Online vásárlás Magyarországon
Bár vitathatatlan tény, hogy a netes vásárlás mennyivel kényelmesebbé teszi az emberek életét, a kereskedőknek mégis érdemes a jelenség mélyére nézni és az esetleges kihívásokkal megküzdeni, megoldásokat keresni. Milyen eszközöket használnak például a magyarok online vásárlás esetén? Mennyit költenek ilyenkor? Hogyan változik a vásárlói trend az év folyamán? Férfiak vagy inkább nők veszik igénybe ezt a szolgáltatást? A Picodi.com elemzői ezeknek jártak utána a tavalyi és az idei év rendelkezésre álló adatai alapján.
Az okostelefonok a rangsor végén kullognak
Annak ellenére, hogy az okostelefonok népszerűsége továbbra is világszerte töretlen, úgy tűnik, a magyarok inkább asztali számítógépen vagy laptopon bonyolítják legszívesebben vásárlásaikat. Háromból mindössze egy neten történt tranzakciót hajtottak végre okostelefonról a tavalyi évben.
A Picodi adataiból az is kiderült: a tabletről történt rendelés esetén körülbelül 3 ezer forinttal kevesebbet költ egy átlagos vásárló a számítógépről történő vásárlással szemben. Tabletről átlagosan 6277 forintot, számítógépről 9229 forintot költöttek.
Az egyik talán legfontosabb kérdés: nők, vagy inkább férfiak szeretnek online rendelni? A górcső alá vett számok alapján úgy tűnik, a hölgyek (66%) jobban kedvelik ezt a rendelési formát, mint a férfiak (34%).
Nem meglepő, hogy a fiatal felnőtt korosztály preferálja leginkább ezt a vásárlási módot. Az online vásárlók 31%-a 25-34 év közötti. Őket követi a 35-44 éves korosztály (28%), majd a 18-24 évesek (13%). A fennmaradó 28% a 45 év feletti korosztály tagjai.
Sűrű év vége
A Picodi elemzése alapján úgy tűnik, februárban költenek a legtöbbet a magyarok: az átlagos rendelési érték ebben a hónapban a legmagasabb: 10 246 forint. Ezt követi a rangsorban szeptember és október (7371 és 7227 forinttal).
Ezzel szemben például novemberben az átlagos költés “mindössze” 4838 forintra tehető – ez az eredmény elsőre meglepő, hiszen erre a hónapra esik a Black Friday akció is. A látszólagos ellentmondásra azonban egyszerű a válasz: ebben az időszakban bár kisebb összegben, de több helyről adnak le rendelést a vásárlók, így az egy tranzakció idején elköltött összeg kevesebbnek tűnik, de több helyről (boltból) adódik össze. Ezt támasztja alá, ha nem az átlag költési értéket, hanem a valódi vásárlások számát vizsgáljuk: Novemberben éri el a vásárlói aktivitás a legmagasabb számot – több, mint az éves rendelések egynegyedét erre a hónapra időzítik a vásárlók.
A második legforgalmasabb hónapnak – nem meglepő – december mutatkozik (14.3%), a karácsonyi ajándékokat utolsó pillanatban beszerzők száma ugyanis megdobja ekkor a forgalmat. Ezt az ezt követi a rangsorban október (9.7%). A legalacsonyabb aktivitást januárban mutatják az online vásárlók, az átlagos költés ekkor 6145 forintra tehető.
Ha az egy héten belüli, naponkénti megoszlást vesszük alapul jól látszik, hogy a magyarok hétfőnként vásárolnak a legkevésbé, a hét második felében és a hétvége közeledtével azonban egyre inkább – kifejezetten szerda és csütörtök mutatkozik népszerűnek. A napszakok tekintetében délután, este tűnik a legforgalmasabbnak, ami nem is csoda, hiszen az akciók többségét este 7-8 körül teszik publikussá az online boltok. A rendelések 32.5%-át 12 és este 6 között adják le a vásárlók.
A legnépszerűbb termékkategóriák – online vásárlás esetén – a ruházat, elektronikai eszközök, cipők és minden egyéb, kínából rendelt kiegészítő.
Online vásárlók világszerte
Mintegy 35 ország netes vásárlóinak szokásait vették górcső alá – azon belül is arra voltak kíváncsiak, mely eszközökről és milyen értékben adják le rendeléseiket. A magyar vásárlók mindössze 36%-a rendel mobiltelefonról, a többiek a legtöbb országhoz hasonlóan a laptopot vagy asztali számítógépet részesítik előnyben.
Az okostelefonok Peruban viszik a prímet, az online vásárlások 76%-át indítják erről az eszközről. Ezt követi Nigéria (62%) és Thaiföld (56%). Ez az arány Brazíliában és Ausztráliában mindössze 20%.
Az Egyesült Arab Emírségekből vásároltak a legnagyobb értékben online a fogyasztók – körülbelül 200 dollár értékben. Úgy tűnik, a magyar és török vásárlók nem szeretik annyira online költeni a pénzüket, ez az összeg ugyanis mindössze 32 és 38 dollár.
Online vásárlások számokban
- A tavalyi évben háromból egy rendelést adtak le mobiltelefonról,
- A nők többet vásárolnak online, mint a férfiak (66%-33%),
- A vásárlók 31%-a tartozik a 25-34 éves korosztályba,
- Az átlagos költés Magyarországon februárban a legnagyobb (10 246 forint),
- A tranzakciók száma novemberben a legnagyobb – az éves rendelések 35.9%-át ebben az időszakban adták le,
- Ruházat, elektronikai eszközök és cipők – ezek a top 3 legnépszerűbb kategóriák online vásárlás esetén
Adatgyűjtés
Elemzésük a Picodi.com nemzetközi, 2018-as belső forgalmi adatai alapján készült. A pénznemek közti átváltásnál a 2019 márciusi banki középárfolyamot vették alapul.
Kapcsolódó cikkek
- Friss online kiskereskedelmi számok – 2018
- További fejlődésre sarkall a karácsonyi e-kiskereskedelmi szezon
- E-kereskedelmi Körkép 2018: online vásárlás külföldről
- A vevők kétharmada futott már bele minőségi problémába a Vatera friss felmérése szerint
- A karácsonyi készülődés elmaradhatatlan kelléke – az online vásárlás
- Stresszmentes karácsony? Igen!
- Végre nem leszünk másodrendű állampolgárok az online világban
- Az online vásárlások negyede hiúsul meg értékesítési hibák miatt
- Black Friday 2018 Magyarországon – miről árulkodnak a számok?
- Decembertől vége az internetes diszkriminációnak
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.