Jó fogyasztószer a közösségi média
Kutatások sora bizonyítja, hogy a közösségi média minden formája jó fogyókúrás módszernek bizonyul. A Facebooktól a Pinteresten át a Twitterig mind hatásos, csak egy kicsit másképp érik el céljukat.
Fogyás a Facebookkal!
A Facebook például igen hatékonyan növeli a fogyókúrák hatékonyságát, erről számoltak be amerikai kutatók. Egy munkahelyi diétás program részeként, a fogyókúrázók fele egy zárt Facebook csoportot hozott létre, ahol a résztvevők beszámolhattak eredményeikről, biztathatták, like-olhatták egymás sikereit, míg a csoport másik fele nem használta a Facebookot.
A közösségi támogatás nem volt eredménytelen. A Facebook-os fogyókúrázók közel 50 százalékkal több súlyt adtak le, mint a csoport másik fele. Ráadásul a fogyókúrával felhagyók aránya is kevesebb volt. A közösségi média segítsége nélküli csoport negyede menet közben felhagyott a fogyókúrával, míg a Facebook-os fogyókúrázók esetében ez az arány csak 18 százalék volt – írja a fogyjonle.hu oldal.
Sherry Pogota pszichológus szerint: ”a fogyókúrázók a valós életbeli szociális hálójuktól kevés segítséget kapnak, egészen egyszerűen, mert a gyerekeinknek, szüleinknek más kihívásokkal kell megküzdeniük.” A közösségi média azonban összekötheti a fogyókúrázókat, és így egymást ösztönözve, sokkal sikeresebbé tehető a diétázás.
Képekkel az étvágy ellen
A Brigham Young University más megközelítésben ismerte fel a közösségi oldalak hasznosságát. Igen gyakori, hogy a közösségi médiára ételképeket töltenek fel a felhasználók: „ezt ettem reggelire, ilyen tortát sütöttem a gyereknek, romantikus vacsora”. Ilyen és ehhez hasonló bejegyzések sokasága található a Pinteresten és más közösségi oldalakon.
Ryan Elder az egyetem professzora szerint az ételek látványa úgy hat érzékszerveinkre, mintha azokat meg is kóstoltuk volna, így csökkenti az étvágyunkat. Ennek bizonyítására 232 főből álló kísérleti csoportot hoztak létre. A kísérletben a résztvevők egyik felének sós, másik felének édes ételekről készült képeket kellett nézegetnie, majd a résztvevőknek földimogyorót adtak enni. Azoknak, akik sós ételeket ettek, kevésbé ízlett a földimogyoró, sőt az édességet nézegetők között volt, akinek még a gyomra is megfájdult, pusztán a sok édesség látványától.
Bár egy-két kép még nem elegendő az étvágytalansághoz, ha Facebookozás közben legalább néhány tucat ételképpel találkozunk, az már hatékonyan csökkentheti étvágyunkat - a professzor szerint.
Csiripeld magad karcsúra!
A Dél-karolinai Egyetem kutatói a Twitter bejegyzések hatékonyságát vonták vizsgálat alá. Tanulmányukban 96 túlsúlyos embernek adtak okostelefonokat és online diétás programot. A csoport egyik fele kéthetente kapott tanácsokat, míg a másik felét megkérték, hogy rendszeresen adjon hírt eredményeiről valamint twitterezzen konzulensével és társaival a fogyókúrával kapcsolatban.
Bár mindkét csoport súlycsökkenéssel zárta a programot, a twitterezők lényegesen jobb eredményt értek el. A kutatók szerint tíz csirip átlagosan fél százalékkal javította a súlycsökkenést.
Avatarral a súlycsökkenésért
De nem csak a közösségi média lehet hatékony segítség a fogyásban, hanem az online szerepjátékok is. Elizabeth Behm-Morawitz a Missuri Egyetem kutatója szerint a szerepjátékokban a játékosok olyan karaktereket alkothatnak meg, amilyenek lenni szeretnének, és ezeket a szerepeket ki is próbálhatják.
Ha a játékos sok időt tölt digitális karakterével, akkor annak személyisége és külső megjelenése a játékos énképére is visszahat. A 279 játékost vizsgáló kutatás szerint, akik erősen kötődtek avatarjukhoz, azok a valós életben is egyre egészségesebben és elégedettebben éltek. Behm-Morawitz szerint a digitális személyiség megalkotása a diétázásban is nagy segítséget jelenthet azáltal, hogy a résztvevő vizualizálja új, karcsúbb személyiségét.
Kapcsolódó cikkek
- A közösségi média hálójában
- Hiba a Facebookon
- Többé nem rejthetjük el magunkat a Facebook keresőből
- A Facebook arcai
- Tweetekre is lehet hivatkozni a szakdolgozatban
- A magyarok félnek, hogy megfigyelik őket
- A konkurenciához szegődik a Facebook értékesítési vezetője
- Nokia 515 – klasszikus mobiltelefon prémium kivitelben
- A sok facebookozás boldogtalanná tesz
- A Facebook hatása a nyaralásra