Interaktív televíziózás - az első lépések
Sydney 2000
Az MTV stúdiójába az olimpiai helyszínekről a nap 24 órájában 6 csatornán folyamatosan érkeznek anyagok. Ezekkel az információkkal csak azok a tévétársaságok rendelkeznek, amelyeknek broadcast joguk van, vagyis erre vonatkozó szerződést kötöttek a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal (NOB). A NOB egyébként elég szigorúan korlátok közé szorította az imént említett anyagok felhasználását, egy amerikai cég kivételével (amely csak 15 perces öszszefoglalókat tehet fel a netre, azt is csak másnap) mindenféle videoközvetítést megtiltott az interneten. A képanyagok szöveges rögzítése azonban engedélyezett, így az olimpia.mtv.hu weboldalra a csatornákon látható és hallható információk folyamatosan felkerülnek, amelyeket a videoanyagból kiragadott képkockákkal - például futóverseny esetén a célfotóval - színesítenek (ezt mintegy tíz terminálon keresztül egy közel harmincfős csapat három műszakban végzi). Ehhez járulnak még hozzá a kinti forgatócsoport által készített anyagok, s persze itthon is születnek interjúk, illetve az MTV archívumából is felhelyezhetők videoanyagok. A versenyelőny alapvetően azonban mégis abból származik, hogy bizonyos adatok közvetítésére csak az MTV-nek van joga.
A TDC-nél természetesen tisztában vannak azzal, hogy az internet a tévével egyelőre nem versenyezhet, ezért az olimpiai weboldallal azokat próbálják megnyerni, akik valamilyen oknál fogva nem tudják televízión nyomon követni az eseményeket, mégis folyamatosan képet szeretnének kapni a nyári játékok történéseiről (például a munkahelyen...). Az olimpiai weboldal ugyanakkor a tévé egyfajta tartalmi kiegészítéseként is jellemezhető, s tulajdonképpen az első lépés az interaktív televíziózás felé, hiszen a látogatók azonnal vissza tudnak jelezni egy-egy eseményre, szavazhatnak sportolókra, vagy véleményt nyilváníthatnak a kikötő megfelelő fórumaiban (a jelenlegi sávszélesség mást amúgy sem igazán tesz lehetővé).
Rekordidő alatt
A háttérben két profi adatbázis-kezelőt használnak, amelyek külön szervereken s megfelelő melegtartalékkal futnak. A szétválasztás, a két különböző adatbázismotor alkalmazása az eltérő célokkal magyarázható. Míg a különböző multimédiás, javarészt videoanyagok tárolására az Informix MediaBase nevű alkalmazása tűnt a legalkalmasabb megoldásnak, addig az eredmények, hírek, események s egyéb, többnyire numerikus, szöveges információk tárolása kapcsán az Oracle nyerte meg a fejlesztők tetszését (a 24 órás figyelőszolgálat a már említett csatornákról az adatokat a TDC által fejlesztett Oracle-kliensek segítségével viszi be). A fejlesztés időszakában folyamatosan 18-20 ember dolgozott, de ez is kevésnek bizonyult, hiszen a WAP-os modulra már nem maradt idő. A feladat komplexitását a különböző sportágak s a sportágakon belül ugyancsak megmutatkozó eltérések fokozták, hiszen mind az adatbázis, mind a rögzítő és lekérdező modulokat ennek megfelelően kellett testre szabni.
Az MTV-nek, illetve a hozzá szorosan kötődő cégeknek ez az első jelentősebb multimédiás projektjük. A tervek szerint több ilyen lesz, s ez sem szűnik meg az olimpiával, hanem sportportállá fejlődik, ahol nagy mennyiségben publikálnak majd jogtiszta anyagokat.
Olimpia.mtv.hu
Nézzük, mi minden található a weboldalon. Például képgaléria a magyar sportolókról, amelyhez életrajzi, sporttörténeti adatok, videók társulnak. Mivel nagyon szigorúak a megkötések - a sydneyi olimpiáról gyakorlatilag egyáltalán nem, de a korábbi versenyekről is csak nagyon kevés mozgóképanyag kerülhet fel -, a videosarokban elsősorban az MTV által összeállított archív anyagok találhatók. Az archívumból gyakorlatilag Atlantával bezárólag minden adat kinyerhető, a keresés során számos feltétel - például érem, sport, sportoló, nemzet - megadható. Folyamatosan frissül az érem- és ponttáblázat, az aktualitásokon túl pedig a fórumban rendszeresen vendégül látnak sportolókat, olimpiai bajnokokat, akik élőben válaszolnak a látogatók kérdéseire. Már elindult az árverezési oldal, ahol - az oldal jellegének megfelelően - sportolók ereklyéire lehet licitálni. Természetesen az internetes közvetítésen opcióval a legfrissebb történések is folyamatosan nyomon követhetők.
Kapcsolódó cikkek
- Hírportált indított az RTL Klub
- Magyar internetes holding terjeszkedik a Balkánon
- 100 ezer látogató egy nap alatt az aukciós portálon
- Új üzleti portál az Atigristől
- Elindult az első hazai független gépkereskedelmi portál
- Új kiállítótér nyílt a weben
- Magyar irodalmi honlap spanyolul és katalánul
- A legjobb hazai online boltok kínálata a Kirakat.hu-n
- Átalakult nyitóoldal és felhasználói felület a Vaterán
- EMMH: új tévé nem lesz, központi portál viszont igen