A magyar fiatalok 30%-a közösségi média függő

forrás: Prím Online, 2017. szeptember 25. 14:13

Egyöntetű a vélekedés, hogy a fiatalok több mobiladatot használnának, ha lenne – derül ki a Vodafone Magyarország és az NRC közös kutatásából, mely a közösségi média és online tartalomfogyasztási szokásokat vizsgálta a fiatalabb, Y és Z generáció (16-37 évesek) körében.

Megjelent a Vodafone Magyarország és az NRC hazánkban eddig egyedülálló, Digitális identitás vs. valóság című kutatása, mely átfogó képet ad arról, milyen trendek rajzolódnak ki az Y és a Z generáció tagjainál az online tartalomfogyasztásban – azaz mikor, mit és milyen eszközről fogyasztanak a fiatalok. A Vodafone felelős vállalatként nagy hangsúlyt fektet az ilyen jellegű témákra: a kutatás mellett, nemrég megrendezték a #HashtagFestivalt, ahol szakértők, közösségi médiában népszerűvé vált márkák, ezeket a felületeket aktívan használó hírességek és vloggerek beszéltek arról, hogyan lehet megtalálni az egyensúlyt a digitális és a valós élet között, illetve miként használhatók ki a Red Infinity által nyújtott korlátlan adatforgalom és a Vodafone Pass csomagok által kínált korlátlan közösségi élmény mögött rejlő lehetőségek. 

 

Naponta átlagosan 1,8 órát töltenek a közösségi felületeken az Y és Z generációs magyar felhasználók, amelyeken leginkább vicces tartalmakat, zenét és filmeket fogyasztanak, ami pedig az internetezést illeti, hetente átlagosan 22 órát tesz ki ez a tevékenység. Első sorban a Facebookot, a Facebook Messengert és a Youtube-ot használják, főleg kapcsolattartási és tájékozódási céllal, 30%-uk pedig, amint van néhány szabad perce az iskolában, vagy a munkahelyén, első dolga, hogy átfussa a közösségi oldalakat, miközben 55%-ukat idegesíti, ha ismerősei minden apróbb történésről beszámolnak. 

 

 

Az Y és Z generációba tartozó – 16-37 éves – internetezők 89%-ának van saját okostelefonja, ez az arány még magasabb, 95% a 16-21 évesek körében. Saját laptopja, vagy PC-je ezzel szemben csak 5-ből 4 16-37 évesnek van (80%), tehát az okostelefon penetráció körükben meghaladja a nagyképernyős internetezésre alkalmas eszköz kategóriáét. A fiatal internetezők 82%-ának tartozik mobilinternet a mobiltelefon előfizetéséhez, szűk többségük (53%-uk) ugyanakkor nem találja elegendőnek a csomagban foglalt adatot – a legtöbben (a válaszadók 29%-a) 500MB és 2GB közötti adatforgalommal bíró csomaggal rendelkeznek. Még a havi 2GB-nál több (de nem korlátlan) adattal rendelkezők körében is 50% azoknak az aránya, akik ha tehetnék, több adatot használnának. Amennyiben korlátlan adattal rendelkeznének, leginkább böngészésre, közösségi oldalak látogatására, online zenehallgatásra, videók/filmek nézésére és csevegőprogramokra használnák azt.      

 

Egy nap átlagosan 3,1 órát töltenek internetezéssel az Y és a Z generáció tagjai, közülük a legtöbbet – 3,4 órát – a legfiatalabb korcsoport, a 16-21 évesek vannak a világhálón. Az internetezők zöme (96%) legalább heti rendszerességgel a közösségi oldalakat látogatja, de majdnem ugyanennyien (91%) böngésznek internetes oldalakat (nem híroldalak) és használnak írásbeli csevegőprogramokat (90%). Az okostelefonon/tableten végzett tevékenységeket illetően a sorrend felcserélődik, ami a napi aktivitást illeti, 81% a közösségi oldalakon tölti idejét, míg 67% írásbeli csevegőprogramban, 53% pedig böngészéssel (nem híroldalak). Érdekesség, hogy a legfiatalabbak (16-21 évesek) élen járnak a tartalmak fogyasztásában és előállításában is. 69%-uk legalább hetente néz videót/filmet tableten vagy okostelefonon az interneten keresztül, míg 55% ugyanezen eszközökön hetente fogyaszt blog/vlog bejegyzéseket. Ami pedig a tartalmak előállítását illeti, 81% készít hetente videót/fényképet okostelefonjával/tabletjével, míg az összes korcsoportot figyelembe véve az eredmény 66%.

 

A legnépszerűbb alkalmazások a Facebook (93% látogatja legalább hetente), a (Facebook) Messenger (89%), a Youtube (89%, a legfiatalabbak körében 95%), az Instagram (44%, de a legfiatalabbak körében jóval népszerűbb, nekik 74%-uk használja legalább hetente) és a Viber (37%), melynek mind a három korcsoportban nagyjából egyforma a népszerűsége. A különböző közösségi oldalakon átlagosan hetente 12,4 órát töltenek az Y és Z generáció tagjai, a legtöbbet, 14,1 órát, a 22-29 évesek töltenek el ezeken a felületeken. A legnépszerűbbek a vicces tartalmak (68%), amit a zene követ (60%, bár a legfiatalabbaknál ez a típus volt az első 76%-kal), majd a mozi, filmek (55%) és a grasztronómia (42%) következik. A legtöbben ismerősök posztjait lájkolják a közösségi felületeken (29% naponta), majd a követett emberek posztjainak lájkolása jön (23% naponta), a harmadik legnépszerűbb tevékenység pedig a hozzászólás írása ismerősök posztjaihoz (13%). A közösségi oldalakhoz igen szoros viszony fűzi ezt a korosztályt: 30% egyből ezeken a felületeken találja magát, ha van néhány szabad perce, 16% pedig úgy érzi, lemarad valamiről, ha egy nap nem böngészi végig az általa követett közösségi oldalakat (ugyanez a szám a 16-21 évesek körében a legmagasabb, 22%).  Mégis, 37%-uknak fordult már meg a fejében, hogy törli a profilját, 18% pedig érezte már úgy a közösségi oldalakat nézve, hogy az élete rosszabb, mint másoké. Érdekesség, hogy a többség szívesebben követ márkákat, mint celebeket (39% szemben a 29%-kal). Az összes válaszadó 62% gondolja úgy, hogy a közösségi oldalakon látottak nem adnak valós képet az emberekről, mert mindenki igyekszik jobb színben feltüntetni az életét a valóságosnál. Ez a szám a 16-21 évesek körében volt a legalacsonyabb (56%), ami egybecseng a Vodafone Magyarország által szervezett #HashtagFestival üzenetével, mely szerint szükség van a Z generáció edukációjára, hogy megtalálják az egyensúlyt a digitális és a valós életük között. 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Két évtizede az okosotthonok szolgálatában

Húsz évvel ezelőtt mutatta be az Eaton az xComfort RF vezeték nélküli otthonautomatizálási rendszert, amelynek célja, hogy egyszerűbbé és energiahatékonyabbá tegye a világítás, fűtés és árnyékolás vezérlését. Az elmúlt két évtized során a vállalat továbbfejlesztette és bővítette a teljes termékcsaládot, és bevált partnerévé vált az okosotthonok telepítőinek.

2024. április 13. 12:31

A Continental SportContact 7 nyerte az Auto Bild sportscars kiadványának tesztjét

A Continental SportContact 7 gumiabroncs első helyezést ért el az Auto Bild sportscars kiadványa által végzett UHP nyári gumiabroncs-teszten (24/4. szám), melyen „tesztgyőztes” és „példamutató” minősítést kapott. A nagy teljesítményű autógumi hat nemzetközi gyártó modelljével szemben győzött: 1,2-es összpontszámmal a teszt első helyezettje lett. A szerkesztők a 265/35 R 19-es méretű autógumit egy Mercedes AMG GT első-, míg a 295/30 R 20-as méretű modellt annak a hátsó tengelyén tesztelték, összesen kilenc tesztszakaszban, vizes és száraz utakon egyaránt.

2024. április 13. 10:47

A Huawei bemutatta 40 százalékkal hatékonyabb energiatároló rendszerét

Új, hatékonyabb energiatárolási rendszerrel frissítette termékkínálatát a Huawei Technologies. A napelemes háztartási méretű kiserőműbe (HMKE) csatlakoztatható energiatároló rendszer az eddiginél 40 százalékkal több energia leadására képes a megnövelt hatékonyságnak köszönhetően, így ideális lakossági célú felhasználásra. A tárolókapacitás rugalmasan növelhető akár 20,7 kWh-ig, párhuzamos üzemeltetéssel pedig 82,8 kWh-ig. A gyártó Bécsben mutatta be az új megoldást, amely várhatóan szeptemberben már elérhető lesz a magyar piacon is.

2024. április 12. 18:50

Itt az első magyar emoji-körkép

Szinte minden magyar internetező használ hangulatjeleket, mégis a háromnegyedüknél előfordult már, hogy nem ismerte egy-egy emoji jelentését - derült ki egy friss országos, reprezentatív kutatásból. A felmérés alapján a különböző generációk sokszor más jelentést tulajdonítanak egy-egy hangulatjelnek: a mosolygó fej vajon kedves vagy negatív jelző? Mit jelenthet a vörös zászló, a bohóc vagy a barack? Most segítünk megfejteni az emoji-használat különbségeinek okait.

2024. április 12. 16:54

Sony: Masszív basszus, határtalan élmény

A Sony bejelentette az ULT POWER SOUND termékcsaládot – a vezeték nélküli hangszórók és fejhallgatók új sorozatát, amelyet úgy terveztek, hogy a hallgatóban olyan érzést keltsen, mintha az aréna első sorában lenne. A zene szerelmeseinek készült, erőteljes, mély hangzást produkál, amelytől megremeg az ember szíve.

2024. április 12. 15:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09