentősen magasabb érték, mint a 61%-os európai átlag. A megbecsültség érthető, ha megvizsgáljuk, hogy mennyi és milyen gyakori problémákkal kell megküzdeniük a magyar informatikusoknak: egyebek mellett a cégek 37%-a szembesült rendszerleállással, 26% ütközött rosszindulatú kártevők és vírusok miatt adatvédelmi problémákba és 25% tapasztalt adatvesztést az elmúlt egy évben.
A kutatásból kiderül, hogy míg az európai kisvállalkozások 53%-a, addig a hazaiak 66%-a használ valamilyen felhőszolgáltatást. Nemzetközi összehasonlításban Norvégiában a legkevésbé (23%), és Ukrajnában a leginkább (85%) népszerű a felhő valamilyen formája. Itthon a leggyakrabban az elektronikus levelezést oldják meg ily módon (57%), de népszerű még a dokumentumok megosztása (42%), az azonnali üzenetküldés, a VoIP (31-31%) és az adattárolás (23%) is. Az európai átlagnál (9%) magasabb a netes irodai csomagok – például az Office 365 vagy a Google Docs – használata (12%), de ugyanakkor számítási kapacitást csak kevesen (4%) vesznek igénybe a felhőből. A magyar cégek kereken fele ért egyet azzal a kijelentéssel, hogy a felhőszolgáltatások egyre jelentősebb szerepet fognak játszani a kisvállalkozások sikerében – ez ismét magasabb érték az európai átlagnál, amely mindössze 42%. Azonban azok a magyar cégek, akik használnak valamilyen felhőszolgáltatást, 63%-ban értenek egyet a fenti állítással, míg azok, akik nem, csupán 22%-ban. A kutatás adataiból az is kiderül, hogy a hat évnél fiatalabb cégek 68%-a gondolja ezt, míg az idősebbeké csupán 42%-a.
Talán az átlagosnál magasabb elterjedtségnek is betudható, mindenesetre a magyar vállalkozásoknak csak kis része (23%) tervezi azt, hogy az elkövetkező időszakban informatikai költései egy részét a felhő felé csoportosítsa, kétharmaduk (66%) pedig egyenesen valószínűtlennek tartja. Európai összehasonlításban ugyanez a két érték 28, illetve 48%.
A kutatásban azt is megvizsgálták, hogy a felhőalapú szolgáltatások előnyös tulajdonságai közül melyeket találnakigazán fontosnak a vállalkozások. Az esetek többségében a magyar cégek véleménye nagyjából egybeesett európai társaikéval – pl. kevesebb házon belüli erőforrást igényel az informatikai rendszer működtetése; mindig a legfrissebb technológia használatának lehetősége; távoli elérés; felhasználóbarát működés; adatbiztonság; katasztrófatűrő működés; – voltak azonban olyan területek, ahol markáns eltérés mutatkozott. Ezek közül kiemelkedik aköltségek rugalmasságánakmegítélése (európai átlag: 56%, hazai adat: 71%), de jelentős a különbség a testreszabhatóságnál (56% vs. 69%), az informatikai költések csökkentésénél (55% vs. 66%) és a skálázhatóságnál is (42% vs. 51%).
A felhőalapú szolgáltatásokkal kapcsolatos félelmek közül a vállalkozások esetében a legjelentősebbek az adatbiztonság (európai átlag: 62%, hazai adat: 56%), az adatvesztés (61% vs. 59%), valamint az adatvédelmi aggályok (58% vs. 55%), ugyanakkor viszonylag kevesen tartanak attól, hogy ezek kevesebb funkcióval bírnak, mint a számítógépre telepített megoldások (42% vs. 37%).
„A felhőalapú szolgáltatások, amilyen az Office 365 is, segítenek a kisvállalkozásoknak abban, hogy rugalmasabban oldják meg informatikai feladataikat. Bízom benne, hogy a felhő előnyeit egyre több hazai cég fogja felismerni, így a valóságban nem csupán minden negyedik vállalkozás pénzügyi helyzete fordulhatna kedvezőbbre a következő évben” – mondta el Nagy Levente, a Microsoft Office 365 üzletágának vezetője.
A kutatás apropóját az Office új felhőalapú irodai csomagja, az Office 365 új verziójának megjelenése adta, amelyről további információ és ingyenes próbaverzió itt található: http://www.office.com.
Kapcsolódó cikkek
- Az ASUS AiCloud-dal elkészítheti saját „személyes felhő” tárterületét
- Új felhőszolgáltatási termékcsalád NetIQ alapokon
- Villámgyors nagyvállalati rendszerek a felhőből
- Újabb SUSE-Dell együttműködés: egyszerűen telepíthető vállalati felhők
- Automatikus kapcsolás a felhőhöz
- Magyarországon is elérhető az LG felhő alapú szolgáltatása, az LG Cloud
- Egyetemi felhőtrendek
- Felhők között a Kulcs-Soft
- A Fujitsu Eco Track segíti a környezeti szempontból optimális működést
- A felhő és a meglévő IT rendszerek együttélését mutatja be a Microsoft
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.