Az online piackutatás is bizalmi szakma

Csapó Ida Csapó Ida, 2000. október 5. 22:16
A marketing és annak kutatása területén komoly gyakorlati tapasztalatokat mondhat magáénak Klenovszki János, a Net Research Center Internet Marketing Tanácsadó és Piackutató Kft. (www.nrc.hu) ügyvezető igazgatója, hiszen már az egyetemi évek alatt a Sofres Modus Kft.-nél, illetve a Marketing Centrumnál bővítette kutatási tapasztalatait. Amikor szorosabb kapcsolatba került az internettel, számos, az új médiával összefüggő kérdésre kereshetett választ. A kezdeti célokra így emlékszik vissza:
- Az internet elterjedésével egyre inkább érdekelt, hogy milyen módszereket lehet alkalmazni az információs társadalom megismerésére, illetve az internetes szociológiai kutatások elvégzésére. Ebből adódóan még 1999 elején egyetemista társaimmal együtt különböző vitákat és beszélgetéseket folytattunk az online mérési lehetőségek módszereiről, illetve azok használhatóságáról és megbízhatóságáról. Ezek a beszélgetések motiváltak arra, hogy elkezdjek felépíteni egy kutatóműhelyt. Egyre jobban belemélyedve az internetes kutatás témakörébe - és egyre több tapasztalatot szerezve az offline kutatásban - úgy gondoltam, sikeres lehet egy, a hazai piacon működő, internetkutatással, illetve internetmarketing-tanácsadással foglalkozó cég. Lényegében ezért alakítottuk meg két barátommal a Net Research Center Internet Marketing Tanácsadó és Piackutató Kft.-t 1999 szeptemberében. A hagyományos piackutatás technikájára és módszertanára alapoztuk vállalatunk szolgáltatási körét, nagy hangsúlyt fektetve a minőségre, a megbízhatóságra és a jövőbeli fejlesztésekre, tudva azt, hogy a piackutatás alapvetően bizalmi szakma. Célunk, hogy üzleti partnereinkkel hosszú távú kapcsolatot kiépítve naprakész, megbízható és érvényes adatokat szolgáltassunk az őket érdeklő területekről.

- Milyen területeken kínálják szolgáltatásaikat?

- Piackutatás, tanácsadás, marketing - ez a hármas segít abban, hogy teljes körű szolgáltatásainkat egységben kezelve, a kutatási eredmények alapján adjunk tanácsot üzleti partnereinknek, segítve őket marketingcéljaik megvalósításában, a hazai konkurencia tevékenységének megismerésében, illetve célcsoportjuk és látogatóik elvárásainak és tapasztalatainak megismerésében. A Net Research Centert offline és online piackutató cégként mutatom be lehetséges üzleti partnereinknek, hiszen mind tanácsadási, mind marketingszolgáltatásainkat alapos piackutatás előzi meg.

- Mekkora gárdával dolgozik a cég?

- Jelenleg négy belső és három külső munkatársunk van. Rendelkezünk egy országos kérdezőbiztosi hálózattal, amely cégünk alvállalkozója, illetve egy ötfős - statisztikusokat, közgazdászokat, reklámszakembereket, programozó matematikusokat magában foglaló - szakértői csapattal, amely meghatározott kutatásokban vesz részt. Célcsoportunkba elsősorban a nagy és közepes vállalatok tartoznak, ilyenek például a bankok, az internetszolgáltatók, a különböző online tartalomszolgáltatók és site-ok, az IT-cégek, az online üzletek és nem utolsósorban azok a hagyományos reklámozók és reklámcégek, amelyek az interneten keresztül is indítanak hirdetési kampányokat.

- Milyen kutatószoftverekkel dolgoznak?

- Többféle módszert használunk, ezek közül az egyik legjelentősebb a saját fejlesztésű AdWatcher program, amelynek feladata a 60 legnagyobb hazai weboldalon megjelenő reklámok adatbázisba való összegyűjtése és rendszerezése. A reklámokat cégünk munkatársai egy nomenklatúra segítségével ágazat, alágazat, termék, márka és hirdető alapján kódolják, hozzátéve a különböző site-információkat: a reklámmegjelenítési árakat, a látogatottsági adatokat és - ha elérhetőek - a demográfiai megoszlásokat. Az adatok segítségével nemcsak a hirdetések megjelenési helyét, idejét, méretét és típusát tudjuk megmondani, hanem azt is, hogy egy adott cég hol és mit hirdetett, illetve hogy összességében kik voltak a legnagyobb hirdetők az egyes site-okon. Másik termékünk a Visitor Research, amely a látogatók megismerésére, illetve azok életstílusának és profiljának meghatározására szolgál. Az online kérdőív segítségével megtudhatjuk azt is, hogy a látogatók mennyire elégedettek a honlapon található szolgáltatásokkal, a honlap felépítésével, arculatával, illetve milyen elvárásaik vannak a vizsgált weboldallal kapcsolatban.

- Piackutatóként mennyire tartja fontosnak a webhelyek auditálását?

- E nélkül komoly internetes vállalkozás elképzelhetetlen - persze az a legfontosabb, hogy az oldalak hiteles információkat tartalmazzanak. A hagyományos reklámpiac esetében azt láthatjuk, hogy minden egyes eladott lapról, a rádió- és tévéműsorok minden másodpercéről információt tudnak adni a hirdetőknek - az online média esetében azonban ez közel sincs így. Az online média nagy része még a minimális követelményeknek sem tud megfelelni, hiszen arról sem tud hiteles információkat közölni, hogy az egyes napokon hány látogatójuk volt. Ez pedig nemcsak a korrekt médiatervezést, de a megfelelő ellenőrzést is nehézkessé vagy lehetetlenné teszi. Abban az esetben, ha hirdetőként vagy reklámcégként stratégiát készítenénk, nemcsak azt kell tudnunk, hogy a különböző oldalakon az egyes helyeken milyen áron lehet hirdetni, de azt is, hogy a vállalkozás melyik célcsoportját hol és milyen hatékonysággal tudjuk elérni.

- Milyen adatokat kell ilyenkor összegyűjteni?

- Egy weboldallal kapcsolatban a következő alapinformációkra van szüksége egy reklámtervezőnek: adatok a látogatók demográfiai megoszlásáról (nem, életkor, végzettség, foglalkozás szerint), adatok a látogatók szokásairól és egyéb jellemzőiről (olvasói felmérések eredményei), látogatottsági statisztikák, átkattintási arányok, a hirdetett termékek típusai és átlagos CTR-arányai, hirdetési felületek, árak, megjelenési feltételek, a megjelenés elszámolása a letöltések száma vagy letöltés és átkattintás szerint, a hirdetési kedvezmények bemutatása, a hirdetési felületek rotálási metódusa, a vizsgált honlap által nyújtott szolgáltatások felsorolása, a céginformációik, a portfólió bemutatása, valamint a hirdetésekért felelős kapcsolattartó személy elérhetőségei. Természetesen, ha valaki nem keres hirdetőket a honlapjára, akkor nem szükségesek ezek az információk. Kutatási tapasztalatok szerint nagyon kevés portál-, illetve site-tulajdonos tud megfelelő adatokat adni, sőt vannak olyan oldalak is, amelyek ezeket a "közérdekű" adatokat üzleti titoknak tekintik. Ez utóbbival hosszú távon persze azt érik el, hogy a hirdetők elfordulnak tőlük, és olyan helyeket választanak, ahol megbízható, érvényes és hiteles információkat kapnak az adott honlapról.

- De vajon hogyan mérhető a hitelesség?

- A hitelességet nem mérik, a látogatók, illetve letöltések száma viszont már mérhető adat. Mint minden kutatásnál, itt is megbízható és érvényes adatszolgáltatásról kell beszélni, ahol a megbízhatóság azt jelenti, hogy ha valamilyen mérési metódust ismételten alkalmazunk ugyanarra a tárgyra, akkor ugyanazt az eredményt kell kapni - míg az érvényesség azt jelenti, hogy a mérés mennyire adja vissza a mérni kívánt fogalom valódi jelentését. A különböző látogatói számokat auditáló rendszerek között most hazánkban is nagy verseny zajlik, és ez várhatóan még nagy vitákat vált ki a jövőben. Az biztos, hogy első körben a különböző fogalmakat kell tisztázni - például hogy kit tekintünk látogatónak, mit tekintünk reklámmegtekintésnek, milyen értékek után számlázunk. Sajnos amíg ezekkel is problémák vannak, illetve különböző fogalmakat és definíciókat használnak a site-ok, addig nehéz lesz összehasonlítani a különböző adatokat. A hitelesség kérdése valamivel egyszerűbb, hiszen ha valaki egy külsős, független céggel végezteti el a mérést (auditálást), amely rendelkezik az elfogadott mérési rendszerek valamelyikével, akkor lényegében hiteles adatokat tud közölni a hirdetőkkel. A hirdetőknek természetesen nemcsak a látogatók száma fontos, hanem az is, hogy milyen az adott site látogatói profilja, ki és mi után érdeklődnek a honlap látogatói, milyen rendszerességgel és milyen időpontokban vannak jelen a honlapon, milyen oldalakat látogatnak, kirajzolódik-e valamilyen látogatói útvonalprofil a különböző mérési adatokból (elvileg ezek fontosak a honlap tulajdonosainak is), és még sorolhatnánk a különböző kérdéseket. Az online kutatási tapasztalatok alapján elmondható, hogy néhány kivételtől eltekintve egyik jelentős site sem végeztette el független online kutatócéggel a látogatói elemzést.

- Egy webhely látogatottságát különböző statisztikai módszerekkel lehet mérni: sokan számlálókat helyeznek el, részt vesznek a Top 100-ban, vagy saját szerverük statisztikai adatszolgáltatását veszik igénybe. Ezek közül melyik az "igazi"?

- Az online üzleti világban csakis a független auditáló cég adatait lehet hitelesnek elfogadni. A Top 100 és társai bizonyos iránymutatást adnak, azonban egy megfontolt vállalat nem ezt tartja irányadónak. A saját szerverek statisztikai mérési lehetőségeinek felhasználásánál hasonló a helyzet. Ha a webhely tulajdonosának nincs más adata, ez saját célra jó elemzési alapot nyújthat, azonban az üzleti világban igazából semmire sem lehet használni.

- Mennyire elterjedt ma a webaudit a világban, illetve Magyarországon?

- Külföldön már egy magára valamit is adó site auditáltatja látogatói számát, és különböző kutatásokat végeztet független online kutatócégekkel annak érdekében, hogy megismerje látogatóit. Magyarországon még nagyon az elején járunk nemcsak az internet fejlődésének, de a honlap-auditálásnak is, a piac azonban kikényszeríti a változásokat.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36