A Fujitsu szerint a mesterséges intelligencia határozza meg a jövő munkahelyét
A mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) lesz a munkahelyi környezet fejlődésének egyik legfontosabb tényezője a 2025-ig tartó időszakban. A Fujitsu megbízásából a Pierre Audoin Consultants (PAC) független kutatócég által készített fehér könyv megállapításai szerint a jelenlegi munkavégzési gyakorlat, a produktivitásfokozó eszközök és fizikai környezetek nagyrészt elavulttá válnak a következő nyolc évben.
A fehér könyvből kiderül, hogy bár sok vállalat nehezen tud lépést tartani a munkavállalók munkastílusbeli preferenciáinak változásával, fel kell készülniük egy olyan korszakra, amikor már mindenhol jelen lesz a mesterséges intelligencia, a munkavállalók folyamatosan a hálózatra csatlakoznak, elfogadott normává válik a szabadúszó és rugalmas munkavégzés, és a hagyományos iparági rendszerek eltűnnek vagy új szabályok szerint működnek tovább.
A Fujitsu megbízásából a PAC a következő kérdésre kereste a választ: „Hogyan fog kinézni a sikeres munkahelyi stratégia 2025-ben?”. A kutatócég által „Munkahely 2025” címmel kiadott fehér könyv a társadalmi és demográfiai változásokat, a technológiai fejlődést, a környezeti hatást és az üzleti szempontokat nevezi meg a munkahelyi környezet jövőbeni követelményeit meghatározó fő tényezőkként.
Az intelligens munkahely és a mesterséges intelligencia feltartóztathatatlan térhódítása
A fehér könyv egyik fontos prognózisa az AI feltartóztathatatlan terjedése. A PAC elemzői a változás ütemének gyorsulására számítanak a 2025-ig tartó időszakban, ami minden szempontból hatással lesz a jövő munkahelyének működésére. A mesterséges intelligencia már most is sokféle feladatot elvégez, és a jövőben az emberi munkavégzés és magánélet szinte minden területén meg fog jelenni.
„A napjaink többgenerációs munkaereje által támasztott igények és követelmények kielégítéséhez a kis-, közép- és nagyvállalatoknak már most hozzá kell fogniuk a jövő munkahelyi stratégiájának megtervezéséhez, és a kapcsolódó beruházások végrehajtásához. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy relevánsak maradjanak, megtartsák dolgozóikat, és egységes digitális felhasználói élményt nyújtsanak mind munkavállalóik, mind pedig a cég egésze számára. A mesterséges intelligencia és a hozzá hasonló technológiák térhódításával személyesebbé válik a felhasználói élmény, és rugalmasabban igazodik a felismert kontextushoz, helyhez és preferenciákhoz. A virtuális ágensekkel, a hangvezérléssel és a hordható eszközökkel együtt ezek a technológiák gördülékeny, vonzó, csoportmunka-élményhez juttatják a felhasználókat. Ha a vállalatok a változással lépést tartva, szeretnék kidolgozni a jövő munkahelyének alkalmazkodó keretrendszerét, fel kell mérniük, milyen kritikus szerepkörökre és készségekre lesz szükségük közép és hosszabb távon a megfelelő tervezéshez és az alapok lefektetéséhez. Ez pedig az irodatér és az infrastruktúra kialakításától az AI által átformált munkaerő támogatásához szükséges műszaki készségekig, minden területre vonatkozik” – fejtette ki Ramanan Ramakrishna, a Fujitsu szolgáltatásinnovációért és -portfólióért felelős vezetője az EMEIA-régióban.
A Fujitsu javasolja, hogy a 2025-ig tartó vagy még hosszabb távú, sikeres munkahelyi stratégia kidolgozásához a szervezetek a mesterséges intelligenciával támogatott rendszerek teljes munkanapra kiterjedő használatát állítsák a középpontba. Az AI lehetővé teszi, hogy a munkavállalók komplexebb és érdekesebb, értékteremtő feladatokkal foglalkozzanak. Ehhez intelligens digitális asszisztenseken keresztül nyújt számukra támogatást, a készségek gépi alapú optimális párosításával ösztönzi a jobb üzleti kapcsolatok kialakítását, dinamikus, kontextusalapú élményt nyújt a napi feladatok ütemezéséhez, és valós idejű, dinamikus útvonalválasztással segíti a forgalmi dugók elkerülését, az útvonalak és a közlekedési módok optimalizálását. Az irodában dolgozókat a mesterséges intelligencia dinamikusan rendeli íróasztalokhoz azok közelében, akikkel a leggyakrabban kell kommunikálniuk (hot desking). A naptár kezelését és az ügyintézést (pl. az üzleti utak foglalásait) digitális asszisztensek végzik, miközben hordható eszközök hajtják végre a hitelesítést, és nyújtanak időben és térben korlátlan hozzáférést az adatokhoz és a rendszerekhez.
A fehér könyv előrejelzése szerint a változó demográfiai viszonyok, az AI térhódítása és a hagyományos irodai környezet megszűnése átalakítja a munkahelyet. A „Munkahely 2025” fehér könyv szerzője, a PAC kutatási igazgatója, Nick Mayes így nyilatkozott erről: „A szervezetek többsége már megkezdte a munkahelyi környezet felkészítését a jövőre, például a digitális virtuális asszisztensek technológiájának bevezetésével. Az üzleti és az IT-vezetők egyaránt szorgalmazzák a digitális munkahelyre való átállást.”
A fehér könyv ugyanakkor arra is figyelmezteti napjaink vállalatait, hogy a szervezeten belül és kívül is hozzá kell fogniuk az innováció és a csoportmunka kultúrájának meghonosításához, és hogy az elavult technológia és munkagyakorlat rontja a produktivitást és a dolgozói motivációt.
A vállalatoknak hozzá kell fogniuk a jövő munkahelyére vonatkozó jövőképük megtervezéséhez
A haladó gondolkodású vállalatok már megkezdték a jövő munkahelyéről alkotott jövőkép kidolgozását, és terveket készítenek arra nézve, hogyan tölthetnék be munkavállalóik a mesterséges intelligencia nyomán felmerülő, új szerepköröket. A Fujitsu javasolja, hogy ezt a jövőképet a vállalatok a jövőbeni folyamatokra és munkagyakorlatra is terjesszék ki, és különálló megoldás helyett az üzleti szükségletek kielégítését szolgáló eszközként kezeljék a technológiát.
Kapcsolódó cikkek
- A hibrid IT kulcsa az összehangolt üzleti és informatikai stratégia
- A Fujitsu új munkaállomásokat mutatott be
- A Fujitsu integrált adatbiztonsági célgépet vezet be
- A vállalatok küzdenek a digitalizációval
- A KPMG a 7. legjobb munkahely a Consulting magazin listáján
- A KLM a Fujitsu segítségével megduplázta kritikus üzleti alkalmazásai teljesítményét
- A Fujitsu PRIMERGY szerverek támogatják a mélytanulást
- Pénzesőt zúdít a mesterséges intelligenciát fejlesztőkre a Microsoft
- A Fujitsu hordható eszközeit használták a Bridgestone World Solar Challenge versenyén
- A Fujitsu AI-megoldása forradalmasítja a gyártási folyamatokat
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél
Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.