Tényleg a távmunka a jövő megoldása?
Sokak számára nem lehet kérdés, hogy az otthonról végzett munka előnyt élvez az irodai tevékenységgel szemben. Hiszen a modern technológiának köszönhetően korlátlanul kommunikálhatunk és problémákat oldhatunk meg anélkül, hogy kitennénk a lábunkat az ajtón.
A Kelly Services kutatása azonban árnyaltabb képet mutat. A cég 10 európai ország 14 ezer álláskeresőjét kérdezte meg, hogyan képzelik el a munka jövőjét.
Megkérdezték az álláskeresőket, mennyire fontos számukra az otthonról végzett munka lehetősége. Csupán 20%-uk felelte, hogy fontos, míg 35%-uk közömbös álláspontra helyezkedett. A kép azonban árnyaltabbá válik, ha országonként vizsgáljuk a kérdést. Magyarországon és Lengyelországban a válaszadók több mint fele számára fontos vagy nagyon fontos volt a távmunka lehetősége, míg Franciaországban, Oroszországban és az Egyesült Királyságban ez az arány 20% alatt volt.
A távmunka nem prioritás
Meglepő, de számos európai munkavállaló számára nem adott a távmunka lehetősége, ami azt jelentheti, hogy a munka modern világáról alkotott képünk nem felel meg a valóságnak. Leginkább a portugál, a francia és a brit válaszadók vélekedtek úgy, hogy nem tudnának távmunkában dolgozni. A magyar és lengyel dolgozók számíthattak leginkább arra, hogy távmunkát kínálnak nekik.
A modern mobil munkaerőről alkotott elképzeléseink dacára a kutatások azt mutatják, hogy a távmunka sokak számára nem jelent piroritást. A dolgozók jelentős része inkább váltogatott vagy állandó munkahelyről dolgozna.
A távmunka kontra irodai munka kérdésében Magyarországon született a legszélsőségesebb érték: csak 4% válaszolt úgy, hogy szívesebben dolgozna otthonról. Az orosz, német, lengyel, olasz és brit válaszadók túlnyomó többsége viszont az otthoni és az irodai munka kombinációját választaná.
Miért az iroda?
Az irodai munkát választók fő indoka az volt, hogy emberek között szeretnek dolgozni: 66% említette a könnyebb interakciót és 45% nyilatkozott úgy, hogy élvezi a közösségi életet. Fontos tényező volt, hogy az iroda segít elválasztani egymástól a munka és a magánélet világát.
A válaszadók 32%-a szerint az irodában könnyebb elismerést kapni a kollégáktól és a vezetőktől, 29% pedig úgy vélte, az irodában produktívabb a munkavégzés.
A láthatatlan távmunkás
A távmunkát választók elismerték, hogy ennek a megoldásnak árnyoldalai is vannak, különösen, ami a jutalmazást illeti. Csupán 31%-uk vélte úgy, hogy egyenlően kezelik az irodai dolgozókkal, és 27%-uk gondolta, hogy a távmunka miatt kisebb az előléptetés esélye.
A kulcs a munka-magánélet egyensúlya
A kutatási eredmények alapján hangsúlyozhatjuk, hogy a munkáltatóknak törekedniük kell a munka-magánélet egyensúlyának kialakítására és megőrzésére. A válaszadók 89%-a gondolja, hogy ez az egyensúly a sikeres munkavégzés kulcsa, de csupán 62% elégedett a jelenlegi helyzettel. Több mint 90% válaszolta, hogy a kollaboratív környezet elengedhetetlen a sikerhez, míg sok távmunkás panaszkodott elszigeteltségről, illetve az elismerés hiányáról.
Pro vagy kontra: nincs egyértelmű válasz
Szólnak érvek a távmunka mellett és ellen is. A vezetők számára adottak a lehetőségek, hogy kialakítsák a különféle munkalehetőségek rugalmas és dinamikus elegyét, amely megfelel az adott munkavállaló stílusának és értékválasztásainak. Nem elegendő azonban a tárgyi feltételek megteremtése: olyan kultúrát kell kialakítani, amely mindenkit támogat és jutalmaz, a munkavégzés helyétől függetlenül.
Ez a cikk a Kelly Services kutatása alapján készült, ami során 14.000 munkavállalót kérdeztek meg Európa 10 országában arról, hogy miként vélekedik a távmunka adta lehetőségekről. A Kelly Services Hungary 14 éve jelent partnert Magyarországon a munkaerőpiaci megoldásokban. Innovatív megoldásokat keres a munkaerő közvetítésben és kölcsönzésben a szakterületekre specializálódott toborzási szakemberei segítségével.
Kapcsolódó cikkek
- Online és az üzletekben is elérhető kedvezményekkel indult a Black Week a Telenornál
- Digitális karácsony: hagyományos tartalom új keretben
- A Z generáció nem robotokból áll
- Tudom, hogy láttad – indul a visszaszámlálás!
- Digitális jelenléttel az elszigeteltség ellen karácsonykor is
- Generációs különbségek vannak a mobilozásban a Honor felmérése szerint
- A magyarok közel fele nézett már bele titokban párja telefonjába
- Black Friday 2018 Magyarországon – miről árulkodnak a számok?
- Kilencmilliárd eurót hozhat a digitalizáció Magyarországnak
- Ezt kell tudnunk, ha nem akarjuk, hogy minket is leváltson egy robot
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.