NMHH-elemzés nem csak gamereknek
A videójátékokra ma már nem csupán szórakoztató vagy történetmesélő szoftverekként tekintünk, hiszen egyre népszerűbb közösségépítő funkciók is megjelentek bennük, így bizonyos szempontból sokkal inkább hasonlítanak a közösségi médiafelületekre. Egyebek között ezt állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmánya, amely annak is utánajárt, hogy milyen veszélyekkel és kihívásokkal kell szembenézniük a játékosoknak, valamint, hogy milyen szabályozási környezetben kell eligazodniuk a gaming-ipar egyes szereplőinek.
Napjainkra nemcsak egyre népszerűbbek az online, többjátékos módot lehetővé tévő játékok, hanem elkezdődött az úgynevezett metaverzummá alakulásuk is. Számos hasonlóságot mutatnak a közösségimédia-szolgáltatásokkal: a játékok mellett lehetőség van a tartalommegosztásra, virtuális termékek adásvételére, de akár online rendezvényeken is részt vehetünk rajtuk keresztül. A metaverzum több, mint videójáték: olyan kiterjesztett virtuális valóság, amelyben az emberek dolgozhatnak, intézhetik ügyeiket vagy szórakozhatnak. A ma létező metaverzumok, mint a Roblox vagy a Minecraft még lényegében online platformként működnek: a résztvevők kérésére információkat tárolnak és osztanak meg. A metaverzum célja azonban az, hogy olyan virtuális világot képezzen, ami jóval túllépi az online platform fogalmi kereteit, és ez az új, komplex digitális környezet pedig kétségtelenül újfajta kihívásokat hoz magával – társadalmi, gazdasági és jogi téren egyaránt.
Már napjainkban is súlyos problémát jelent, hogy a videójátékok kiváló terepet szolgáltatnak a szexuális visszaéléseknek, mivel sok játékplatform ma is engedi az anonim regisztrációt, ráadásul a játékosok által használt kommunikációs csatornák sokasága miatt a moderálás és szabályozás igen nagy kihívást jelent. Ezen felül a hagyományos hírközlési szolgáltatók adatmegőrzési kötelezettségével szemben jogszabályi szinten nem egységes az online videójáték-szolgáltatók adatmegőrzési kötelezettsége sem, ami pedig bűncselekmény esetén hátráltathatja a nyomozást. Egy uniós rendelettervezet ezért kiemelt figyelmet fordítana a közösségi funkciókkal, például a csevegőfunkcióval rendelkező online játékokra is, hogy megakadályozza rajtuk ártó szándékú felnőttek kapcsolatfelvételét gyermekekkel. A tervezet elsősorban a felhasználók megbízható azonosításával és hatékonyabb életkor-ellenőrzési eljárások előírásával védené a fiatalokat.
A videójátékok platformizációjának másik irányát a digitális videójáték-értékesítő felületek jelentik, mint a Steam vagy az Epic. Egyes online disztribúciós platformok a virtuális szoftverértékesítés mellett gyakran fórumokkal, játékbeli tárgyak adásvételét lehetővé tévő piacterekkel, sőt, videómegosztási és streamingelési lehetőséggel is várják a felhasználókat. Az ilyen platformok egyes közösségi funkcióira az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló uniós irányelv (AVMS), valamint a digitális szolgáltatásokról szóló uniós rendelet (DSA) is alkalmazható, hiszen közösségi platformoknak, egyes funkcióik tekintetében pedig videómegosztóplatform-szolgáltatóknak is minősülhetnek. Napjainkban nagy népszerűségnek örvendenek az olyan közösségi médiafelületek is, mint a Twitch. Ezek elsődleges funkciója, hogy a játékosok élőben közvetíthessék játékaikat vagy követhessék mások játékát. Ezen felületekre szintén vonatkoznak az AVMS és DSA előírásai.
A médiatudatosság fejlesztése és az online gyermekvédelem az NMHH stratégiai céljai közé tartozik. Ezzel a céllal készült a Jól van a gyerek, ha játszik? – Tudástár videójátékokról szülőknek és pedagógusoknak című kiadvány is. Az NMHH így próbálja segíti és támogatni a szülőket és a pedagógusokat, hogy felelős döntéseket hozhassanak, hogy egy médiajelenségnek, médiafogyasztási szokásnak ne csak potenciális veszélyeit, kockázatait lássák, hanem akár hasznos eszközként tekinthessenek a játékokra, melyek a szórakoztatás mellett a fejlődést és a tanulást is biztosíthatják.
Az alábbi linken dr. Német Noémi az NMHH Online Platformok Főosztályának jogi szakértője beszél:
Kapcsolódó cikkek
- Így használjuk a mobilunkat külföldön
- Nyártól Net-Coach-ok segítik az NMHH céljait
- Górcső alatt a hazai online piacterek és a DSA-rendelet
- NMHH-kutatás: egyre szívesebben hallgatunk magyar előadókat
- Nem csak a húszéveseké az online világ
- Sztorik a zsebben: gyermeknapon debütál az NMHH új kiadványa
- Hazánkban is megkerülhetetlen lesz a mesterséges intelligencia
- A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt
- Digitális gyermekvédelmi konferenciát szervezett az NMHH és az ELTE
- NMHH-kutatás: egyre többen választanak több streamingszolgáltatót
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Magyar fejlesztésű VR űrkabint használhatnak az iskolások
Hazai fejlesztésű és gyártású VR űrkabinban élhetik át az iskolások az űrutazás élményét. A SpaceBuzz-HU VR Űrkabin segítségével a Nemzetközi Űrállomás körül tett sétán úgy pillanthatják meg a Földet, ahogyan az űrben az űrhajósok. A virtuális űrutazás része a SpaceBuzz oktatási programnak, amely a tanulóknak saját átélt élményeken keresztül mutatja meg, milyen törékeny is a bolygónk, mennyire fontos rá vigyáznunk. Egyúttal abban is segít, hogy a mérnöki és természettudományok iránt felkeltse a gyerekek érdeklődését.
Újabb jel mutatja, hogy a Temu a hazai online kereskedelem sírját ássa
Miközben Magyarországon már minden 4. bankkártyával fizetett forintot online kereskedőnél fizetünk, aggodalomra ad okot, hogy az ázsiai globális piacterek, kiemelten a Temu előretörése miatt a hagyományos kereskedésekben gyorsabban nőtt a kártyás fizetések aránya, mint a hazai webshopokban – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Négyből egy áruhiteles okostelefont vesz - már felújított készüléket is választhat
Egy régóta vágyott felhasználói igényt teljesít a Rejoy.hu azzal, hogy már részletfizetéssel is lehet felújított okostelefont vagy táblagépet vásárolni a piactérről. A Cofidis felmérése szerint az áruhitelre vásárlók közül négyből egy ügyfél okostelefont választ, jellemzően 150-200 ezer forintos értékben.
Díjmentesen kínálja az 5G-élményét a Vodafone
A Vodafone Magyarország 2024.07.03. napjától 60 napig díjmentesen biztosítja az 5G szolgáltatást a lakossági és kisvállalati előfizetéses ügyfeleinek a nyári szezonban, így több mint egymillióan tapasztalhatják meg az ötödik generációs mobilhálózat élményét.
Az új Galaxy Watch az AI segítségével ösztönöz az egészséges életmódra
A Samsung az év elején, a Galaxy S24 sorozat bevezetésével alapozta meg mobil AI korszakát és kötelezte el magát a Galaxy AI széleskörű bevezetése mellett. E törekvés részeként a vállalat Galaxy Watch okosóráira is kiterjeszti mesterséges intelligenciáját, ezáltal továbbfejlesztve a készülék népszerű egészségügyi funkcióit. A Samsung célja, hogy a nagy teljesítményű, okoseszközre telepített AI és a Samsung Health alkalmazás összekapcsolásával személyre szabhatóbb és biztonságosabb egészségügyi élményt kínáljon.