A szelfiző legalább az ismerősei körében híres akar lenni
Egy friss kutatás szerint a fiatal felnőttek heti öt órát töltenek azzal, hogy a legkülönbözőbb élethelyzetekben fotókat készítsenek magukról, közösségi oldalakra töltsék fel és kommenteljék őket.
A fiatal felnőttek nagy része naponta többször, minden élethelyzetben, utcán, bulizás vagy nyaralás közben, barátokkal vagy egyedül készít szelfit, amit azonnal posztol is a közösségi oldalakra. A szelfikészítéshez elengedhetetlen az okostelefon első kamerája, valamint egy szerkesztőprogram.
Szvetelszky Zsuzsa szociológus véleménye szerint a fiatalok egész napja azzal telik, hogy szelfiket készítenek, a képek közül kiválogatják a legjobbakat, feltöltik a közösségi oldalakra, kommentelik és lájkolják az ismerőseik fotóit. Aki felteszi a szelfit, egyfajta nyilvánosságot szeretne magának, legalább az ismerősei körében „híres” akar lenni. A képek feltöltése egyúttal az ismerőseink, a csoportunk tesztelése is – azt kérdezzük tőlük, hogy "hogy nézek ki?", vagy "mit szólsz ahhoz, ha így nézek ki?" Az ezekre a kérdésekre adott válaszokból tanulhatunk, bár természetesen mindenki arra vágyik, hogy elismerő, elragadtatott kommentek érkezzenek - s rendre ilyeneket is kap, amelyekről ő maga is tudja, hogy a válaszok nagy része hamis vagy udvarias reakció.
Képszerkesztő programokkal a fotókon sokat lehet javítani, a szociológus szerint azonban nem nagyon érdemes sokkal szebb képet festeni magunkról, mint amilyenek a valóságban vagyunk, mert az irónia tárgya lehet a társaságban.
A szociológus szerint a jelenség viszonylag friss ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket lehessen levonni belőle, de a szelfikészítés és a képek posztolása, lájkolása nagyon bonyolult folyamatokat indít el a csoport-szociálpszichológia szintjén és a személyközi kapcsolatokban is, magyarázta Szvetelszky Zsuzsa. Olyan kérdések vetődnek fel, hogy vajon egy ismerős megsértődik-e, ha valaki nem lájkolja a szelfijét, vagy éppen az sértődik meg, aki nincs jóban azzal, akinek a fotóját lájkolják.
Kisházi Gergely munkapszichológus hangsúlyozta: a szelfik nagyon sok mindent elárulnak rólunk, egy HR-es számára fontos információt hordoznak. Akinek van állása, annak a szervezeti kultúra függvényében érdemes elgondolkodnia azon, milyen képeket oszt meg magáról. Aki pedig éppen munkát keres, ha már szelfiket tölt fel magáról, akkor jól teszi, ha tudatosan válogatja ki azokat az önarcképeket, amelyek azt az információt sugallják, hogy megfelelő lenne egy-egy adott állás betöltésére.
Egy múlt évi amerikai kutatás szerint alapvetően generációs kép rajzolódik ki abból, hogy milyen korosztály körében divat a szelfi. A Z- és az Y-generáció körében sem haladja meg a szelfikészítők aránya az ötven százalékot, az idősebbek pedig sokkal ritkábban tesznek fel önarcképeket magukról a közösségi oldalakra, magyarázta Pintér Róbert, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa, internetkutató.
Forrás: hirado.hu / Kossuth Rádió, Napközben
Kapcsolódó cikkek
- Csatlakoztatja az internethez karján növesztett fülét Stelarc
- Szelfi: a budapesti nők a legfüggőbbek
- Szelfikből alkotott mozaikot William Shatner
- A többség szerint az okostelefon változtatta meg leginkább az életet
- Benedict Cumberbatch kitiltatta a mobilokat a Hamletről
- A britek már okostelefonjukról használják a legtöbbször az internetet
- Okosabbak a magyar nők? A kütyüfelmérés szerint is
- Alig néhány napot bírt a felnőtt tartalom tiltása
- Öt év múlva itt a szupertelefon!
- Amerika sok embere nem menni online
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
„Mit lájkol a gyerek?” – A szülőket segíti az NMHH új kiadványa
A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra.
Magasabb ponthatárok mellett több mint 4400 elsőéves jutott be a Széchenyi-egyetem minőségi képzéseire
Összesen 4409 elsőéves kezdheti meg tanulmányait a győri Széchenyi István Egyetemen szeptemberben. A ponthatárok a szakok jelentős részén emelkedtek a tavalyihoz képest, van olyan, amelyre 487 ponttal lehetett csak bejutni. Mindez azt mutatja, hogy felkészült hallgatók érkeznek az intézmény magas színvonalú képzéseire.
A HONOR 200 Pro és a mesteri fotózás: fejlődés a Studio Harcourt hagyatékával
Rengeteg ikonikus személyiség mögött ott rejlik egy olyan portré, amely nemcsak a személy lényegét ragadja meg, hanem az örökségét is megörökíti. A hírességektől a politikusokig a portrék alakították a történeteket és magáról az emberiségről alkotott képünket.