NMHH: a felelős médiának ismernie kell az öngyilkosságok megjelenítéséhez ajánlott szerkesztési elveket
A Kék bálna-jelenségről szóló etikátlan híradások ártalmasan hathatnak a gyerekekre
Nem szolgálja a gyerekek védelmét, ha a média szenzációkeltő módon, ellenőrizetlen információk terjesztésével, az öngyilkosságot romantikus színben feltüntetve vagy túlzó híradásokban számol be a külföldön – a hírek szerint – már több fiatalt halálba hajszoló Kék bálna-jelenségről.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) felhívja a figyelmet, hogy a felelős médiumok az öngyilkosság médiamegjelenítésekor alkalmazandó azon elvek szerint járjanak el, amelyeket az NMHH média- és hírközlési biztosának hivatala 2012-ben a WHO iránymutatását figyelembe véve ajánlásban rögzített.
Egyetlen bejelentés, de komoly a tét
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság jogsegély-szolgáltatása, az Internet Hotline eddig egy olyan bejelentést kapott, amely a Kék bálnaként ismert jelenséghez kapcsolódott. Ebben egy linket küldött el a bejelentő, amely a Vkontaktye orosz közösségi oldal egyik zárt csoportjának jelentkezési felületén mutat, egy a Kék bálna-játék iránt érdeklődő magyar felhasználókat. E zárt csoport tényleges történéseiről azonban nem áll rendelkezésre dokumentum vagy más megbízható információ, ezért egyelőre érdemi lépést nem lehetett tenni. A rendőrség tájékoztatása szerint a rendőrségre az elmúlt hónapokban nem érkezett bejelentés a Kék bálna-csoport tevékenységével, illetve annak a magyarországi fiatalokra gyakorolt végzetes hatásával kapcsolatban.
A közösségi média zárt csoportjai valóban lehetőséget adnak jogsértésekre, ezeken a fórumokon rossz szándékkal és hamis profilokkal is lehetnek jelen személyek. Igaz az is, hogy a serdülőkorú gyerekek valóban kiszolgáltatottabbak lehetnek a virtuális közösségek hatásának, ezt családi gondok is fokozhatják. Aki őket akár közösségi médiafelületen öngyilkosságra buzdítja, amelyet végrehajtanak vagy megkísérelnek, az a Btk. 160., illetve 162. paragrafusa alapján emberölés vagy öngyilkosságban közreműködés bűncselekményét követi el. Emiatt, mert a tét – a gyermekeink biztonsága – nagy, érdemes higgadtan mérlegelni, milyen módon zajlik az ügyben a közvélemény tájékoztatása. A szerkesztőségi munkában elengedhetetlen a józanság megőrzése, hogy a figyelem felkeltése, a képszerű megjelenítés ne váljon népszerűsítéssé, ötletek adásává.
Kerülendő a szenzációkeltés és az öngyilkosság kedvező színben láttatása
Az ügyről szóló túlzó híradások, ellenőrizetlen információk terjesztése, az öngyilkosság akár vizuálisan kedvező színben, romantikus dologként, divatként való feltüntetése, a szenzációkeltés nem szolgálja a gyerekek védelmét. Az öngyilkosság médiamegjelenítésekor alkalmazandó elveket az NMHH média- és hírközlési biztosának hivatala a WHO elveit figyelembe véve részletes ajánlásban foglalta össze: http://mediaeshirkozlesibiztos.hu/dokumentum/1364/vegleges_ajanlas.pdf. Az NMHH ismét a magyar hírszerkesztők figyelmébe ajánlja ezeket az elveket, hiszen az öngyilkosságot helytelenül bemutató tudósítások növelhetik az öngyilkosságok vonzerejét. Ezek közül a legfontosabbak:
- Az öngyilkosság tényét csak akkor kellene közzétenni, ha az feltétlenül szükséges, de ha már megemlítik, nem szabad leegyszerűsített magyarázattal tálalni.
- Az öngyilkosságot nem szabad sem észszerű választásként, sem a problémák megoldásaként bemutatni.
- Kerülni kell az eset környezetének, az elkövetés módjának és a tett érzelmi hátterének élményszerű bemutatását, mert ezek növelhetik az azonosulás veszélyét.
- Az esemény leírásakor kerülni kell mind a szenzációkeltést, mind az öngyilkosság hétköznapi eseményként való beállítását.
- Csökkenti az utánzások számát, ha az öngyilkosságot a média lelki zavar hatásaként mutatja be, és azt hangsúlyozza, hogy az megelőzhető lett volna.
- Szintén csökkenti az utánzások számát, ha szakember véleménye is elhangzik vagy olvasható.
- Videofelvétel vagy képek közzétételekor különösen körültekintően és mértéktartóan kell eljárni.
- A hozzátartozók és az öngyilkosságban elhunytak méltóságának, személyiségi jogainak tiszteletben tartása kötelező.
- A híradásokban minden esetben meg kellene említeni a krízishelyzetben lévőknek létrehozott legalább egy segélyvonal elérhetőségét.
- Az öngyilkosságról szóló tájékoztatás még a „legedzettebb” tudósítók számára is lehangoló, kockázati tényező lehet, ezért a médiaszervezetek kötelessége, hogy ilyen esetekben – különösen a fiatal – munkatársak lelki támogatására megfelelő szakember álljon rendelkezésükre, annak érdekében, hogy feldolgozhassák az esetet.
Hogyan segíthet az öngyilkossági gondolatokkal küzdő fiatalnak?
A Kék bálna-jelenségre tekintettel és attól függetlenül is fontos, hogy a szülők ne hagyják magukra a gyerekeiket a digitális világ felfedezésében, szabjanak a gyerekek netes jelenlétére vonatkozó világos szabályokat és beszélgessenek velük az online tapasztalataikról. A pedagógusok, osztálytársak, barátok, ha úgy látják, hogy diákjuk, társuk ilyen krízishelyzetbe kerülhetett, támogassák a figyelmükkel az érintettet, és kérjenek segítséget pszichológustól.
- A válságos helyzetbe jutott gyerekek a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványhoz (http://www.kek-vonal.hu/index.php/hu) fordulhatnak chaten vagy a 116-111-es telefonszámon.
- Ha bárki ilyenfajta jogsértő tartalomra bukkanna az interneten vagy ilyen célú csoport beszélgetésére látna rá, az NMHH kéri, jelentse be akár anonim formában is az Internet Hotline oldalán, a www.internethotline.hu címen.
- A témában fontos információkat kínál a Safer Internet program weboldala: http://saferinternet.hu/a-kek-balnarol-higgadtan-szakertoktol-mi-ez-es-mit-tehetunk-.
- Az internetes jogsértések kapcsán természetesen a rendőrség bűnmegelőzési egységei is rendelkezésre állnak.
Kapcsolódó cikkek
- Kik használnak mobilinternetet hazánkban?
- Okostelefonon tanulhatnak az egyetemisták
- Nincs többé lefedetlen terület az otthonokban
- Minden, amit tudni szeretne a bináris opcióról, de eddig habozott megkérdezni
- NMHH: egymillió hordozott mobiltelefonszám
- Közel 230 ezer háztartásban már elérhető a szupergyors internet
- NMHH-elemzés: egyre jobban megéri internetes adattartalmat fogyasztani
- 6500 gyermek részesült internetbiztonsági oktatásban a Vodafone Digitális Iskola Program keretében
- Kisorsolták a Közszolgálati Testület új tagjait
- Megnyílt a debreceni Bűvösvölgy, Magyarország második médiaértés-oktató központja
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Google újra feltérképezi Magyarországot
Május 6-tól ismét magyarországi közutakon közlekednek a Google Utcakép – vagyis Street View – speciális kamerás járművei. Céljuk, hogy friss, 360 fokos felvételekkel bővítsék a Google Térkép kínálatát. A kamerarendszerrel felszerelt autók bejárják az ország számos pontját: főként városokat és azok környékét, de vidéki térségeket is, többek között Budapest, Debrecen, Szeged, Miskolc és Pécs környékét.
Változó szabályozás, növekvő bizonytalanság a munkaerő-kölcsönző piacon
Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató ügyvezetője és a VOSZ Minősített HR Szolgáltatók Szekciójának elnöke arról számolt be, hogy a VOSZ-szal közösen végzett kutatásuk szerint a minősített munkaerő-kölcsönző cégek közel fele úgy érzi, a jogszabályváltozások bizonytalanságot okoztak a munkáltatók körében. A legtöbb cég jelenleg nehezebbnek tartja a munkaerő-tervezést az új szabályozási környezetben.
Új termékcsaláddal és arculattal újít a Decathlon
A Decathlon, Magyarország piacvezető sportszerkereskedője, 2024-ben 86,2 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 6%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A pénzügyi eredmények mellett az elmúlt év a megújulásról és a stratégiai irányváltásról is szólt: a vállalat tavasszal hazánkban is elindította a globális márkaidentitásához illeszkedő arculatváltást, miközben kiemelt figyelmet kapott a fenntartható, körforgásos üzleti modell fejlesztése.
Mélyebb kapcsolatok, tartalmas beszélgetések – A Yettel digitális kártyái segíthetnek
Egy friss, országos reprezentatív kutatás szerint a magyarok többsége rendszeresen tartja a kapcsolatot édesanyjával: tízből hatan legalább hetente, míg négyen akár naponta többször is beszélnek velük. Ha nincs lehetőség személyes találkozóra, a legtöbben mobilon keresztül kommunikálnak. A beszélgetések jellemzően legalább tíz percig tartanak, ám gyakran inkább praktikus dolgokról, mintsem mélyebb, érzelmi témákról szólnak.
A pillanatok művészete – Fotózz úgy, mint még soha
Örömmel mutatjuk be legújabb közösségi média kampányunkat, amely arra hív, hogy gondold újra, mit is jelent megörökíteni az élet legértékesebb, legmúlékonyabb pillanatait. A „Ragadd meg a pillanatot!” kampány a HONOR 400 Lite erejét mutatja meg: egy eszközt, ami segít, hogy semmi fontos ne maradjon ki.