A piac optimista az online szektort tekintve
A gazdaság helyzetét a kereskedők többsége azonban negatívan látja
A GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának felmérése szerint az online kiskereskedelem hat legnagyobb szektora a tavalyi évben több mint 150 milliárd forintos forgalmat ért el, ezzel mintegy 6%-os súlyt szerezve saját teljes kiskereskedelmi forgalmukon belül.
Egyre nagyobb szerep jut az online kiskereskedelemnek
2014 folyamán a 6 szektor, együttesen több mint 150 milliárd forint forgalmat ért el, melyből az első félév eredménye 60 milliárd körül alakult, míg a második félév átlépte a 90 milliárdos küszöböt.
Az OKI szektorok által elért forgalom a teljes hazai online kiskereskedelem közel kétharmadát fedi le. A vizsgált szektorok közül továbbra is kiemelkedő a műszaki cikkek forgalmazásával foglalkozó kereskedők helyzete, a 6 szektor által elért bevétel 27%-a ebben a szegmensben keletkezett.
A legdinamikusabban fejlődő szektor a szépség-egészség volt 2014-ben, mely 17 milliárd forintos forgalmat generált internetes értékesítésből. Ezzel éves szinten a szektor 21%-os bővülést ért el, míg a teljes kiskereskedelemben 14%-kal nőtt a forgalma.
Az Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozat hat vizsgált szektorának forgalma 2014-ben
Az online kiskereskedelem szerepének folyamatos növekedését jelzi, hogy a hat legnagyobb szektor teljes kiskereskedelmi forgalmából az internetes értékesítés már több mint 6%-os részesedést ér el.
Ráadásul, míg a teljes kiskereskedelem vonatkozásában a vizsgált szektorok csupán 8%-os éves növekedést produkáltak, addig az online csatornákon ez az arány 13% feletti.
Az egyes termékkörök között jelentős eltérés figyelhető meg az online értékesítés súlyának vizsgálatakor: miközben az otthon-kert, a ruházatsport-divat, valamint szépség-egészség szektorokban 5% alatt maradt az internetes értékesítés súlya, addig a számítástechnikai eszközök esetében már eléri a 32%-ot.
Az internetes értékesítés szerepe a teljes kiskereskedelmen belül a hat vizsgált szektorban
Fontos az utolsó negyedév
A hat szektor forgalmának 37%-a köthető az év utolsó negyedévéhez, – azaz az ünnepi időszakhoz – azonban ez az arány a szektorokat egyesével vizsgálva erősen ingadozik, attól függően, hogy az egyes termékkategóriák esetében az év melyik szakasza jelenti a legforgalmasabb időszakot. A 2013-as évhez képest az ünnepi időszak szerepe tovább erősödött, amihez nagymértékben hozzájárulhatott a hazánkban tavaly első alkalommal megtartott fekete péntek is.
Az utolsó negyedév kiemelkedő szerepe nem csak az online világban érvényesül: a 6 vizsgált szektor teljes kiskereskedelmi forgalmát nézve, összességében 30%-os súlyt ért el 2014-ben az utolsó negyedév.
Az online forgalom megoszlását vizsgálva a ruházat-sport-divat, a játék és kultúra, valamint a szépség-egészség szektorok esetében jóval átlag feletti az utolsó negyedév súlya, miközben a teljes kiskereskedelem esetében a műszaki cikkek, a számítástechnikai eszközök, valamint a játék és kultúra szektorok érték el a legmagasabb utolsó negyedéves arányt.
Az utolsó negyedév súlya a 2014-es éves forgalomból
Az online kereskedelem szereplői 2014 tekintetében a vártnál gyengébb őszi szezon után nagyon erős év végi időszakról számoltak be, mely a szokásos karácsonyi időszakra jellemző erős költést jelent a lakossági oldalon. Ugyanakkor a 2014-es ünnepi időszak a kereskedők véleménye szerint, sokkal rövidebb periódusra koncentrálódott és később is kezdődött, mint egy évvel korábban.
2015 első negyedévét illetően, jellemzően továbbra is optimista álláspontok fogalmazódtak meg, ami alapvetően az online szektor kilátásaira vonatkozik, hiszen a magyar gazdaság helyzetét a kereskedők többsége továbbra is negatívan látja.
Összességében az online kereskedők – igazodva a kereskedelmi szereplők véleményéhez – a korábbi negyedévhez képest kismértékben rosszabbnak látták a piac helyzetét. Az online és offline szektor közti különbség azonban továbbra is megfigyelhető, előbbiek derűlátóbbak, illetve pozitívabbak a piac egészének megítélésében.
Az OKI Index alakulása
Kapcsolódó cikkek
- Az online vásárlók 48%-a neten is fizet bankkártyával
- Az európaiak elégedettebbek az online vásárlásokkal, mint a boltival
- A webáruházak holnapja és vasárnapja
- A magyar dokumentumkezelési piac tavalyi trendjei
- Webáruházi trendek a KKV-AKADÉMIÁN
- Meghosszabbított áruvisszaküldést biztosít a vásárlók számára az eMAG
- Evolution & Mobile Hungary 2015: okosodó városok, dübörgő reklámtőzsde, #hashtag őrület
- 5-ből 4 netező vásárol online
- Jelentősen nőtt a netes vásárlásokhoz kapcsolódó csalások száma
- E-kiskereskedelem: már személyre szabott ajánlatokat várnak a vevők
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Friss kutatás: Rajonganak a vásárlók a BNPL iránt
Szakértői becslések szerint az elmúlt 1 évben már több mint 20 ezer vásárló fizetett Buy Now Pay Later szolgáltatás segítségével, mintegy 1 milliárd forint összértékben. Magyarország piacvezető webshopjai közül már jónéhány elérhetővé tette a BNPL fizetési módot, a nyugat-európai internetes kereskedelemben pedig már a 20 százalékot is eléri a bevezetés aránya. Magyarország egyik vezető BNPL szolgálatója készített friss felmérést a részletfizetést használók vásárlási szokásairól.
Több száz EV-töltővel lendítenek egyet az olasz e-mobilitáson
Bár Olaszországban az újonnan regisztrált elektromos járművek aránya a teljes járműállományhoz képes még meg sem közelíti a német, francia vagy skandináv adatokat, ezen a téren jelentős fejlődésre számítanak az országban: az évtized végére várhatóan az olasz utakon több mint 280 ezer elektromos jármű, ezen belül pedig 10 ezer e-busz fog közlekedni.
Ezek voltak a Hisense legfontosabb CES 2025 bejelentései
A Hisense is számos innovációval és bejelentéssel készült a nemrég zárult CES 2025-re, de a konferencia keretében jelentette együttműködéseit a Pantone-nal és a Devialet-tel is. Ezek a partnerségek a Hisense prémium TV- és Laser TV-termékcsaládjait emelik új szintre a Pantone-hitelesített kiváló képminőséggel, valamint a Devialet elismert hangtechnológiai szakértelmével.
Mérföldkő: elektromos kategóriára vált a Széchenyi-egyetem Formula Student-csapata
Történetének legsikeresebb szezonja után a belső égésű motort villamos hajtásra cseréli és az elektromos kategóriában indul a továbbiakban az Arrabona Racing Team – jelentette be a győri Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata. A váltás óriási kihívást, de új távlatokat is jelent: a hallgatóknak lehetőségük nyílik kipróbálni az e-mobilitás legkorszerűbb technológiáit a gyakorlatban, ezzel még versenyképesebb tudást elsajátítva.