Aktivitást mérő okoseszközök használati szokásai Magyarországon

forrás: Prím Online, 2019. február 7. 13:42

Magyarországon jelenleg minden tizedik felnőtt internetező hord okosórát és/vagy karkötőt, okostelefonos aktivitásmérő alkalmazást pedig negyedük szokott használni. Az okosórát és/vagy okoskarkötőt használók egészségtudatosabbak a nem használó társaiknál, rendszeresebben járnak szűrővizsgálatokra, nagyobb arányban sportolnak és jobban odafigyelnek a táplálkozási szokásaikra is – derült ki az eNET 2018 novemberi „Okosóra és okoskarkötő” kutatásából.

Az internetezők fele monitorozza élettani paramétereit 

Az elmúlt egy évben a 18 évnél idősebb internetezők több, mint fele használt fizikai aktivitása/állapota méréséhez kapcsolódó eszközt (pl.: okosóra, aktivitásmérő), alkalmazást (pl.: okostelefonos applikációval történő alvás mérés, lépésszámlálás). 8%-uk kipróbálta, de jelenleg már egyiket sem használja. Utóbbi oka elsősorban az, hogy a felhasználóknak nem volt szükségük a mérésekre, a kapott adatokat semmire sem használták vagy csupán elfelejtették használni magát az eszközt. Jelenleg körülbelül 2,6 millió felnőtt internetező szokta valamilyen módon monitorozni aktivitását, negyedük használ okostelefonos alkalmazást, harmaduk hagyományos (nem okos) eszközt, pl.: vérnyomásmérőt, vércukorszintmérőt, tízből egy internetező pedig okosórát és/vagy okoskarkötőt. 

 

Azok körében, akik most nem használnak semmilyen eszközt, a legmagasabb kipróbálási hajlandósága (18%) az alkalmazásoknak van, további 13% próbálna ki okosórát, 7% pedig okoskarkötőt. 

 

Az okosórák iránt nagyobb az érdeklődés, mint a karkötők iránt

A férfiak 13%-a, míg a nők 6%-a szokott okosórát és/vagy karkötőt hordani. A fővárosiak (15%), és a tanulók/hallgatók körében a legmagasabb (16%) a csuklón viselhető okos eszközzel rendelkezők aránya. 

 

Az okosórát használók korábban léptek be a piacra, mint a karkötőt használók. 42% több, mint egy éve, 32% az elmúlt egy évben, 26% az elmúlt fél évben kezdett el órát használni. A karkötőt használók 40%-a több, mint egy éve, 20%-a az elmúlt egy évben, 40%-a pedig csak fél éve használ ilyen típusú eszközt. Ez részben magyarázható azzal, hogy a magasabb árkategórias okosórák hamarabb jelentek meg a piacon, az alacsonyabb árú, viszonylag megbízható méréseket produkáló, második-harmadik generációs karkötők pedig az elmúlt 1 évben jelentek meg. Másrészt a fogyasztói trendek változása is indokolja az eltérést.

 

A beszerzés módját tekintve leginkább az ajándékozás jellemző az okosórák esetében, az órával rendelkezők 60%-a az eszközt ajándékba kapta (családtagtól, baráttól, vagy egy termék mellé promóciós céllal) és 40% vásárolta saját magának. Ezzel szemben azoknál, akik okoskarkötővel rendelkeznek fordított ez az arány és 60%-uk vásárolta magának. 

 

Az okosórát használóknál a nagyobb, ismertebb márkák típusai a legelterjedtebbek, mint a Huawei Watch, a Samsung Watch és az Apple Watch. Ez visszatükröződik a legelterjedtebb okostelefonos alkalmazások használatában is, a legtöbben a Huawei Health, Samsung Health, Nike+ és Runkeeper alkalmazásokat használják. A karkötőt használók körében viszont a Xiaomi Mi Band termékei a legelterjedtebbek idehaza. A válaszadók ötöde azonban nem tudja, hogy milyen típusú órát és/vagy karkötőt hord. 

 

Eszünk, alszunk, sétálunk

Mind az órát, mind a karkötőt használók kétharmada minden nap szokta viselni eszközét. Az órát használók kétharmada kizárólag napközben, a karkötővel rendelkezők 60%-a pedig éjszaka, alvás közben is viseli az eszközét. Az okosórát és/vagy karkötőt használók között a leggyakrabban használt funkció a lépésszámlálás. Ezenfelül az órával rendelkezők 45%-a használja az órát hívás fogadásra/indításra és üzenetek olvasására, harmada figyeli a kalóriafogyasztását és a szívfrekvenciáját. A karkötővel rendelkezőknek is 60%-a monitorozza alvását és ugyancsak 60% az elégetett kalória mennyiségét. A felhasználók összességében meg vannak elégedve ezen funkciók működésével és leginkább a vérnyomásmérést hiányolják az eszközökből.

 

 

 

Csak gyűjtögetjük az adatokat vagy használjuk is valamire?

Az órások 44%-a szokta szinkronizálni okoseszközre/számítógépre az adatait, 38% viszont csak a kijelzőről olvassa le azokat. 70% általános érdeklődésre használja az adatokat, 38% egészsége monitorozására, 10% biztosít belőle adatokat orvosa számára, és 10% használja sportteljesítménye növelésére.

 

A karkötősök tudatosabban használják eszközüket. 68%-uk szokta adatait szinkronizálni, 23%-uk olvassa le kijelzőről. Ez részben magyarázható azzal, hogy a karkötők kijelzője kisebb, így részletesebb adatok megjelenítésre kevésbé alkalmas. 63% általános érdeklődésre, 57% egészsége monitorozására, 30% sportteljesítménye növelésére használja az így nyert adatokat.

 

Az okosórát viselők 43%-a nyilatkozta azt, hogy semmiben sem befolyásolja életét az eszköz, 30% szerint részben, 26% szerint pedig jelentős hatással bír az az életére. A karkötőt viselők 38%-ának semmiben, 41%-nak kis mértékben, 21%-nak jelentős mértékben befolyásolja az életét.

 

Az okoseszközt használók tudatosabbak az egészségüket illetően 

Az okosórát vagy okoskarkötőt viselők többet tesznek az egészségükért, és jobb is az egészségi állapotuk, mint általában a felnőtt internetezőknek – legalábbis a saját megítélésük szerint. Ez a különbség a 40 év felettiek körében látszik igazán. Az okoseszközt viselők nagyobb arányban sportolnak, szednek étrend-kiegészítőt és járnak legalább évente szűrővizsgálatra, mint az összes felnőtt netező. Tovább szűkítve a fókuszt, a karkötősök 63%-a szokott sportolni, ami kiemelkedően magas aránynak tekinthető. Az okoseszközt viselők 56%-a jónak vagy nagyon jónak véli a saját egészségi állapotát, míg ugyanez az felnőtt internetezők mindössze 46%-ára igaz.

 

Az órát és/vagy karkötőt viselőket leginkább arra serkentik az eszközök, hogy többet mozogjanak, sétáljanak egy nap. Az okosórát viselők megemlítették még, hogy órájuk segítségével könnyebb a kapcsolattartás, mindig elérhetőek, a karkötővel rendelkezők pedig az általános egészségük, napi rutinjuk, táplálkozásuk monitorozására figyelnek oda jobban. 

eNET

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone

A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.

2024. november 24. 10:24

EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. 

2024. november 23. 17:11

Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.

2024. november 23. 15:34

A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját

Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.

2024. november 23. 13:47

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36