A jövő HR-esének ma magát kell kiszorítania a munkából

forrás: Prím Online, 2019. június 3. 14:56

A HR stratégiai szerepének hiánya jelenti most a legnagyobb problémát az iparágban Horváth Ádám, a Brandfizz és Heal Edina, a Republic Group szakértői szerint. A szerdán elstartolt HR rendezvénysorozat, az Out Of The Box első állomásán az iparág jövőjét illetően mindkét szakember elmondta, rengeteg új skillre lesz szüksége a HR-eseknek. Míg Edina szerint a hallgatás lesz az egyik legfőbb feladatuk, Ádám az implementációs készség jelentőségére hívta fel a figyelmet.

A digitális transzformáció a többi iparághoz hasonlóan a HR-t is elérte. Már egy tavalyelőtti Sourcecon konferencián bemutatott kísérlet szerint míg egy embernek kb. 4-25 órára van szüksége több ezer önéletrajz szűrésére, rendszerezésére, addig egy robot mindössze 3,2 másodperc alatt elvégzi ezt a komplex HR feladatot. Egy ilyen ütemben változó környezetben mi várhat a szakmára? Szerdán startolt el a CX-Ray, Green Fox Academy és The WorkLife Company közös rendezvénysorozata, az Out Of The Box, melyen a HR jövőjét boncolgatták a meghívott szakértők.

 

Új kihívásokra új válaszok kellenek 

Az estét megnyitó Szörnyi Krisztina, a TEDxYouth@Budapest kurátora, valamint a HVG Extra főszerkesztője szerint a jövő kihívásaira tekintve érdemes perspektívát váltani. “Folyamatosan változó, kaotikus világban élünk, de még mindig régi válaszaink vannak. A bizonytalanságból rendet akarunk csinálni, így például ha megüresedik egy állás, azonnal be akarjuk tölteni. De annyira  gyorsan változik a környezetünk, új kihívások, új munkakörök jönnek, hogy ismét káosz lesz.” Krisztina szerint ma már úgy érdemes tekinteni a világra, mint egy dinamikusan változó környezetre. El kell fogadni, hogy eleme a kiszámíthatatlanság, így felértékelődik az adaptáció képessége. Vezető stratégák is az alkalmazkodást javasolják: “Ha az emberekre úgy gondolunk, mint akik nagyon gyorsan képesek fejlődni, emellett meggyorsítjuk a szervezeti tanulási folyamatokat, akkor leszünk képesek jó adaptációs stratégiákat felállítani. És ez a legtöbb, amit tehetünk.” 

 

 

A millenáris generáció már nem igényli a személyes kapcsolattartást

A szerdai beszélgetés egyik szakértője, Horváth Ádám, a BrandFIZZ Employer Branding Chief Sparkle Offizzere, alapítója, illetve a European Association of Employer Branding Agencies elnökségi tagja szerint a HR legnagyobb problémája a stratégiai gondolkodás hiánya, amit többek között a munkaerő-piaci helyzet is blokkol. Beszélgetőpartnere, Heal Edina, a Republic Group operatív igazgatója, a Google Magyarország korábbi vezetője, illetve az Egyenlítő Alapítvány alapítója is úgy gondolja, hogy komoly nehézséget jelent a HR stratégiai szerepének hiánya. Túlzottan adminisztratív szerepet szánnak a területnek, míg az előrenézés nem jellemző. Horváth Ádám már lát jó példákat: “Sok esetben a HR már ott ül a boardban. A legújabb vezérigazgatói kutatásban toronymagasan első számú problémaként emelik ki a vezetők, hogy megfelelő időben a megfelelő képességű embert találják meg adott pozícióra. A vezetők 92 százaléka szerint ez a legfőbb nehézség 2019-ben Magyarországon.” 

 

 

Heal Edina szerint a HR stratégiai szerepét erősítheti az is, hogy hosszú távon az ismétlődő, operatív feladatokat átveszik a gépek. A Republic Group szakértője szerint erre megy a világ, automatizálni kell,  a HR egyik feladata, hogy saját magát kiszorítsa az ilyen jellegű munkából. “Nincsenek egyértelmű szabályok arra, hogy mit kell automatizálni, de például az adminisztratív, szervezési feladatok tipikusan ide tartoznak. Sok jó megoldás létezik már, akár az itt lévő cégeknél is. Mondhatnám a felméréseket a CX-Ray-nél vagy egy másik adminisztrációs példa: már mindenütt van jóga, pilates, ezek megszervezésére is vannak már platformok, mint  a The WorkLife Company is.” Edina arról is beszélt, hogy a millenáris generáció tagjai például már nem igénylik azt sem, hogy emberrel beszéljenek, a kapcsolattartást is kiválthatja egy applikáció. Ahogy a Green Fox Academynél például videóinterjút is használnak a kiválasztás során. Az új platformok terjedése Horváth Ádám szerint nem véletlen, hiszen amíg  a legtöbbünknek számtalan olvasatlan e-mailje van, nem tudunk úgy lefeküdni, hogy az összes Messenger üzenetünket meg nem néztük.

 

 

Azt veszik komolyan, akinek látható az értékteremtése

Ami a szakma jövőjét illeti, Heal Edina véleménye szerint a HR-es fő feladata a hallgatás lesz, hogy meghallja, mik a munkatársak vágyai, bajai, céljai, hiszen az odafigyelésre mindig lesz igény. De számos új trendre is fel kell készülni: “Sok helyen robotok fognak csak dolgozni, ahol nem, ott az alkalmazottak többsége nem lesz bent az irodában, és kevesebb olyan ember lesz, aki csak nekünk dolgozik. Hogyan motiváljon a HR-es olyanokat, akik nem járnak be? Hogyan építsen csapatot? Ezt nehéz előre látni.” Edina szerint az biztos, hogy több skillre lesz szüksége a szakembereknek, jobb coachokká, kommunikátorokká kell válniuk.

 

Horváth Ádám is úgy látja, hogy az emberi tényezőnek ott lesz szerepe, ahol a legnagyobb a hozzáadott értéke. A HR-nek támogatnia kell a vállalati stratégiát, valódi hozzáadott értéket kell termelnie, máshogy nem tud kilépni az operatív feladatok köréből. “Azt veszik komolyan, akinek látható az értékteremtése, ezt nem adják ingyen. Ennél csak gyorsabban fog pörögni a világ, így a HR-nek ma kell felépítenie azokat a pozíciókat, amikre ácsingózik.” A cégek előtt három nagy kihívást lát: a változási képesség fejlesztését, az implementáció gyorsaságát és a vezetői készségek fejlesztését. "Az implementációs készség és annak sebessége dönt majd a jók és a kiválók között.” 

 

Az Out Of The Box rendezvénysorozat augusztusi, következő állomásán újabb, sok kérdést felvető HR témáról beszélgetnek majd a meghívott szakértők.

 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01