A vállalati IT szervezetek nincsenek felkészülve a digitális átalakulásra
A vállalati IT szervezetek túlnyomó többsége jelenleg nem képes arra, hogy a digitalizáció motorjává váljon. Ezt mutatta ki az IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég német nyelvterületen végzett felmérése.
A Németországban, Ausztriában és Svájcban megkérdezett 190 vállalati döntéshozó 96 százaléka arra számít, hogy az IT szervezet jelentősége nagyon megnő az elkövetkező három évben. Pillanatnyilag azonban a válaszolók 77 százaléka szerint náluk az IT pusztán technikai feladatokat lát el.
A döntéshozók azt várják az IT-szervezettől, hogy 2-3 éven belül a többi szakterület üzleti partnerévé váljon. „Ehhez a vállalati IT szakembereknek át kellene látniuk az üzleti folyamatokat, össze kellene hangolniuk a vállalat minden informatikai tevékenységét” – ismerteti a követelményeket Tanács Zoltán, az IFUA Horváth & Partners partnere, az informatikai tanácsadási terület magyarországi vezetője.
Mint mondja, az IT-szervezetnek proaktív módon kellene segíteni a társosztályokat az üzleti folyamataikkal kapcsolatban, felkutatva azt, hogy milyen innovatív technológiákkal lehetne azokat támogatni. Ez a meglévő kompetenciákkal többnyire nem lehetséges, az IT területeknek erősíteniük kell az új, digitális kompetenciáikat. A technológia gyors fejlődése és a szakemberhiány miatt ugyan nem lehet mindent belül felépíteni, de ha az IT erős szállítómenedzsment képességgel rendelkezik, akkor a szükséges külső szakértőket mindig hatékonyan az üzlet szolgálatába tudja állítani.
A digitális átalakítás megkívánná, hogy az IT ügyfélbarát szolgáltató szervezetté váljon, de a felmérés kimutatta, hogy jelenleg ez csak minden tizedik cégnél van így. Ugyanilyen arányban mondták a vállalatvezetők, hogy náluk az IT képes rugalmasan reagálni a különböző szakterületek igényeire.
Mindössze a vállalatok 6 százalékánál fordul elő, hogy az IT proaktív módon dolgoz ki innovációkat a többi szakterületnek. Így nem meglepő, hogy német nyelvterületen a vállalatok 61 százalékánál a különböző szakterületek is fejlesztenek informatikai megoldásokat a maguk számára.
„Magyarországi ügyfeleinknél is egyre gyakrabban azt tapasztaljuk, hogy az üzlet képtelen bevárni az IT-t és igyekszik maga választ találni a fejlesztési igényeire” – ismerteti az itthoni helyzetet Tanács Zoltán. Így épülnek fel az „árnyék IT” megoldások, így nő egyre a felhő használata, sokszor a vállalati IT tudta nélkül.
Az ügyviteli és üzemviteli informatika (IT – OT vagy Process IT) kapcsolata, együttműködése vagy éppen szétválasztása a mostani IT vezetők számára az egyik legnagyobb kihívást jelentő kérdés. „A CIO-k előtt két út áll. Az egyik az, hogy „előremenekülnek”, és egyfajta Chief Digital Officerként (CDO) vagy a CDO technológiai szakértőjeként a teljes vállalati digitalizáció hajtóerejévé válnak, és egészséges feladatmegosztást alakítanak ki az ügyviteli és az üzemviteli IT között. A másik az, hogy egyre inkább jelentőségüket vesztik, mert még jobban elszakadnak a digitális natívok által vezérelt üzlettől és hagyományos üzemeltetési feladataik nagy részét profi külső szolgáltatók veszik át” – figyelmeztet az IFUA Horváth & Partners szakembere.
Kapcsolódó cikkek
- Így élünk ma együtt a digitalizációval
- Mintegy százezer informatikai eszközt kapnak iskolák
- Önvezető autók: a felhasználók guruló hálószobát és irodát szeretnének
- Messze lehagyják a versenytársaikat az informatikát átszervező vállalatok
- Mi kell a digitális jól-léthez?
- Digitalizáció, a túlélés záloga
- A cégvezetők többsége optimista, mégis stagnálhatnak az IT fejlesztések
- A hibrid IT kulcsa az összehangolt üzleti és informatikai stratégia
- A vállalatok küzdenek a digitalizációval
- 5 milliárd forint a Digitális Jólét Program Hálózat fejlesztésére
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Innovatív akkumulátorok a cseh vasút jövőjéért
Az ABB és a Skoda Group bejelentették első közös partneri együttműködésüket, amely mérföldkőnek számít a vasúti villamosítás területén. Az együttműködés első szakaszában az ABB innovatív Traction Battery Pro Series akkumulátorokat szállít, melyek könnyűek, kompaktak, és úgy lettek tervezve, hogy növeljék a járművek teljesítményét, miközben csökkentik a karbantartás és az állásidő szükségességét.
A magyar cégeknél háttérbe szorul a digitális átalakulás
A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot zuhant az elmúlt időszakban. A megvalósult innováció alindex jelentős csökkenést mutatott, és a digitalizáció is megtorpanni látszik, ahogy kimerülni tűnik a mesterséges intelligencia-láz is. A vállalatok rendkívül óvatosak és egyre kevesebb erőforrást fordítanak új termékek, szolgáltatások és digitális megoldások fejlesztésére, ami hosszú távon versenyképességi kihívásokat jelenthet.
Úttörő adatkezelési megoldás az SAP és a Databricks partnerségében
Az SAP bejelentette legújabb, úttörő megoldását, az SAP Business Data Cloudot, amely egységesíteni képes a vállalatoknál az SAP rendszereiből és külső forrásokból származó adatokat. Ez biztosítja azt a megbízható adatalapot, amelyre a vállalatoknak szükségük van a megalapozott döntésekhez és a mesterséges intelligencia hatékony és megbízható működtetéséhez. A megoldás összehangolja a szervezet kritikus alkalmazásainak adatait adatmérnöki és üzleti analitikai képességek révén, ami magasabb szintre emeli az áttekinthetőséget és az innovációs képességek kibontakozását.
A TCL elnyerte az EcoVadis 2025 arany minősítést
A TCL, a funkciókban gazdag okostelefonok, táblagépek és csatlakoztatott eszközök kijelzőinek úttörője elnyerte az EcoVadis 2025 arany minősítést, mellyel a vállalat kiemelkedő környezetvédelmi, társadalmi és kormányzási (ESG) teljesítményét ismerték el. Ez a rangos tanúsítvány az összes kiértékelt vállalat top 2%-ába helyezi a TCL-t, megerősítve ezzel a világ legfenntarthatóbb vállalatai között elfoglalt helyét.
Online és offline sikerek a MediaMarktnál
Annak ellenére, hogy a gazdasági helyzet továbbra is nehéz, a MediaMarkt anyavállalata, a Ceconomy az első negyedévben jelentős forgalom- és nyereségnövekedést ért el a 2024/25-ös pénzügyi évben. A cégcsoport közleménye szerint az eredmények azt mutatják, hogy a MediaMarkt stratégiája, amely egyszerre és összehangoltan van jelen az online térben és a hagyományos üzletekben, azaz az omnichannel modell, sikeresnek bizonyult.